Fritidsbåtlivet fortsätter att växa. Enligt Transportstyrelsens senaste båtlivsundersökning har Sveriges fritidsbåtar ökat med 22,7 procent sedan 2004. Idag finns totalt 881 000 båtar i Sverige och inte mindre än 2,5 miljoner åkte fritidsbåt någon gång under fjolåret. Båtlivet väcker våra frihetskänslor och bidrar till naturupplevelser. Men den naturnära aktiviteten är paradoxalt nog inte fullt så miljövänlig. Detta kan den växande båtliftstrenden råda bot på.
Att hissa upp båten i båtlift istället för att landsätta den har länge varit ett naturligt inslag i såväl Syd- som Nordamerika. Här står närmare hälften av båtarna på båtlift när de inte används, något som har en rad positiva effekter. Minskade utsläpp, lägre bränsleförbrukning och frigörande av ytor på land är endast några exempel.
Idag används minst 200 000 liter båtbottenfärg varje år, färg som spolas och skrapas bort på våra båtuppläggningsplatser. Färgresterna förorenar inte bara marken. Genom avrinning transporteras de också ut i närliggande vikar och vattendrag, något som givetvis åsamkar stora skador på miljön.
Men färgrestutsläppen kan faktiskt minimeras. Det faktum att båten kan förvaras i en båtlift under de perioder den inte används gör bottenfärgen helt överflödig. I nuläget ligger båtar som endast används aktivt under fem sommarveckor sjösatta från tidig vår till sena hösten och utsätts för onödiga angrepp, något som i princip kräver bottenfärgsbehandling. Att torrsätta båten är ett enkelt sätt att slippa medverka till den åverkan på miljön som bottenfärg har. Ytterligare ett plus är att båtägaren slipper att utsätta sig för det hälsofarliga slipdamm som uppstår i samband med avlägsnande av gammal bottenfärg.
De förutsättningar som båtliften skapar ger en torr båt med slät botten, fri från påväxt av organismer som exempelvis havstulpaner, alger och musslor. Den minskade friktionen bidrar till en lättare båt, något som i sin tur kräver en lägre bränsleförbrukning. Även olje- och glykolspill i samband med vinterservice kan undvikas när båten är i hissat liftläge.
Alla båtliftar behöver tillgång till kaj, brygga eller båtklubb. Det är i anslutning till dessa som liftens stolpkonstruktion förankras. För allmänheten innebär båtliftens frigörande av ytor nya landområden att ta del av. Dessutom kan man helt undvika problemet med övergivna och misskötta båtar som ligger sjösatta året runt och förorenar vattnet.
Att båtliftarna kan bidra till ett mer miljövänligt båtliv och spara utrymme råder det inget tvivel om. Dessutom skapar de ekonomiska fördelar för båtägaren. Att kunna vinterförvara båten på liften istället för på varvet är, liksom den minskade energiförbrukningen, en besparing. Därtill uteblir utgifter för upptagning, sjösättning och bottenmålning samtidigt som försäkringskostnaderna minskar.
Båtliftstrenden gynnar både människor och miljö. Det är med andra ord en lösning med många vinnare.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu