Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Bock i skärgårdsspråkets Örtagård

I alla kustregioner diskuteras ständigt fastighetsmarknaden på ljugarbänkarna. Men lika mycket borde språket skärskådas. Framförallt den dialekt av modersmålet som kallas mäklarsvenska.

Vi vuxna skulle ta mer ansvar för våra ord. Vi ska inte fara med osanning eller skoja bort de ungas kunskapstörst. En fiskmås är inte en gråtrut. Och ett kaptenshus är egentligen en planlayout från 1732 års förordning av Kunglig Majt som beskriver hur en militär med kaptens grad skulle representera på landsorten. Och särskilt viktigt är rätt namn om man är i början av karriären.

-Vad heter du i mellanmålnamn?

- Va??

- Vad heter du i mellanmålnamn, va heeter du i mellanmålnaamn, vad heter du i mellanmålnamn?

-Han undrar vad du heter i mellannamn, förklarade jag för tanten på ICA-boden i Mollösund.

Arthur var fyra år och ville som alla fyraåringar alltid veta vad alla gjorde och vilka de var och vad de kallades för. Så är det med fyraåringar. När tanten skulle öppna munnen för att säga att hon hette något, klippte Arthur till med en ny fråga. Nåja, i ett annat tonläge i alla fall. Högre.

- Vad heter du i mellanmålnamn?

- Jag he...

- Vad heter du i mellanmååååålnaaaaaaaamn, vad heter du, pappa vaföj sägej hon inte vad hon hetej i mellanmålnamn pappa, haj hon inget mellanmålnamn?

- Jag heter Claes-Göran, sa tanten. På skoj.

Aj,aj,aj. Inget bra svar, tänkte jag. Men Arthur råkade vara både mätt och på gott humör så detta borde gå bra.

- Klagöjan? sa Arthur misstänksamt

- haj du några böst? Arthur inspekterade trakten mellan hakan och livremmen med en van blick och konstaterade att hon "visst haj bööööst".

-Vafföj hette du Klagöjan fast du ha böööööst?

Vi ska hålla i minnet att vi befann oss i Synodens enklav i Mollösund i mellersta Bohuslän. Instiftad av förre biskop Gärtner med syfte att bibehålla ett herrans ord i laget och kvinnor utanför prästämbetet. Över kyrkogården står orden "Tänk på Döden" som något av en hälsning när man kommer till det gemytliga fiskeläget på västra Orust. Min examinator, kontraktsprosten Johan Pettersson, höll straffpredikan så sent som på sjuttiotalet i Klövedals socken inte långt härifrån. Och det med sådan schartauansk hetta att orden svedde luggen på oss konfirmander längst fram. Han manade Satan över dem som inte levde i sådan gudsfruktan att de kunde möta Vår Herre utan den skräck som advokater och fastighetsmäklare bör känna inför pärleporten. Åtminstone om man får tro Rowan Atkinson i hans monolog "Welcome to Hell, I am the Devil". Med andra ord är Mollösund inte rätta platsen att skämta om tuttar. Inte ens om man är fyra år. Vid det här laget hade hela ICAbutiken konstaterat att tanten verkligen hade bröst. Hon ångrade att hon skojade och försökte bli lite pedagogisk i stället.

Men med hans inspektion av dagisfröken i färskt minne, ledde jag den protesterande 4-årige mannen från platsen. Innan han hann med något annat än en okulär besiktning av ICA-tanten. Men visst hade Arthur rätt? Man ska faktiskt kalla saker vid dess rätta namn. För det finns inget viktigare än att kalla ett misslyckande för ett misslyckande. Och en fastighetsmäklare för en fastighetsmäklare. Annars lurar man bara sig själv. "Murders, child abusers, women offenders over there, down to the left together with lawyers and real estate agents. h Jag antar att ni har sett Rowan Atkinson när han försöker anvisa folk till deras destinationer i skärselden.

