I den populära mellanklassen på runt 100 hästar har alla motortillverkare flera modeller. Det finns ett femtontal motorer på marknaden, både äldre och nyare två- och fyrtaktare som samtliga är godkända enligt 2006 års hårda miljökrav. Den här effektklassen passar allt från snabba styrpulpetbåtar på runt 5,5 meter till lite tyngre hyttbåtar, där man nöjer sig med en marschfart på runt 25 knop. Vissa motorstyrkor har nämligen cylindervolymer på upp till 2 liter och med rätt propellerval klarar de en hel del last.
I denna test riktar vi in oss på tre motorstyrkor från Suzuki på 90, 100 och 115 hästar, som alla monterades på en 23-fots hyttbåt från Beneteau.
Motorerna är både nya och lite äldre konstruktioner. 90-hästaren har en volym på 1,5 liter och är den färskaste konstruktionen från 2009. Den finns även som 70- och 80-hästare. En av många finesser den är utrustad med har beteckningen Lean burn control system, en speciell styrning av bränslesystemet mellan vissa varvtal. En mängd sensorer känner av motorns belastning och när den är låg reduceras den insprutade bränslemängden och ger en bättre bränsleekonomi.
Suzukis 100- och 115-hästare har samma grundkonstruktion med ett mera konventionellt insprutningssystem. Finns även som 140-hästare.
Inga fartbåtar
Precis som Hondamotorerna (se Båtnytt nr 12/2010) testade vi de tre Suzukimotorerna på en hyttbåt, men denna gång glasfiberbåten Beneteau Antares 680, godkänd för motorstyrkor på upp till 115 hästar. Denna planande båt är försedd med en liten köl från midskepps och akteröver, vilken ger mycket goda lågfartsegenskaper. Båten mäter 6,72 x 2,54 meter och väger 1 375 kilo utan motor.
Toppfarterna landade på 27 till 30 knop. Större är inte skillnaden mellan en 90- och en 115-hästare på den här typen av båt. Med en lättare styrpulpetbåt på 6 meter hade skillnaden i toppfart blivit minst det dubbla och 115-hästaren hade förmodligen kommit upp i en toppfart på 37-38 knop.
Hyttbåtar är normalt inga fartbåtar. En marschfart på runt 25 knop passar båttypen bäst. Här är det viktigare med en stor volym, ett bra vridmoment i mellanvarvsregistret och en utväxling som klarar lite större diameter på propellern. Då kan man lasta dem rejält och få en bra bränsleekonomi.
I tabellen med testfakta har vi rödmarkerat förbrukningen vid 24 knop och då hamnar alla på ca 1,05 liter per sjömil. Även bullervärdena ligger ganska lika. 90-hästaren behöver dock ett högre varvtal för att nå upp till 24 knop, vilket ger lite mer ljud.
Bra volym viktig
Bästa styrkan till den här typen av båt beror helt på hur båten ska användas. Med max ett par personer ombord räcker det med en 90-hästare, men den bör ha en hygglig cylindervolym på minst 1,5 liter.
Med Suzukis 100-hästare ökade toppfarten endast 1,5 knop, men den större volymen gör att motorn klarar betydligt högre belastning. Dessutom kan man lägga sig på ett lägre varvtal för att nå samma marschfart, vilket ger både mindre vibrationer och motorljud.
115-hästaren
ger bara ett par knop ytterligare i toppfart, men cirka fyra knop mer i mellanregistret, det vill säga där man oftast hittar de mest ekonomiska varvtalen. Med 115-hästaren kan man sänka varvtalet med runt 1000 varv per minut och ändå få en godkänd marschfart på runt 25 knop. Med en godkänd marschfart menar vi här ett läge när båten kommit upp i planing, sikten är god föröver och styrningen känns behaglig. Det sistnämnda kräver även att riggen justeras till rätt vinkel med Power trim-funktionen.
Sammanfattningsvis handlar motorvalet om hur båten ska belastas. Till en V-bottnad styrpulpetbåt hade man förmodligen valt en 115-hästare för att nå toppfarter på över 35 knop. Men till denna hyttbåt som kanske bara belastas med ett par personer räcker 90-hästaren mer än väl. Då blir också paketpriset betydligt lägre. Pengar som man i stället kan använda till ett varmluftsaggregat eller en navigationsutrustning.
Suzuki 100 hk
Tyst vid 25 knop100- och 115-hästaren har samma grundkonstruktion.
Med 100-hästaren kom vi upp i 28,4 knop vid 6 000 varv, men vid detta höga varvtal sticker både förbrukningen och motorbullret i väg. Således endast 1,4 knop mer än med 90-hästaren, men 100-hästarens större cylindervolym gör den inte lika belastningskänslig.
Vid exakt 25 knops fart är den tystast med 78 decibel vid förarplatsen.
Suzuki 90 hk
Justerbar trollingfartSuzukis nya 90-hästare har en volym på 1,5 liter.
![90-hk-02-195x150.jpg](http://batnytt.se/files/2012/01/90-hk-02-195x150.jpg)
Från och med 2012-års modell är 90-hästaren utrustad med justerbar trollingfart som enkelt ställs in via en knapptryckning vid förarplatsen.
Med 90-hästaren fick vi en toppfart på 27 knop med en 15-tumspropeller. Förbrukningen landade på 1 liter per sjömil vid strax över 20 knop.
90-hästaren kan vara ett alternativ på denna tunga båt - om den inte lastas ner för mycket.
Suzuki 115 hk
Bra marschfart
![100-och-115-hk-02-195x150.jpg](http://batnytt.se/files/2012/01/100-och-115-hk-02-195x150.jpg)
100- och 115-hästaren har samma grundkonstruktion.
115-hästaren har exakt samma grundkonstruktion som 100-hästaren. Enda skillnaden förutom effekten är att den har andra kamaxlar och att ventilerna öppnar på andra tider. Här fick vi självklart den högsta toppfarten, men den stannade på 30,5 knop. Bara 3 knop mer än 90-hästaren. Men 115-hästaren håller en hygglig fart även vid gasavdrag. Vi kunde dra av hela 1 000 varv och ändå få en bra marschfart på 24 knop. Då hamnar förbrukningen på goda 1 liter per sjömil.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu