Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst
Gäst

Bli din egen besiktningsman

"Jag ska köpa en begagnad båt, vad ska jag titta på?"

Det är den i särklass vanligaste frågan vi får på redaktionen mellan påsk och midsommar. Anlita en besiktningsman, manar vi, eftersom det är stört omöjligt att ge råd i en så omfattande historia som att ta reda på vilken kondition en 25 år gammal plastbåt befinner sig i. Till en person som inte vet ett jota om båtar.

Problemet med att anlita en besiktningsman är att de växer inte på träd, de häckar kring storstäderna och de är vansinnigt högt belastade på vårarna. Dessutom är de inte helt gratis - i synnerhet inte om de ska ta sig 10-20 mil till en båt.

Eje Wåhlstedt, besiktningsman med 40 års erfarenhet av plastbåtar, har sett en affärsidé i folks bryderi och byggt en mycket ambitiös och väl fungerande hemsida. Den är enkel att navigera i och - framför allt - instruktionerna, råden är klara, enkla, begripliga och väl formulerade. Teckningarna som ledsagar håller inte samma klass, men de duger. Via 48 rubriker klickar man sig in i båtens innandöme. De avgörande delarna i instruktionerna och de goda råden är skrivna med röd text (i utskrift blir de halvfeta). Jag har navigerat ett par timmar och bedömer att en normalt händig person klarar av att få en klar uppfattning av båtens kondition med hemsidans hjälp förutsatt att vederbörande har tålamod och tar den tid det tar. Att köpa hemsidans tjänster kostar 486 kronor. Då ingår två mallar i excel, Kalkylhjälp och Min båt. www.ejesboatguide.se Hemsidan uppdateras kontinuerligt

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...