Vitt & Grönt. Att gå ombord på Varianta 44 känns lite grann som att kliva rakt in i uppsättningen av Ljust & Fräscht på Berns Salonger i Stockholm.
På det högblankt bländande vita däcket (här gäller det att ha solglasögonen på) finns inte ett spår av trä någonstans. Men till skillnad från Henrik Schyfferts och Fredrik Lindströms krogshow så är det här inte gjort för att vara korrekt trendigt utan för att hålla priset på ett minimum. Eller vad sägs om en bra bit under miljonen för en modern och fullt seglingsklar 44-fots segelbåt? Det är så man baxnar.
Visst, utrustningsnivån är också på ett minimum; inget varmvatten, bara en enkel ho, varken kylaggregat eller värmare och så vidare. Av däcksutrustning finns det bara precis vad som behövs för att kunna segla, men å andra sidan från välrenommerade leverantörer. Rigg från Sparcraft, vinschar och skotskenor från Lewmar, brytblock och avlastare från Spinlock och en hel del smått och gott i rostfritt från Pfeiffer Marine. De möjliga tillvalen är hårt styrda från fabrik, men friheten att meka själv efter leverans finns förstås kvar.
Helt annorlundaUnder däck är det närmast en revolution jämfört med vad man är van vid. Träkänslan är obefintlig även här, och istället signalerar illgröna dynor och andra detaljer mot vitt, vitt och åter vitt laminat att det här är definitivt annorlunda. Förpiken rymmer en dubbelkoj längst fram och en enkelkoj på vardera sidan strax bakom. Mittskottet delar av mot salongen, men dubbla akterkabiner är tillval. Några hyllor eller skåp finns det inte i boavdelningar och salong, utan istället förvaringsfack i vit textil á la Ikea. I salongen delar sig det vitlaminerade - förstås - bordet i två halvor och bildar en gång däremellan. Det känns lite som att bo i en Billybokhylla.
Varianta 44 byggs i samma skrovform som Hanse 430 och på samma varv, men med delvis andra metoder. Det är fortfarande vinylester i skrovets yttersta lager, men handupplagt enkellaminat överallt och inga dyra sandwichkonstruktioner. Däcket har dock en sandwichkärna av balsaträ. Båtarna säljs inte via vanliga återförsäljare (”med feta provisioner” för att citera Hanses representant på plats), utan via så kallade points-of-sales där charterföretag, seglarskolor och andra som själva dagligen seglar båtarna visar upp dem för spekulanterna. Kontraktet skrivs sedan direkt med Hanse, som också sköter garantiåtagandena.
Ett 30-tal båtar har sålts sedan lanseringen i Hamburg i oktober i fjol, och fler lär det bli med tanke på det enorma intresse som båten fått. Varianta 44 är CE-klassad som oceangående för en besättning på 12 personer. Mer info på www.varianta.info.
Varianta 44 är CE-klassad för oceangående med 12 personer, och utrymmena är enorma.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu