Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Båtsommaren 2007 - Tall ship's races

Under fyra dagar, 27-30 juli, kunde man njuta av all världens segelfartyg mitt inne i centrala Stockholm.

redagen den 27 juli seglade hela 116 segelfartyg från 19 länder in på Stockholms ström. Dessförinnan hade de avverkat den första tävlingsetappen i Tall Ships' Races, sträckan Århus i Danmark till Kotka i Finland, samt vänskapsseglingen mellan Kotka till Stockholm. Före ankomsten till Stockholm gjorde ett mindre antal fartyg ett stopp i Dalarö som genast ställde till med fest för de prominenta gästerna, däribland försvarsmaktens skonare HMS Falken och HMS Gladan. Båtnytts utsände som var på plats på Dalarö blev inbjuden av löjtnant och 2:e skeppare Thomas Falk på HMS Falken att segla med in till Stockholm dagen därpå och tackade naturligtvis ja direkt. Avgång 04.30...

 

Resan in till Stockholm var en fantastisk upplevelse. Solen gick upp 04.47 på en molnfri himmel. Besättningen som består av anställda befäl, elever samt ungdomar som gör sin militärtjänst var riktigt drillade. Hydraulik saknas, så alla sliter och drar efter den taktfasta visselpipan. Sista etappen sattes segel, så det blev ett mindre race mot Gladan in till Stockholms ström. Vid kajerna hade ett flertal av de riktigt stora redan anlänt. Där låg den 113 meter långa ryska barken Kruzensthern. Polska fullriggaren Dar Mlodziezy på 108 meter. Den ryska barken Sedov toppade armadan med sina 122,30 meter. Norska Sörlandet, en fullriggare på 64 meter, hade manskap i råna sjungande så det ekade mellan Katarinaberget och Djurgården Mexikanska Cuauhtémoc hälsade Stockholm med så kallad manna rå, en hälsning med manskapet stående i givakt i riggen.

 

Den ryska fullriggaren Shtandart är en replik av Tsar Peter den stores flaggskepp. Den byggdes under slutet av 90-talet efter anteckningar och fragment av historik. Några ritningar av det ursprungliga fartyget som byggdes 1703 fanns inte. Ändå fick man ihop ett fartyg med köl och spant i ek, däck i furu, däcksplank i lärkträ samt lind till alla utsmyckningar. Lärkträden hämtades från en skog som 1730 planterades för kommande skeppsbyggen. Ryska staten gav specialtillstånd till avverkningen för bygget av repliken. Barken Alexander von Humboldt anlände som sista stora båt. Därefter följde en maritim folkfest i fyra dagar under vilka omkring en miljon människor kom till kajerna i centrala Stockholm för att se och gå ombord på fartygen.

 

Det första Tall Ships' Races startade 1956 mellan Torbay i England och Lissabon i Portugal. Då ställde ett tjugotal fartyg upp. Vann gjorde norska fullriggaren Christian Radich som även segrade i årets upplaga av Tall Ships' Races. På årets 116 fartyg fanns över 4 000 besättningsmedlemmar varav hälften var ungdomar mellan 15-25 år. Två fartyg var även delvis bemannade med ungdomar med funktionshinder: barken Lord Nelson från England och polska skonaren Warszawska Nike. Måndagen den 30 juli seglade samtliga fartyg ut mot Sandhamn för att dagen därpå starta sluttävlingen mot Szczecin i Polen.

 

Den som tyckte att de seglande fartygens Stockholmsbesök gav mersmak kan nästa år ta sig till vårt grannland Norge där Tall Ships' Races gästar Målöy 1-4 augusti och Bergen 9-12 augusti.

 

Text och foto: Christer Lundin

Textbearbetning: Åsa Bonthelius




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...