Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

Båtforskarens eget morsealfabet

En vän till mig renoverade en gång en gammal Forslundare. Bytte många delar både här och där, och så småningom blev liket till en vacker dam som polaren fräste iväg med från bryggan. Till oss skeptikers stora småirriterade förvåning. När han åkt av sig den värsta båtabstinensen stötte vi på varandra en kväll. Han hade nu när båten blivit klar börjat fundera över dess historia. Vem som kan ha byggt den? Var det verkligen en Forslundare som alla förståsigpåare påstod? Vännen började ställa alla de båthistoriska frågorna till mig. Han ville veta. Nu. Vad var det han befor Stockholms vatten med?

 

Bortsett från Åsa-Nisse har vi svenskar inte den egenheten att döpa våra bilar. Båtar däremot har sedan tidernas begynnelse kallats vid namn. Sägnen säger att om det första hyveldraget på kölen landade på rygg blev båten av kvinnokön. Landade det tvärtom blev båten dömd att heta Olle, Bill eller Valfrid. Tack och lov landar de flesta hyvelspån på rygg, vilket har gett upphov till en historisk kvinnodominans bland båtnamn.Båtdöpandet har vi idag att tacka för mycket. Speciellt i vår lilla nostalgibåtsvärld där gamla båtnamn ofta är nyckeln till en stor del av båtarnas historik. Tack vare tidigare ägares vilja att ståta med båtens namn på akterspegeln eller på bogarna märkte han båten för framtiden.

 

Nästa gång på varvet, titta närmare på akterspegeln. När ögonen har vant sig vid uppgiften kommer du snart att hitta ett mönster av prickar samlade runt akterspegelns stående centrumlinje. Till en början ett obegripligt virrvarr av flugskitar. Men när du studerat prickarna en stund framträder ett mer strukturerat mönster. Prickarna är placerade på en horisontallinje och verkar hålla ihop i små grupper om två, tre eller fyra.

 

Vad det är du studerar är resterna av tidigare namn på din älskade båt. Spåren av de kromade mässingsbokstäver som en gång var skruvade på akterspegeln. En standardiserad bokstavsvärld i ett typsnitt i två storlekar. Fanns att tillgå från A till Ö i varje välsorterad båttillbehörsbutik. Varje bokstav skruvades fast på en horisontell linje med 2,8 x 4,8 millimeters kullerförsänkt kromad mässingsskruv. Trots hot om evig olycka och hin håles hämnd byter ofta båtar namn med ny ägare. Det blir skiftbyte på akterspegeln. Det gamla namnets bokstäver skruvas bort till förmån för det nya och fräscha. Kvar lämnas de kromade mässsingsskruvarnas avslöjande prickmönster. Och det är det som du nu måste lära dig att tyda. Hopplöst? Lugn, jag ska hålla dig i handen.

 

Lektion ett:

Hur ser bokstäverna ut egentligen? Rita upp alfabetet stort och tydligt med ordentligt utrymme mellan raderna.

Lektion två:

Titta på till exempelvis A (alltid versaler). Hur många skruvar kan ha behövts för att fästa ett A? Troligtvis tre - en i varje »hörn« på A. Resultatet blir två punkter på den undre baslinjen och en på den övre baslinjen, mitt emellan de undre två.

Lektion tre:

Rita upp ett »prickfacit«. Under varje bokstav ritar du troliga kombinationer av prickar som passar till bokstavens form.

Lektion fyra:

Ned till båten och malla av prickmönstret på plats. Lägg ett smörpapper över stället där prickarna sitter och rita av. Var noggrann. Tejpa fast pappret innan du börjar rita av.

Lektion fem:

Prov. Hem till ditt egna uppgjorda prickfacit och jämför med prickarna på smörpappret. Så småningom kommer bokstäverna att trilla på plats en efter en. Är det någon eller några som trilskas, så glöm inte att det fanns ett antal tillverkare av bokstäver. Och vissa hade sina egna små egenheter.

 

Efter någon timmes luskande sitter du där med svaret: Meteor hade båten alltså hetat. Med den kunskapen i bakfickan är det dags att gå vidare: Vem har ägt denna Meteor? Med namn och båtens dimensioner och ett någorlunda hyfsat byggår (före eller efter kriget) är det bara letandet kvar i båtklubbarnas matriklar. Vik några dagar på något större bibliotek och se till att beställa fram de större klubbarnas årsböcker och matriklar. Och sedan är det bara att börja leta efter de namn som du lyckats tyda på din akterspegel. Lycka till.

 

Text och foto: Anders Værneus

 

BÅTKLUBBAR MED BRA MATRIKLAR

Kungliga Motorbåt Klubben

Kungl. Svenska Segelsällskapet

Svenska Kryssarklubben

Göteborgs Kungliga Segel Sällskap

Stockholms Segel Sällskap

Navigationssällskapet

Diverse mindre klubbar




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...