Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Captain Doublehook

En veteran i svensk kappsegling kom nyligen hem från USA efter att ha seglat VM i "tvåfyra" för funktionshindrade. Han heter Pelle Schönning och har kappseglat i denna klass sedan slutet av 90- talet. Årets VM som var en kvalsegling inför OS i Peking gick inte riktigt som han tänkt sig. En 31:a plats räckte inte för att kvala in. - Jag hann inte riktigt med i starterna. Konkurrensen var stenhård, säger Pelle på telefon från Yxlö i Stockholms södra skärgård. Pelle Schönning, 55 år, kallas "Captain Doublehook" av sina kompisar i seglarvärlden. Smeknamnet syftar på att han saknar händer. År 1985 drabbades han av en svår dykolycka vid Muskö örlogsbas. Vid kontroll av en dammlucka slets båda armarna av och en bit av huvudsvålen. Medvetslös, halvdränkt och med hjärtstillestånd räddades han till livet i sista stund.

Tolv år efter olyckan prövade Pelle handikappsegling för första gången. Sedan år 2003 seglar han en tvåfyra ritad av Peter Norlin. Hans senaste sponsor är byggföretagen JM. I stället för händer har han nu två mekaniska handproteser som används för att trimma seglen. - En fördel är att jag aldrig fryser om händerna, säger Pelle och skrattar. Tvåfyran är en kölbåt konstruerad efter den internationella Rregeln. Från början gjordes båten som en kopia i skala 1:5 av de klassiska "tolvor" som tävlade om ett av idrottsvärldens med prestigefyllda pris - America's Cup. Jag träffade Pelle Schönning första gången 1999 hos Stiftelsen Skota Hem i Saltsjöbaden. Han deltog i ett seglarläger för funktionshindrade. Sex seglare med olika handikapp tränade starter, taktik, kappseglingsregler och trimning på Baggensfjärdens lynniga vatten.

Pelle berättade hur seglingen hjälpt honom att komma tillbaka i livet och visade hur skoten trimmades med hjälp av handproteserna, som i sin tur styrdes med vajrar listigt placerade över ryggens muskler. Rodret manövrerades med en fotpedal. Jag frågade hur han kissade ombord och svaret var diplomatiskt: "Jag försöker dricka lagom". Starkaste intrycket var den vilja som deltagarna utstrålade under ledning av instruktören Åsa Llinares - en av de första funktionshindrade tjejerna som kappseglade i denna båttyp. I Tvåfyraklassen seglar handikappade och "gående" mot varandra och i startfälten brukar ett par funktionshindrade rorsmän vara med i toppstriden. Kappsegling för funktionshindrade har tillfört sporten en ny dimension. - I båten är jag inte handikappad, säger Captain Doublehook.

Text och bild: Anders Öhman

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...