Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

BACKMAN 21 - ett steg i rätt riktning

Vissa båtar leder utvecklingen framåt. Backman 21 är en sådan båt.

SEGELBÅTARNA, OCH DÅ främst cruisingbåtarna, har de senaste åren utvecklats enormt vad gäller komfort. Dels boende fronten med stora innerutrymmen, sofistikerade pentryn och bekväma kojer och dels segelhanteringen där rullseglen nu har slagit igenom på allvar. Vi ska heller inte glömma att cruisingbåtarna för cirka tio år sedan också genomgick en stor förändring vad gäller seglingsegenskaperna. Det var då etablerade racingbåtkonstruktörer som German Frers, judel/vrolijk också dök upp som konstruktörer av cruisingbåtar. Det tackade vi seglingsfrälsta för. Men en cruisingbåt är alltid en kompromiss där boendekomforten intar en stor plats. När då för en gångs skull seglingsegenskaperna kompromisslöst sätts i främsta rummet blir man glad i själen. Därför var det en fröjd att ta sig an Backman 21, en båt med många finesser som alla befrämjar rolig segling. Den är konstruerad av svenske seglaren Hans Backman och byggs numera i Polen utanför Gdansk. Verksamheten bedrivs av Hans, med bland andra hustrun Marie, både i England och Sverige.

DEN FANTASTISKA SVÄNGKÖLEN

Det ska vara lustfyllt att segla. Och spännande. Det ska kännas att man varit med om en häftig upplevelse då man gör kväller efter dagens seglats. Och gärna att man har lärt sig något nytt. Allt detta uppfyller Backman 21. Den mest spektakulära nyheten är svängkölen eller canting keel, som engelsmännen säger. Det är en köl som svänger i sidled, på Backman 21 43 grader åt vardera hållet från den normala lodräta positionen. Man drar alltså upp kölen mot lovartssidan och ökar på så vis det rätande momentet. Titta på sidan 42 där det tydligt framgår hur systemet fungerar. Tillskottet i rätande moment motsvarar en 80 kilos person med fullt häng utanför relingen. Det gör att båten kan bära mer segel än vanligt och därmed bli snabbare. Men svängkölen gör också att man kan göra båten lättare med bibehållen segelyta och på så vis få en snabbare och livligare båt. Hans Backman har valt detta senare alternativ eftersom bieffekterna av en lätt båt är så positiva. Man kommer då in i det många konstruktörer kallar för den goda cirkeln. Lätt båt - mindre segelyta - mindre påkänningar som i sin tur gör att båten kan göras lättare. Och så vidare. Hela tiden med bibehållen eller ökad fart som målsättning. Den onda cirkeln, som konstruktörer och båtbyggare tillämpade innan de lätta materialen gjorde sitt intåg på båtbyggarmarknaden, är mer segel för att få en snabbare båt, vilket medför större påkänningar och därför tyngre båt, som i sin tur kräver mer segel.. Kort sagt, svängkölen och valet av den goda cirkeln gör att Backman 21 är en lätt, snabb och framför allt lätthanterlig båt. När kölen svänger upp mot lovart förlorar den en stor del av sin avdriftsförhindrande effekt. Därför har båtar med svängköl ett extra centerbord eller en kölfena. I Backmans fall är det ett sticksvärd på fem kg som löper i en trumma precis framför masten. Svängkölarna debatterades mycket i samband med Volvo Ocean Race senast. Där havererade de på löpande band och många ifrågasatte säkerheten. På en V 70-båt är det emellertid helt andra krafter än på små båtar. Svängkölarna manövreras där med hydraulik och fästelementen är komplicerat uppbyggda. På Backman 21 är kölen lagrad i botten av költrumman med polymerlager avsedda för undervattensbruk och de två lagren tål vardera ett tons belastning. Kölen väger 225 kg så säkerhetsmarginalen är god. Kölen regleras i sidled på enklast tänkbara sätt med hjälp av block och rep. Med utväxlingen 1:8 hade jag inga problem att dra kölen mot lovart, ens under belastning. Vill man ta loss kölen är det bara att lossa två bultar som håller den på plats. Det tar fem minuter.

LÅNG BRUNN

Inredningen är inte mycket att orda om för det fi nns ingen. Inte i standardutförande i alla fall. Det går att få hängkojer av aluminiumrör och canvastyg, men ytterst få väljer det av den enkla anledningen att man inte övernattar i en Backman 21. Detta är allt annat än en bobåt. Hon är byggd för segling och ingenting annat än segling. Det syns inte minst på sittbrunnen som är utformad till hundra procent för att få seglingen att fungera smidigt. Det ligger mycket tanke bakom utformningen. Alla trimanordningar är lättåtkomligt placerade och har tillräcklig utväxling för att lätt kunna justeras. Överblivna tampar samlas upp i påsar efter sidorna. Kicken sticker ut. Den består av en stång från masten ner till bommen. När fästet på bommen, som löper på en skena, dras framåt trycks bommen ner. Mycket effektivt. Lösningen gör att seglet ligger an mot kickstången på ena bogen (se sidan 43). Men det stör inte nämnvärt. Storskotningen sker direkt från bommen där det sitter ett spärrblock. Det går alltså inte att låsa skotet i båten. Det ska man inte heller under segling då det ständigt behöver justeras, men själv skulle jag gärna vilja låsa skotet emellanåt. Man seglar ju inte alltid för fulla trumpeter. Nå, det är ju bara att skruva dit ett på lämpligt ställe. Sittbrunnen är lång som den ska vara på en fartig båt och fungerar fi nt för fyra personer. Mitt i durken fi nns ett förvaringsfack där till och med en utombordare får plats. Båten burkas upp med fötterna i hängband och fullt häng utanför relingen. Uthålliga lår- och magmuskler är till fördel. Skarndäckets vinklar är perfekta för en bekväm hängställning om man nu kan tala om bekvämt i detta sammanhang.

EN NJUTNING

När jag provade båten utanför Långedrag blåste det modiga 8 m/s. Fina förhållanden för fartfylld segling alltså. Och fart blev det. Vi kände oss för lite i början med slör utan gennaker. Det gick som på räls. Stadigt och kontrollerat. Med självförtroendet stärkt vågade jag prova med den 39 kvadratmeter stora gennakern. Det gick som på räls även med den. Lite ostadigare måhända, men alls ingen fara. Efterhand som säkerheten kom vågade jag (och med fi n instruktion av Hans ska erkännas ) experimentera för att åstadkomma ytterligare fartökning. Så här går det till enligt konstens alla regler. Man skär upp och tar hem på skoten och accelererar. När trycket i gennakern är maximalt och farten på topp faller man av (ganska tvärt och rejält). Farten ökar då ytterligare för en kort stund - särskilt om man lyckats anpassa fallningen till en våg som ger extra skjuts. Men gennakern drar nu inte lika mycket och farten bedarrar. Precis innan så sker tar man hem igen och lovar för att bygga ny fart. Så där håller man på i bästa jollestil. Det är fantastiskt roligt och det går undan av bara tusan. 15 knop mätte vi i 8 m/s. Det är bra. Bra är också att det går så stadigt och tryggt. Svängkölen bidrar i hög grad till detta. Liksom båtens väl avvägda balans och rodrets fi na bett i vattnet och beslagens placering som gör att manövrarna fungerar så bra. Det ska också sägas att det är tämligen rörigt i båten med alla tampar varav en del var på tok för långa. De måste kapas. Ett av rodren brast också under gennakerseglingen. Det positiva med den incidenten var att det visade sig gå hyggligt att segla med bara ett roder. De båtar som byggs nu har ett roder istället för två. Det har visat sig hålla bättre och ge bättre känsla. Dessutom blir produktionen enklare och billigare. Att segla Backman 21 på ovan beskrivet sätt kräver naturligtvis en samtrimmad besättning. Det kan fungera med två personer, men då gäller det att de kan sina saker. På kappsegling är man fyra ombord. Det är bäst. Därför passar båten för ett gäng på 3-4 personer som älskar sportig segling och kan slå sig ihop och för en inte alltför stor slant vardera komma över ett exemplar. Priset för komplett båt inklusive moms och trailer, men exklusive segel är 285 000 kronor fritt varvet i Polen. Det är förstås inte nödvändigt att "vingla" fram på ovan beskrivet sätt under en slör. Backman seglar fort nog ändå. Men det är alltid, även under semestersegling, roligt att utnyttja vind och vågor och se att det betalar sig. På Backman gör det det. Det är tillfredsställande, lärorikt och utvecklande. Kryssen var lite lugnare. Men inte mycket. Fartkänslan och seglingsglädjen fanns där hela tiden. Tekniken är här likartad slörtekniken, men tvärtom om man så säger. Här bygger man fart genom att falla (inte lova som på slör) och när farten är på topp lovar man upp för att tugga höjd. Men det är inte fråga om 15-20 grader som på slör. Här handlar det om fyra, fem grader. Det här är en teknik man ofta använder sig av till exempel i starter av kappseglingar och speciellt i lättvind. Kan man samtidigt med lovningen kränga båten mot lovart får man av krängningen ett litet vindtillskott rätt från sidan, vilket gör att man för en kort stund kan segla nästan upp i vindögat med fyllda segel. Sedan gäller det förstås att falla av innan man stannar upp för mycket.

HITECH-SKROV

Backman är kompromisslös i sin prioritering av seglingsegenskaperna som nämndes i inledningen. Följaktligen är hon också byggd enligt de senaste tekniska rönen. Skrov och däck är vakuumgjutna i epoxi i sandwichlaminat med 10 mm foam som distansmaterial. Vid fästena för beslag används balsa istället för foam. Det är tåligare mot kompression. Runt kölen och vid vissa vinklar i däcket duger endast massivlaminat. För att ytterligare stärka skrovet är det försett med tvärgående balkar i en innerliner som går upp till vattenlinjen. Vid röstjärnen går den tvärgående balken ända upp till relingen för att styva upp det utsatta området vid masten. Innerlinern sugs fast med vakuum för bästa styrka och vidhäftning. Det är väl sörjt för säkerheten. Båten kan inte sjunka utan flyter enligt tillverkaren över vattenytan i vattenfyllt tillstånd. Ytterligare en säkerhetsdetalj är kollisionsskottet i stäven. Riggen följer samma kompromisslösa linje med mast i kolfiber från Proctor/Seldén och bom i aluminium. Vantspridarna är bakåtvinklade hela 28° varför inga backstag behövs.

SAMMANFATTNING:

Backman 21 bjuder på fartfylld, rolig, inspirerande segling under förvånansvärt kontrollerbara former. Bäst kommer hon till sin rätt på slör med gennaker då seglingsupplevelsen är total. Det är en båt som tillför seglingen något extra med sin högteknologiska uppbyggnad, sitt lättdrivna, starka skrov och många innovationer varav svängkölen är den främsta. Säkerligen kommer mycket av detta i framtiden även cruisingbåtarna till godo.

Fakta Backman 21

Längd ö a 6,57 m

Bredd 2,37 m

Djupgående 0,40-1,50 m

Vikt 520 kg Kölvikt 225 kg

Svängköl +/- 43° Krysställ 27 kvm

Gennaker 39 kvm

Design Hans Backman

Pris 285 000 kronor

Tillverkning Laminopol, Polen

Försäljning BackmanBoats AB, Dalagatan 78B, 113 24 Stockholm.

Tel. 076-8085211

Maila till Backman Boats

Backman Boats

 

TEXT: MATS GÖTHLIN

FOTO: MATS LINDGREN




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...