Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst
Gäst

Bättre prestanda säkrare båtliv

  • Pressrelease. Lidingö 2006-01-10

    RingProp-propellern ser vid en första anblick ut som en vanlig propeller med en ring runt men är mycket mer än så. Det är resultatet av över 15 års forskning och utveckling för att utforma en säkrare propeller med bättre prestanda och egenskaper än konventionella propellrar.

Pressrelease. Lidingö 2006-01-10

RingProp-propellern ser vid en första anblick ut som en vanlig propeller med en ring runt men är mycket mer än så. Det är resultatet av över 15 års forskning och utveckling för att utforma en säkrare propeller med bättre prestanda och egenskaper än konventionella propellrar. Tillsammans med fyra av världens mest framstående hydrodynamiska forskningscenter har ett oändligt antal timmar med avancerade simuleringar och tester i laboratorium resulterat i den hydrodynamiskt avancerade formen hos RingProp propellern. Målet under utvecklingsfasen har varit att få fram en konstruktion som minimerar skadorna vid en eventuell kontakt med propellerns sidor och samtidigt ge bästa prestanda.

Årligen skadas och dödas ett stort antal människor av propellrar på fritidsbåtar. Skador från roterande propellrar tenderar att bli väldigt omfattande och ger djupa sår som infekteras av inträngande vatten. Ett antal fall där båtmotortillverkare blivit stämda i USA har lagts ner efter att företagen betalt de drabbade mångmiljonbelopp för att inte driva ärendena vidare.

 

Det unika med RingProp är att den inte bara är säkrare utan även ger en rad prestandaförbättringar:

Bättre manöverförmåga och kraft vattenflödet från propellern koncentreras tack vare ringen istället för att kastas från toppen av propellerbladen.

Lättare att komma upp i planing tack vare bättre dragkraft.

Båten kan vändas 180 grader med bibehållen hastighet tack vare att propellern inte ventilerar vid kraftiga svängar utan behåller greppet i vattnet. Med en vanlig propeller stannar båten mitt i manövern.

Roderneutral. En vanlig propeller tenderar att styra båten i rotationsriktningen, detta problem elimineras med RingProp. Mycket användbart vid dubbla motorer då man inte behöver en mot-roterande maskin.

Inga propellerblad som trasslar in rep, linor, nät, vass mm.

Starkare konstruktion ringen styvar upp propellern.

Mindre skador vid grundstötning omfattande tester visar att RingProp-propellern behåller sin funktion långt efter det att konventionella propellrar är obrukbara. Ringen tar smällen och inte propellerbladen. Vid behov är det mycket lätt att reparera en skada.

Suverän på vintern för den som använder sin båt vintertid är skador på propellerbladens spetsar pga is mycket vanligt men med RingProp får man en perfekt ispropeller tack vare den skyddande ringen, RingProp används av marinen i Australien på båtar som tjänstgör i Antarktis.

 

RingProp är utvecklad i Australien och tillverkas i Europa (Storbritannien) av JL French ett av världens främsta aluminiumgjuterier vilket borgar för absolut högsta kvalitet.

Propellern monteras på utombordsmotorn eller drevet med hjälp av det patenterade Torc-Loc hubsystemet som levereras tillsammans med varje propeller. Den löstagbara huben innebär att en propeller kan användas till ett flertal olika applikationer. Torc-Loc-designen garanterar absolut centrering på propelleraxeln och skyddar drivlinan från ryck vid växling och vid en eventuell grundstötning.

RingProp kommer att under säsongen 2006 att levereras för utombordare från 20-225 hk. För mer information om skador relaterade till propellrar se: www.spin-site.org

 

 

 




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...