Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Gäst
Gäst

Böldpest - en behandlingsbar åkomma

Här är första delen i en serie artiklar om vår fiktiva båt som kommer att genomgå en uppgradering. Vi har sådär lite fyndigt döpt den till Murwell (murvel). Den kommer att ses över utifrån och in. Det blir teaktvätt, ny septiktank och elektronisk underverk för att nämna något. Det kommer inte att bli någon instruerande text med hur du gör steg för steg-anvisningar. Snarare en inblick i själva förfarandet och en ungefärlig prisbild.Vi börjar med att se över bottnen. Böldpest, plastpest eller osmos, som är det riktiga namnet på denna åkomma, är blåsor som uppkommer då vatten och fukt tränger in genom gelcoaten och därigenom orsakar en delaminering. En kemisk reaktion mellan vatten och oreagerade kemiska föreningar i laminatet bildar hydrofila föreningar, till exempel glykol. När denna process startat kommer glykollösningen som nu ligger instängd att försöka uppnå samma koncentration som vattnet utanför skrovet.

Vatten och fukt kommer att "sugas in" genom gelcoatytan vilket orsakar ett osmotiskt tryck. Detta gör att en blåsbildning i laminat/gelcoat uppstår. Spricker gelcoaten i detta läge suger laminatet vatten som en svamp med mycket svåra skador som följd.

Skrovet är lika känsligt på insidan varför vattnet i kölsvinet ofta är en lika stor bov vid uppkomst av böldpest.

Delamineringen har i bästa fall bara drabbat det yttre skiktet av gelcoat och kan relativt lätt åtgärdas. Har böldpesten fått några säsonger på sig att etablera en kraftig koloni under din båt kräver den mera arbete. Att blunda och bara måla på ny bottenfärg är inget recept att rekommendera, pesten ger inte upp så lätt. Nej, syna din botten noga vid torrsättningen och ta dessa små blåsor på största allvar. Det finns bot, men arbetsinsatsen som krävs beror helt på hur allvarligt angreppet är.

Att år efter år bara stryka ett nytt lager bottenfärg försvårar upptäckten av angrepp. Att då och då ta bort all bottenfärg för besiktning kan löna sig i längden.


Upptäcka och åtgärda

Har du inte alltför många lager gammal bottenfärg borde en okulärbesiktning kunna avslöja eventuella pestangrepp. Blåsorna kan variera kraftigt i storlek, allt ifrån några millimeter till en decimeter. Blåsor punkteras och är innehållet en syrligt doftande vätska, klibbig och oljig i konsistensen har båten tyvärr drabbats av böldpest (osmos).

Det finns tre typer av blåsor: I gelcoaten, mellan gelcoat/laminat och den värsta sorten, då inträngning skett i laminatet. Skär hål på blåsan och kontrollera dess djup.


Klicka på bilderna för att få dem större.


Bild1-313x201.jpg

1 Blåsorna är små (i gelcoaten), 2-3 mm och inom ett begränsat område. Dessa inte akuta men bör markeras genom en ring med spritpenna. Vid nästa torrsättning kan man avgöra huruvida en ökning eller förvärring har skett.


Bild2-313x200.jpg

2 Blåsorna är 3-10 mm (mellan gelcoat/laminat). Slipa med grovt sandpapper så att alla blåsor punkteras. Tvätta noga med färskvatten. Är laminatet blottat, spackla med epoxispackel.


Bild3-313x202.jpg

3 Stora mjuka blåsor ner i laminatet. Skrapa eller slipa kraftigt för att öppna blåsorna. Skölj upprepade gånger med färskvatten under 2-3 veckor. OBS! Tänk på frostrisken! Låt torka ordentligt, spackla med epoxispackel.


Att förebygga

Som vi tidigare nämnt beror alltså böldpest på vatteninträngning i gelcoat/laminat. Det allra bästa skyddet kan du bara ge din båt då den är ny och aldrig varit sjösatt. Vid behandling av nya båtar bör gelcoaten vara minst fyra veckor gammal för att vara helt härdad.

För att tillverkare ska få loss det färdiga skrovet ur dess gjutform använder man släppmedel. Detta måste avlägsnas före fortsatt behandling. Tvätta skrovet med avfettningsmedel, skölj noga. Slipa vått eller torrt med 180 papper, skölj och låt torka. Nu behandlas skrovet med en tvåkomponents epoxifärg för att skapa ett vattentätt skikt. De flesta fabrikörer ordinerar minst fem lager, vilka målas i olika nyanser. Detta enbart för att lättare se att varje nytt lager täcker det föregående. Därefter behandlas botten på sedvanligt sätt med bottenfärg. Denna behandling kan med mycket gott resultat även utföras på gamla plastskrov. Detta kräver då att man avlägsnar all bottenfärg och eventuella lösa flagor ur gelcoaten, spacklar blottat laminat med epoxispackel, slipar och därefter behandlar enligt ovan.

Vi går här inte närmare in på själva tillvägagångssättet vid behandlingen av bottnen med epoxi. Tillverkarna har lite olika instruktioner för hur deras produkt ska appliceras. Oavsett vilket fabrikat man väljer är det mycket viktigt att anvisningarna följs slaviskt för att uppnå fullgott resultat.


I nästa nummer!

Vår Murwell 28 har teak på gångborden och akterdäck. Efter femton säsonger har den i bästa fall fått en teaktvätt ett par gånger. Att teaken i sig är grå är som det ska. Det blir den fort, men den behöver oljas. Att bara stryka på teakolja kommer att ge en gråsvart yta. Gammal smuts suger åt sig oljan och resultatet kommer inte att bli till det bättre. Nej, vi tvättar först däcket och sedan får det en kur men helande olja. I nästa nummer går vi igenom hur denna behandling går till och räknar lite på kostnaden.




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...