Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Gäst
Gäst

Bästa styrkan till hyttbåten

I den populära mellanklassen på runt 100 hästar har alla motortillverkare flera modeller. Det finns ett femtontal motorer på marknaden, både äldre och nyare två- och fyrtaktare som samtliga är godkända enligt 2006 års hårda miljökrav. Den här effektklassen passar allt från snabba styrpulpet­båtar på runt 5,5 meter till lite tyngre hyttbåtar, där man nöjer sig med en marschfart på runt 25 knop. Vissa motorstyrkor har nämligen cylinder­volymer på upp till 2 liter och med rätt propellerval klarar de en hel del last.

I denna test riktar vi in oss på tre motorstyrkor från Suzuki på 90, 100 och 115 hästar, som alla monterades på en 23-fots hyttbåt från Beneteau.

Motorerna är både nya och lite äldre konstruktioner. 90-hästaren har en volym på 1,5 liter och är den färskaste konstruktionen från 2009. Den finns även som 70- och 80-hästare. En av många finesser den är utrustad med har beteckningen Lean burn control system, en speciell styrning av bränslesystemet mellan vissa varvtal. En mängd sensorer känner av motorns belastning och när den är låg reduceras den insprutade bränslemängden och ger en bättre bränsleekonomi.

Suzukis 100- och 115-hästare har samma grundkonstruktion med ett mera konventionellt insprutningssystem. Finns även som 140-hästare.


Inga fartbåtar

Precis som Hondamotorerna (se Båtnytt nr 12/2010) testade vi de tre Suzukimotorerna på en hyttbåt, men denna gång glasfiberbåten Beneteau Antares 680, godkänd för motorstyrkor på upp till 115 hästar. Denna planande båt är försedd med en liten köl från midskepps och akteröver, vilken ger mycket goda lågfartsegenskaper. Båten mäter 6,72 x 2,54 meter och väger 1 375 kilo utan motor.

Toppfarterna landade på 27 till 30 knop. Större är inte skillnaden mellan en 90- och en 115-hästare på den här typen av båt. Med en lättare styrpulpetbåt på 6 meter hade skillnaden i toppfart blivit minst det dubbla och 115-hästaren hade förmodligen kommit upp i en toppfart på 37-38 knop.

Hyttbåtar är normalt inga fartbåtar. En marschfart på runt 25 knop passar båt­typen bäst. Här är det viktigare med en stor volym, ett bra vridmoment i mellanvarvs­registret och en utväxling som klarar lite större diameter på propellern. Då kan man lasta dem rejält och få en bra bränsleekonomi.

I tabellen med testfakta har vi rödmarkerat förbrukningen vid 24 knop och då hamnar alla på ca 1,05 liter per sjömil. Även bullervärdena ligger ganska lika. 90-hästaren behöver dock ett högre varvtal för att nå upp till 24 knop, vilket ger lite mer ljud.


Bra volym viktig

Bästa styrkan till den här typen av båt beror helt på hur båten ska användas. Med max ett par personer ombord räcker det med en 90-hästare, men den bör ha en hygglig cylindervolym på minst 1,5 liter.

Med Suzukis 100-hästare ökade toppfarten endast 1,5 knop, men den större volymen gör att motorn klarar betydligt högre belastning. Dessutom kan man lägga sig på ett lägre varvtal för att nå samma marschfart, vilket ger både mindre vibrationer och motorljud.

115-hästaren

ger bara ett par knop ytterligare i toppfart, men cirka fyra knop mer i mellanregistret, det vill säga där man oftast hittar de mest ekonomiska varvtalen. Med 115-hästaren kan man sänka varvtalet med runt 1000 varv per minut och ändå få en godkänd marschfart på runt 25 knop. Med en godkänd marschfart menar vi här ett läge när båten kommit upp i planing, sikten är god föröver och styrningen känns behaglig. Det sistnämnda kräver även att riggen justeras till rätt vinkel med Power trim-funktionen.

Sammanfattningsvis handlar motorvalet om hur båten ska belastas. Till en V-bottnad styrpulpetbåt hade man förmodligen valt en 115-hästare för att nå toppfarter på över 35 knop. Men till denna hyttbåt som kanske bara belastas med ett par personer räcker 90-hästaren mer än väl. Då blir också paketpriset betydligt lägre. Pengar som man i stället kan använda till ett varmluftsaggregat eller en navigations­ut­rustning.


Suzuki 100 hk

Tyst vid 25 knop

100-och-115-hk-02-195x150.jpg100- och 115-hästaren har samma grundkonstruktion.

Suzukis 100-hästare är både ny och gammal. Det är helt enkelt den gamla 90-hästaren från 2001 som har uppgraderats och nu delar plattform med Suzukis 115- och 140-hästare. Alla är 4-cylindriga och har en volym på nästan 2 liter. Dessutom har de ett mera konventionellt insprutningssystem.

Med 100-hästaren kom vi upp i 28,4 knop vid 6 000 varv, men vid detta höga varvtal sticker både förbrukningen och motorbullret i väg. Således endast 1,4 knop mer än med 90-hästaren, men 100-hästarens större cylindervolym gör den inte lika belastningskänslig.

Vid exakt 25 knops fart är den tystast med 78 decibel vid förarplatsen.

Suzuki 90 hk

Justerbar trollingfart

90-hk-06-195x150.jpgSuzukis nya 90-hästare har en volym på 1,5 liter.

Den här motorn presenterades 2009 som en helt ny konstruktion. Slagvolymen är något mindre än i den äldre 90-hästaren. Även vikten är lägre liksom inte minst bränsleförbrukningen. En av de stora förändringarna är nämligen styrningen av bränslesystemet. Mellan vissa varvtal upp till planingsfart, från ungefär 2 000 till 5 000 rpm, får motorn data från sensorer (varvtal, luftmängd, gasspjällsläge) och när värdena ligger inom vissa förprogrammerade ramar uppfattar motorns styrenhet detta som låg belastning och drar ner den insprutade bränslemängden.90-hk-02-195x150.jpgInsugningsrör i plast har reducerat vikten.

Från och med 2012-års modell är 90-hästaren utrustad med justerbar trollingfart som enkelt ställs in via en knapptryckning vid förarplatsen.

Med 90-hästaren fick vi en toppfart på 27 knop med en 15-tumspropeller. Förbrukningen landade på 1 liter per sjömil vid strax över 20 knop.

90-hästaren kan vara ett alternativ på denna tunga båt - om den inte lastas ner för mycket.

Suzuki 115 hk

Bra marschfart

100-och-115-hk-02-195x150.jpg

100- och 115-hästaren har samma grundkonstruktion.

115-hästaren har exakt samma grundkonstruktion som 100-hästaren. Enda skillnaden förutom effekten är att den har andra kamaxlar och att ventilerna öppnar på andra tider. Här fick vi självklart den högsta toppfarten, men den stannade på 30,5 knop. Bara 3 knop mer än 90-hästaren. Men 115-hästaren håller en hygglig fart även vid gasavdrag. Vi kunde dra av hela 1 000 varv och ändå få en bra marschfart på 24 knop. Då hamnar förbrukningen på goda 1 liter per sjömil.



Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...