Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

BAVARIA 31 - Bavarias nya minsting

Försäljningssuccén Bavaria 30 Cruiser har fått en efterföljare som är en fot längre och 70 000 kronor dyrare. För det får man inte bara en fräck utfällbar badplattform utan också en rymligare båt som faktiskt känns större i det mesta.

Låt oss börja bakifrån, med det tydligaste yttre tecknet på att det här är en båt som skiljer sig från föregångaren. Badplattformen. Där 30:an hade en smal utgång från sittbrunnen har 31:an en bred badplattform som sänks ner och upp med hjälp av dubbla elmotorer. Badplattformen förenklar ombordstigningen och åtkomsten betydligt från aktern, och det kan man väl ha nytta av även på våra breddgrader, där det är norm att förtöja med stäven mot bryggan eller klippan. Väl ombord blir det dock tvärstopp vid ratten, som stjäl mycket utrymme och tvingar upp den som ska passera att kliva på sittbrunnsbänkarna istället. Men ytterligare en fot och den utfällbara badbryggan gör ändå sittbrunnen mer spatiös än på 30:an. Till det bidrar också att den här båten håller bredden längre akterut. Bavaria har åtgärdat storsegelskotningen, som fick kritik på 30:an för att den inte kunde nås av rorsman. På Bavaria 31 Cruiser finns två lättåtkomliga vinschar i storlek 30 på var sida, en för genuan och en för storen. Den sistnämnda skotas med så kallad tysk skotning, som är flytande, så det gäller att inte samla hela skotet på ena sidan. På rufftaket sitter två 16-vinschar för hissning och trim. Trimlinorna är delvis dolda under rufftaket, där två gedigna rostfria grabbräcken fi nns att hugga tag i när man ska fram på fördäck.

VARFÖR TUNN PLAST?

Nedgångsluckorna är inga luckor utan fasta dörrar som viks åt sidorna. Trappan kan smidigt lyftas helt upp på gasfjädrar, för åtkomst till motorn. Båda sofforna i salongen år två meter långa och helt raka, men det närapå vinkelräta ryggstödet på styrbordssidan kunde varit mer sittanpassat. Under babordssoffan fi nns ett stort 135 Ah-batteri, där det ena fästet redan lossnat på den provseglade båten. På styrbordssidan ett mindre batteri och gott om stuv. Kablaget är propert samlat och det ser rent och fint ut. Överhuvudtaget har Bavaria snyggat till de dolda utrymmena med topcoat överallt. Durkluckorna varken kniper eller skramlar - bra! Bordet är riktigt rangligt på just den här båten, men i storasyster 34 som har samma konstruktion är det stabilt. Förmodligen en justeringssak. Skivan fälls ner på styrbordssidan för passage föröver. Flaskhållarna i tunn plast på båda sidor hade väl kunnat vara åtminstone något mer påkostade? Ljusinsläppen är rejält tilltagna och såväl de båda takluckorna som de fyra portlightsen är öppningsbara för ventilation. Navigationsplatsen om styrbord har skönt skålad sits med förvaring under, men paneler i samma tunna träimitation som fl askhållarna drar ner intrycket. Modern elpanel med touchknappar och LCD-display som ihärdigt blinkar att färskvattnet är slut.

GEDIGNA LÅDOR I MASSIV BOK

Pentryt erbjuder dubbla lågor på spisen men enkel rund ho. En rostfri plåt skyddar träet ovanför spisen från lågorna. Tryckvattenkranen kan vridas så att det är möjligt att spruta vatten rakt ner i soffan och skvättskyddskanten kunde ha varit högre, men är man försiktig så funkar det. Lådorna är gedigna i massiv bok och löper på kullager. Automatiskt öppnande soputdrag finns i gaveln mot navplatsen. Inga problem med ståhöjden för mig som är dryga 180 cm med skor på. Toaletten är en enda stor plastkassett, vilket minimerar risken för att vattnet ska leta sig in i springor och skrymslen när man duschar. Ett lysrör över handfatet - exklusivt i Corian, men tungt - halogen i taket och en rejäl portlight svarar för gott ljus. Väl tilltagna och formskurna speglar över handfatet och på insidan dörren ger rymdkänsla, men de vassa kanterna kunde ha rundats bättre. Kombinerat grabbräcke och handdukshängare känns stabilt. Ståhöjd 180 cm.

RYMLIG FÖRPIK

I akterkabinen är kojen 166 cm som bredast, två meter lång. Helt OK med plats för två vuxna. Varmvattenberedare och vattentank under kojen. Här ryms också garderob med litet hyllskåp och större hängplats, med en liten sittplats - stuv under - framför. Ingångsdörren kan krokas upp men saknar gummidämpning mot skottet. Dörren (150 cm hög öppning) in till förpiken kärvar mot karmen och det saknas uppställningsanordning. Enligt importören beror det på att folk brukar rycka i dörren ändå, och då går hela dörren sönder. Andra båtar har magnetlås som skulle eliminera just det problemet. Under kojen, 78 cm hög från durken, ryms både en låda som är utdragbar akterut och flera rymliga stuvfack som nås uppifrån. Om babord fi nns en garderob att hänga i, om styrbord en med hyllor. Den stora takluckan, som har både myggnät och mörkläggningsgardin, ger mycket ljus. Dessutom fi nns två halogenlampor för allmänbelysning och läsning. Kojen är 190 cm som bredast, men smalnar förstås av fort mot fören. Den är 198 cm lång i mitten. Hela förpiken känns bra mycket större och rymligare än på 30:an, med 180 cm ståhöjd som mest.

RINNER PÅ FINT

Seglingsegenskaperna är det både dumt och svårt att uttala sig tvärsäkert om efter en lugn eftermiddag på Marstrandsfjorden , men visst rinner det på bra även med rullstor. Rullmast är extrautrustning för 17 733 kronor med standardsegel och ytterligare 25 609 kronor för high-techsegel i dacron med stående lattor, inklusive triradialskuren genua i laminatduk. Nio av tio kunder väljer till rullmast med de finare seglen. Med hightechseglens ändå hyfsade akterrunda håller vi storasyster 34 stången på en kryssbog, men kanske beror det mer på att hon har skitvind och fast propeller? Ratten ger visst motstånd och skulle kunna uppfattas som något trög av den som vill styra lekande lätt, men båten reagerar snabbt på roderutslagen. Framför rorsman tronar piedestalen med stor plats för plotter och övriga instrument. Det tudelade häckstaget kan upplevas som något besvärande innan man vant sig, men det är inte svårt för rorsman att hitta en bra position, med god sikt föröver mot tell-tales och annat intressant.

 

BAVARIA 31 CRUISER

Längd 9,76 m

Skrovlängd 9,49 m

Längd vattenlinje 8,32 m

Bredd 3,38 m

Masthöjd 14,1 m

Krysställ 50,1 kvm

Djup med standardköl 1,87 m

Vikt 4,7 ton

Kölvikt 1,1 ton

Motor Volvo Penta D1-20, 18 hk

Dieseltank 90 l

Vattentank 155 l

CE-klass A, oceangående

 

Pris från 636 849 kronor. Bottenmålad, riggad och sjösatt i Sverige kostar Bavaria 31 Cruiser en bit över 700 000 kronor. Det är ungefär 70 000 mer än föregångaren Bavaria 30 Cruiser, men då ingår teakdurk samt extra skylights och vinschar.

 

Säljs av Bavia Yacht AB på Värmdö, i Malmö, Norrköping eller på Orust,

se Bavaria Sverige

 

TEXT: JOAKIM HERMANSSON

FOTO: MATS GÖTHLIN & JOAKIM HERMANSSON




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...