I dag läste jag bland fastighetsmäklarannonserna att man kunde lägga bud på hen välbeliggande lokal till handel, endast ett stenkast från havsutsikten h. (Jag har hjälpt annonsören med rättstavningen.) Skulle man gå till havsutsikten? Bilderna visade dessutom att man borde rekrytera mäklaren till landslaget i slägga, för den killen kan kasta sten! Men så är det med fastighetsmäklare. De gick inte svenskakursen. Redarvilla, kaptenshus och fiskarstuga. Seafront property med del i brygga. Bryggrätt med vattenrätt. Helrätt, läget-läget-läget med parktomt mot sjön. Havsutsikt, sjöutsikt och mäklarutsikt. Bara- flytta-in-och-bo! Fiskeläge, köpläge, våryra och avslut med friskrivningsklausul. Svenska akademien kommer att addera fler ord från årets populäraste utbildning. Den är dessutom akademisk.

En vd på ett stort byggföretag som nyss skrivit på för en villa med

rubrikmotiverande köpeskilling gav mig ett råd:

- Göran, du får aldrig låtsas om att du kan mer om hus än mäklaren. Även om du kan väldigt lite om hus kan du för det mesta mer om hus än mäklaren. De vet att en dyckert är ett slags kassaskåpssäker entrédörr från Securitas. Sånt där är fastighetsmäklaren beredd att hävda i tingsrätten. Åtminstone så länge de inte hamnar där. Dessutom har de en massa hemmagjorda ord som låter ungefär som något de hört på teve. Fjammepeis skall till exempel vara frontespis. Och det är faktiskt ingen värmeanläggning även om mäklaren skulle bedyra det, utan en takkupa i samma liv som fasaden. Håll alltid med. Vad de än säger. Homestaging är mäklarens senaste on-market-detail för att sälja till bättre pris. Men det är i själva verket bara en ny debitering-specifikation i avtalet. Det går ut på att de anlitar en inredningsintresserad släkting som uppmärksamt har sett på ett inredningsprogram. Denna konsult skickar ut allt bohaget i en skrubb och vitmenar fastigheten. Utsidan trimmas hårt med bensindriven kombinerad trimmer och slyröjare från Stihl. På så sätt går det att få bättre vinklar till webbilderna.

Landshövdingen från Jönköping byggde ett av Bohusläns mest kända sommarställen i början av förra seklet. Och ett av de första. Därför har han bästa läget vid sundet. Han byggde ett fantastiskt vackert hus vid vattenlinjen med en betagande trädgård innanför. Och han hade aldrig mött en mäklare. Han kom hit för måsglan och lugn. Han var för skärgårdsbefolkningen lite samma sak som måsäggen. Han var en primör. Rätt skött kunde han betala för husunderhåll, städning, färsk fisk och ägg, samt båtskjuts.

Vakna lokala småföretagare har axlat arvet från gamla tiders roddarmadamer och äggbönder. Allserviceföretagen har en hel del att pyssla med för att ställa allt i ordning när alla kommer ut i början av juli. Och trimmern är för dem i dag vad trädgårdsgeten förr var för skärgårdstorparn när han väntade på hyresgästerna från Nybroplan. Det finns dock en avgörande skillnad mellan trimmern och geten vilket nådde min uppmärksamhet någon vecka efter incidenten på Mollösunds ICA-butik. Det var Arthur som kom med det självklara påpekandet när vi passerade Långekärrs skola tre kilometer före hamnen. På höger sida betar där getter. Tre bockar och en get.

- Titta den har böööööööööööööst. Jättenstooojjja bööööööööööst. Pappa! Som tanten som hette Klajöjan fast där baaaaak!

Är det rätt miljötänkande att ha get på menyn bland mäklartjänsterna? Och går det att ha en bock i örtagård, på lösdrift tillsammans med getterna?

Text och illustrationer: Göra Dalhov

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...