Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Båttrailer - genvägen

Att sätta båten på hjul gör vägen till båtlivet rak och problemfri

Båtbranschen går bra. I kombination med dyra båtplatser och minskad stöldrisk innebär det att intresset för trailer och trailerbara båtar ökar. Dessutom kan man ju packa båten färdig hemma på gården, åka förbi den lokala macken och tanka båten betydligt billigare än på sjömacken«, säger Niklas Runeskär, styrelseledamot i Släpvagnsbranschens riksförbund. I de siffror som släpvagnsbranschen har kan man inte se hur stor andel av försäljningen som utgörs av båttrailer. Men allt tyder på att de är i ökande. Totalförsäljningen av släpvagnar, dit båtvagnarna räknas, har dragit iväg ordentligt. Från totalt 22 000 per år till cirka 42 000 per år. Det finns mellan 55 och 60 olika tillverkare i Sverige. Många lokala småföretag producerar bara 40-50 vagnar per år. De stora drakarna gör uppemot 10 000-12 000.

 

Att kunna traila båten, att förvara den säkert och samtidigt ha möjligheten att enkelt besöka nya vatten är givetvis attraktivt. Men hur hittar du till lämplig ramp? Idag finns ingen som har ett samlat grepp över Sveriges ramper. Enda lösningen är att ringa båtklubbarna i området eller titta i sjökort. Här har Svenska Båtunionen, som organiserar stora delar av svenskt båtliv, kanske en uppgift att fylla? En daycruiser med ruff skulle faktiskt kunna tjänstgöra som husvagn. Sväng in på campingen, backa in bland husvagnarna och njut av umgänget med andra som njuter av semestern. När du tröttnat på grilldoften viker du upp kapellet och kryper till kojs. Snacka om multipotent båt! Men tänk på att träna att backa innan du ger dig ut med båt och släp bland andra i en trång marina (eller camping). Det finns inget mer stressande än att en varm dag, när du svettas allt mer i det du vevar ratten, desperat försöka räta upp ett släp som helst vill vika sig dubbelt intill bilen. Allt inför »experters« kritiska blickar ...

 

Vilken trailer ska man välja? När flera olika typer av vagnar finns, från så många olika tillverkare, är valet allt annat än givet. Det första kravet är dock enkelt, att trailern verkligen passar till din båt. Längd, bredd och vikt, men också båtens botten. Är det en luftsmord stegbotten kan det bli bekymmer. En speciellt anpassad trailer kan vara ett måste. »Luftsmorda skrov är inget problem alls. Det största problemet är att få kunderna att prova«, säger Tord Hedberg, grundare av Bålstasläpet. »Men man måste ju ha en annan konstruktion än den vanliga, annars hugger det fast i stegbottnen. Men vår lösning är gammal och beprövad. Vi har testat med båtar på två ton och det har fungerat väldigt bra. Vad vi gör är att vi byter ut den vanliga ramen mot en annan lösning. På så vis kan vi hålla kostnaden nere, men det är relativt få vagnar av den typen som säljs, så lite dyrare blir det förstås«, fortsätter Tord. Några andra saker att titta närmare på vid valet av båtvagn:

SIDOSTÖD

Självjusterande sidostöd är en finess som förenklar upptagandet av en båt. Att eventuella rullar är skonsamma och i en neutral färg är givetvis fördelaktigt. Vissa modeller har luftfyllda hjul, andra av kompakt gummi. De kompakta hjulen lär aldrig tappa luften och kanske kommer de att hålla längre?

NAVENS KONSTRUKTION

Saltvatten förstör det fett som lagren har bäddats in i. Inget fett i kombination med fukt och speciellt saltvatten orsakar korrosion och problem. Lösningen är enkel: ett kapslat nav hindrar att vatten tränger in. Men även äldre vagnar, av enklare konstruktion, kan leva länge. Se bara till att underhålla naven genom att spruta in ordentligt med fett.

EL OCH BELYSNING

En annan känslig detalj är vagnens elsystem. De flesta tillverkare har konstruktioner där belysningen helt enkelt monteras loss innan vagnen backas ner i vattnet. Här skiljer det en del mellan tillverkarna. Vissa har hela ramper som lossas, andra har lyktorna i en delad konstruktion för respektive sida. Prova att demontera och montera - en dålig konstruktion kan i längden bli outhärdlig att jobba med. Varför kan man inte konstruera helt vattentäta lampor?

VINSCH

Har du en väldigt tung båt kan en tvåväxlad vinsch vara att föredra. Då kan du få mer kraft när det går som tyngst och slipper samtidigt onödigt låg utväxling i de lättare momenten. Mekaniken i vinschen kan vara av lite olika kvalité och likaså kan den skilja sig genom att den har vajer eller band. Banden brukar vara enklare att hantera.

HUR FORT VILL/FÅR JAG DRA?

En fråga nog så viktig att ta ställning till. Båtupptagningsvagnar, EU-trailer och båttrailer för 80 kilometer i timmen? Valen är i grunden tre - därefter kompliceras de i sin tur av totalvikter och körkortsklasser. Läs på före köp.

 

Text: Peter Lundberg

Foto: Christer Lundin




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...