I Våghalsens ögon liknade den mest en töntig trehjuling. Tills han fick reda på att fartrekordet är 93 km/h. Följ med på ett annorlunda reportage.
Lovartshjulet lyfter och Blokarten accelererar våldsamt längs kajen på Riddarholmen i Stockholm. Stenplattorna smattrar under hjulen. Jag siktar in mellan bänken med den läsande tanten och statyn. Svischar ljudlöst förbi innan hon ens hunnit lyfta blicken. Kajkanten närmar sig hastigt och farten fortsätter att öka. När det endast återstår några meter till kajkanten höjer de japanska turisterna blicken från sina kameror och följer mig med hjärtat i halsgropen.
En av dem viftar med armarna.
En annan biter på naglarna.
Blokarten har ingen broms och till skillnad från en vanlig segelbåt räcker det inte att slacka i skotet för att sakta ned. Detta vet den japanska publiken eftersom de tidigare nyfiket varit framme och studerat farkosten.
Med endast en sekund kvar till kanten ser färden farligt nära ut att sluta med en spektakulär flygtur ut i Riddarfjärdens kalla höstvatten. Men just när de nervösa japanerna blundar och framhjulet nosar på kajkanten, gör jag en tvär undanmanöver. Bakdäcken tappar fästet och med tjutande gummi gör jag en snygg stoppsladd. Publiken pustar ut medan jag sätter fart mot andra sidan.
Blokart är som en gokart men med segel istället för motor. När vintern kommer och isen lägger sig byts hjulen mot medar och farkosten förvandlas till isjakt. Den är väldigt enkel att hantera och två rörliga armar är det enda som krävs för att segla den. Tack vare det här Blokart förgyllt livet för många handikappade.
Jag såg Blokarten för första gången i ett hörn på en båtmässa. Ni förstår säkert att den mest liknade en ynklig trehjuling med pyttesegel i mina ögon. Inget jag ens reflekterade över att prova på. Tills den svenske återförsäljaren hojtade att fartrekordet ligger på 93 km/h.
Bara någon dag senare stormade jag fram i en Blokart över Gärdet
i Stockholm.
Jag tar fart på asfalten där det är minst motstånd. Kör om några cyklister och hinner nästan ikapp en bil innan jag sladdar in på grusvägen som sträcker sig över Gärdet. Alla som ser mig stannar upp och tittar, förutom hundarna som verkar tro att Blokarten är en ovanligt
stor och smaskig hare. Medelvinden är tio meter per sekund. Den lilla Blokarten studsar fram och fartkänslan är intensiv. Minsta grop känns från ryggraden ända ut i fingerspetsarna och trycker jag till med kroppsvikten i svängarna kanar bakhjulen ut i sköna sladdar.
Stoppad av polisen
Vinden avtar framåt eftermiddagen och grus och gräs innebär för stor friktion för att det ska gå riktigt fort. Nu krävs det hård asfalt och i jakt på fart svänger jag återigen ut i trafiken. På hårt underlag behöver det inte blåsa mer än fyra meter per sekund för att Blokarten ska röra på sig. Vinden är fortfarande betydligt hårdare än så och endast en vindby krävs för att det ska börja gå undan. Väl i rullning är motståndet minimalt och när ytterligare en vindby knuffar till mig ökar farten med det dubbla. Riktigt härligt.
Men att fara genom Stockholmstrafiken i 50 km/h utan bromsar och med begränsad väjningsyta, är att utmana ödet lite väl mycket. När jag väl stannat glider en polisbil upp vid min sida.
- Vi har iakttagit dig ganska länge nu men har inte kommit på något vi kan bötfälla dig för, flinar polisman Martin Melin (ja, just han från Robinson) och hans kollega.
När de garvat färdigt frågar de var Blokarten finns att köpa.
Stora parkeringsplatser och stränder med hårt packad sand erbjuder
bästa underlaget och hårdaste vindarna. På vintern är det frusna sjöar och hav som gäller. För att kunna slå fartrekord krävs stora ytor men eftersom Blokarten accelererar snabbt och har kvick styrning är den även rolig att segla på små öppna ytor. Vid Blokartcentret
på Nya Zeeland finns en asfaltplätt på 60 x 60 meter där kunder kan provsegla. Motsvarande yta fann jag på Riddarholmen (där jag seglar i artikelns inledning)som är en av få platser i centrala Stockholm där vinden inte störs av höga hus.
Tål volter
Jan Fagerberg tävlar aktivt i Class III-jakt, vilket är is- och landjakternas Formel 1. Men i vindar starkare än 15 meter per sekund ställs tävlingarna in, och då plockar han fram sin Blokart.
- Den är som roligast att segla när det blåser skjortan. Eftersom den är så liten går det att göra en massa spektakulära manövrar och den tål mycket stryk, säger han.
En volt med 360 graders snurr är till exempel inga problem.
När jag seglade Blokarten på is blev jag vittne till en krock. Två seglare hamnade på kollisionskurs och väjde för sent så bakmedarna slog i varandra. Enda konsekvensen var att stabiliseringsstaget, som går från bakmeden till ramen, kroknade på den ena Blokarten. Men det var inga större problem att böja tillbaka och jag kunde fortsätta segla. Två bra bevis på god kvalitet.
Liten och lättmeckad
Blokarten skruvas enkelt ihop på fem till tio minuter. Skruvarna är försedda med spännen som dras åt för hand och hjulen fästs med hjälp av små fjädrande piggar. Inga verktyg behövs. Nedmonterad får den plats i en väska som enkelt kan stuvas in i en normalstor bagagelucka, där den alltid kan ligga redo utan att vara alltför mycket i vägen. Finns ingen bil att tillgå gör man som jag och fäster hjulen på väskan och drar den med på tunnelbanan.
Förutom en grinig vaktmästare som inte ville låta mig gå ombord på grund av att väskan var för stor, gick det utmärkt att resa med kollektivtrafiken. Starka armar är dock en förutsättning då väskan måste bäras i trappor.
För att Blokarten ska vara lika rolig att segla på land som på is krävs att medarna är sylvassa. För en som aldrig seglat isjakt känns Blokarten snabb. Och visst går det fort men jämfört med DN- och Class III isjakter har den ingenting att sätta emot. Men när det gäller att montera ihop och isär, förflytta och förvara är rollerna ombytta.
- Min son seglar DN-jakt och det är ett helt företag att bara få den ut på vattnet. Först ska den fraktas på biltaket och sedan tar riggningen minst en timme. All tid han spenderar åt att mecka kan jag spendera på isen med Blokarten. Vinden kanske till och med hinner mojna innan han hunnit ut, säger Göran Gross som är en av Blokart-återförsäljarna i Sverige.
För att det över huvud taget ska gå att segla de extrema isjakterna för fullt krävs kilometervis av blank och fri is. Blokarten kan seglas på första bästa sjö som fryser till och även om den inte är lika snabb som isjakterna bidrar den ringa storleken till en fartkänsla som är tillräcklig
för de flesta.
Tävlingsklass
I fjol arrangerades Europeiska Mästerskapen på en stor sandstrand
i Holland och 54 personer deltog. Volvo var huvudsponsor och det ryktas om att det ska arrangeras Blokarttävlingar i varje hamn under Volvo Ocean Race. Många kappseglare har nämligen fattat tycke för Blokarten. En av dem är Paul Cayard som tävlat ett flertal gånger i Volvo Ocean Race och America's Cup.
- Flera i mitt America's Cup-team 2003 köpte Blokarts. Vi arrangerade
små regattor mellan besättningarna både på cementunderlag
kring tävlingsbasen och på omkringliggande stränder. Jag blev riktigt imponerad av hur välbyggd och snabb den är, berättar han.
Har den några likheter med de yachter du är van att segla?
- Den är mer jämförbar med att segla katamaran då den kan gå upp på två hjul och enkelt seglar ikapp vinden. För att kompensera för fartvinden är seglet nästan alltid maximalt inskotat oavsett bog.
Idén till Blokarten kom från nya zeeländaren Paul Beckett. Den första
kom ut på marknaden år 2000. Sedan dess har den sålts i cirka fyra tusen exemplar och fått god spridning runt om i världen. Den har vunnit ett flertal priser för sin innovationsrikedom och nya tillbehör utvecklas ständigt. Det senaste är handbroms, en extra sittplats, fotstöd för långa personer och ett väderskydd.
Nu ryktas det om att nästa steg blir att tillverka skidor så att den kan seglas på snö.
Data
Blokart
Längd . . . . . . . . . . . . . . . . .1,65 m
Hjulbas. . . . . . . . . . . . . . . .1,40 m
Höjd (med 3,0 kvm segel) 4,2 m
Vikt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27 kg
Segel. . . . . . . . . . .2,3 och 4 kvm
Mått nerpackad:
Längd . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1,2 m
Bredd . . . . . . . . . . . . . . . . . .0,7 m
Djup . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0,2 m
Pris (m 3 kvm segel) fr 18 995 kr
Info . . . . . . . .tel 08 543 543 00
www.dyvik.se, www.blokart.com.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu