När många uttrycker oro över att allt färre unga vill ägna sig åt segling och att allt färre vill kappsegla, gör Bavaria något åt saken man tillkännager idag onsdag i Dusseldorf att man snart sjösätter en ny billig snabb båt. Syftet är solklart och självklart för ett storvarv som måste tänka på tillväxt nämligen att få fler att upptäcka eller att behålla sin känsla för att segla.
För att B One ska slå har Bavaria tagit hjälp av Farr Design, som gjort båten till ett mellanting av jolle och kölbåt Dinghy Yacht är den officiella benämningen. I konceptet ligger att båten ska vara enkel som en jolle att hantera i meningen sjösätta och rigga. Den ska vara en entypsklass byggd med bästa möjliga produktionsteknik. Tre personer är båten tänkt att seglas på och gennaker med nertagning från sittbrunnen som på stora racers ingår i segelplanet.
Bavarias nya baby ska fungera fint för veckoslutsturer och det ska gå att campa ombord under fördäcket. Klubbar och seglarskolor hör också till målgruppen och planen är att ordna events med proffsseglare.
Svenska seglare känner säkert igen tankarna som sjösattes för några år sedan av Henåns Hans Pettersson CB 66. Den båten är snabb och simpel som en jolle, men har lyftköl som en kölbåt. Mer internationella seglare känner igen tankarna från Melges 24, Farr 30 och Benetau Platu 25. Inget nytt vid horisonten med andra ord, men skillnaden är Bavarias stora kapacitet som trycker ner priset till en låg nivå 22 900 eller cirka 286 250 kronor.
Curt Gelin
Data
Längd 7,00 m
Bredd 2,49 m
Djup 1,60/1,00 m
Vikt 1 020 kg
Kölvikt 370 kg
Segelyta 32 kvm (21 + 11)
Gennaker 46 kvm
Design Farr Design
Tillverkare Bavaria Yachtbau
Svensk agent Bavia Yacht, Värmdö
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu