Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Gäst
Gäst

Beneteau Oceanis 45 - välseglande och rymlig

Låt oss ta det där med targabågen direkt, så är det avklarat. Jag har alltid haft lite svårt för segelbåtar med targabåge - jag tycker helt enkelt inte att de passar in. Oavsett om det är en fransk Ovni, en amerikansk Hunter, en fransk Beneteau eller någon annan­ båt. Men bågen fyller förstås många angelägna praktiska funktioner:

o Det blir i stort sett omöjligt att få bommen­ i huvudet.

o Belastningen i skotet minskar om det görs fast på bågen, eftersom det då skotas "in" istället för "ner".

o Man kan ha en längre bom än när skotskenan sitter framför nedgångsluckan.

o Targabågen är stadig att fästa sprayhood och grabbräcken på.

Så är det med det. I övrigt tycker jag att släktskapet med Beneteaus nya Sensekoncept­ känns tydligt i Oceanis 45, när det gäller linjer och utförande. Skrovet är minst lika fylligt­, men i Oceanis har det utnyttjats på mer traditionellt sätt med två rejäla dubbelkabiner i aktern.

Beneteau-45-Oceanis-0011-195x150.jpgSalongen är ljus, rymlig och väldisponerad.

Flera olika inredningsalternativ

Salongen i Oceanis 45 ligger avsevärt lägre än sittbrunnen och nås som vanligt via en trappa med 45 graders lutning. Båten finns i fyra inredningslösningar med allt från två hytter och två toaletter via tre hytter med varsin toalett till fyra separata dubbelhytter men bara två toaletter.

Pentrylösningarna varierar mellan ett längsgående pentry och vanligt L-pentry, båda om babord. Salongen är ljus, rymlig och väldisponerad, med trendigt skjutbart navigationsbord som finns i så många nya båtar nu.

Ändamålsenlig däcksutrustning

Beneteau Oceanis 45 har fått masten från Z-spars flyttad något akterut jämfört med föregångarna, för att kunna få ut vanten ända ut i sidan och därmed få till en rejäl överlappande fock på 110 procent. Storsegel och fock är lika stora - 50 kvadratmeter - men om man vill ha rullstor (tillval) så försinner en tiondel av ytan.

Codesegel är också tillval, och halsas då lämpligen på rulle. En rejäl segelstuv för den typen av segel finns strax bakom ankarboxen i fören, så man slipper släpa seglet fram och tillbaka över däck.

Den elektriskt upp- och nedfällbara badplattformen har sittbräda för rorsman och kraftig badstege integrerad, allt som standard. Trä på sittbrunnsbänkarna och dubbla rattstyrningar med plats för instrument i piedestalerna­ ingår också.

Rorsman sitter och står bra bakom rattarna, men om man - som jag - vill sitta uppe på kanten för att få bättre sikt och känsla, skär en vass kant in i baken och det saknas fotstöd att ta spjärn emot när båten kränger. "I den här båten sitter man bakom ratten och seglar" är budskapet från varvets representant när jag framför mina synpunkter.

Däcksutrustningen räcker gott och väl för avslappnad familjesegling och är ändamålsenligt placerad på de rätta ställena. Alla luckor utom den till segelstuven i fören är flushade, vinscharna från Harken är väldimensionerade och styrningen från franska Goïot fungerar klanderfritt.

Beneteau-45-Oceanis-0171-195x150.jpgBadbryggan är elektriskt nedfällbar, har en rejäl badstege och ingår i standardutrustningen.

Nyckfull elektronik

På provseglingsbåten, som hade varit utställd på mässan i Barcelona, hade vi dock stora problem med det nyckfulla elektroniska motorreglaget­. Det fungerade bara ibland, så trots att motorn gick fint fick vi flera gånger segla in till kaj för att lägga till. Det gick bra för oss, men för en familj i tufft väder gäller det att elektroniken funkar.

Skrovet till Beneteau Oceanis 45 byggs i handupplagt enkellaminat, medan däcket injiceras­ i dubbla formar.

Beneteau-45-Oceanis-0301.jpg

Storsegel och genua är båda 50 kvm, kommer från Elvström Sails och ingår som standard.

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...