Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Gäst
Gäst

A 35 - rashästen

En tuff snabbseglare, som det finns alldeles för få av i Sverige nuförtiden. Tillika med en icke föraktlig inredning.

röderna Emanuel och François Archambault (A:et i båtnamnet) kan det här med segelbåtar. De har pysslat med båttillverkning i 50 år och har alltid satt seglingsegenskaperna i högsätet. En båt ska segla bra är deras motto. De är också kloka nog att anlita duktiga konstruktörer för att nå sitt mål. A35 har designats av paret Joubert-Nivelt. Kända för fl era framgångsrika one-off-båtar. Bernard Nivelt har även konstruerat den franska America's Cup-båten Areva. A35 följer varvets inslagna linje med råge. Att säga att hon seglar bra är inte tillräckligt för att beskriva hennes framfart genom vattnet. Jämfört med de fl esta båtar i den svenska båtfl oran seglar hon bättre än bra. Som en rashäst snarast. Hur hon seglar mot liknande racingbåtar får framtiden utvisa. Uppnådda resultat på Europas kappseglingsbanor pekar på att hon hävdar sig mer än väl.

STABIL UPPBYGGNAD

Michel Joubert opch Bernard Nivelt har givit A35:an moderna raka linjer, ett brett, fl ackt akterparti och en rak stäv. Kort sagt jolleformer. Kölen är 2,10 meter djup och väger två ton vilket är 44 procent av totalvikten. Det är mycket och det borgar för en fartig men ändå skapligt stabil båt. Archambault har i alla tider använt sig av de senaste teknikerna i båtbyggarkonsten för att få lätta och starka skrov. Inte alltid de dyraste och mest exotiska materialen dock. A35 är sålunda uppbyggd i sandwich med polyester och divinycell som distansmaterial. Skrovet är vakuumsuget vilket betyder att när laminatet är handrollat läggs en film över och polyestern sugs ut för att laminatet ska uppnå fullständig mättnad utan onödig mängd polyester. På så vis uppnås hög glashalt och därmed hög styrka. Däcktillverkningen går ett steg längre. Det vakuuminjiceras mellan två formar. I korthet går det till så att divinycell och glasfi bermattor läggs enligt ett strikt mönster för att på bästa sätt ta upp krafterna. Allt pressas sedan ihop mellan två formar varpå polyestern injiceras mellan skroven och sugs ut för maximal mättnad. Kostsamt att ta fram formarna men därefter löper produktionen desto smidigare. Resultatet är ett lätt och starkt däck med fin finish även på innertaket. Det behövs alltså ingen innermodul. Runt kölen och en lång bit bakom den är det enkellaminat - en självklarhet för att på bästa sätt minska skadorna vid en eventuell grundstötning. Enkellaminat är det också runt beslag, vinschar, röstjärn (i komposit) etcetera.

 

Ytterligare förstärkande saker är kraftiga, stora plattor runt kölbultarna samt två vantskruvar mellan mast och däck (på insidan av taket). Det senare för att däcket inte ska deformeras när fall och rigg sätts an. Hur ser då en sådan här rashäst ut inuti? Spartansk som en Volvo Ocean-båt? Alls icke. A35 har som synes på bilderna till höger en proper och snygg inredning. Ingen lyx, men det som ska finnas där finns där. En båt som alltså lämpar sig lika bra för cruising som kappsegling. Det är ju så, tycker i alla fall jag, att en cruisingbåt ingalunda behöver vara stor och klumpig och ha stora utrymmen inne. Allt handlar ju om vilken boendekomfort man önskar. Bilderna till höger talat sitt tydliga språk om inredningens layout. Några saker förtjänar dock påpekanden. Utrymmet direkt vid nedgångstrappan är prioriterat vilket är bra för trivseln. Det är här det är mest trafik. Vikten är så långt det går koncentrerad till mitten. Batterierna är sålunda placerade precis framför motorn, vattentanken i mjukt material ligger under akterhyttskojen och bränsletanken i det stora stuvfacket om styrbord. Goda stuvutrymmen finns under salongssofforna och under kojen i förpiken. Peket är inkapslat och kommer alltså inte farande som en raket in i förpiken. Inga hyllor finns längs väggarna, istället nyttjas Blue Performance- påsar, vilket egentligen håller bättre ordning på prylarna. Grabbräckena i rostfritt är snygga och utmärkt placerade. Draperityget till förpiken är extra tjockt för ljuddämpning.

 

Navigationsbordet är förberett för navigering med dator. Det har en nedsänkning med en skyddande grön plastskiva. Endast skärmen sticker upp genom en springa i locket. Pentryt har ett extra kylfack för isbox förutom det ordinarie. Runt salongsbordet får fyra gott om plats. Ytterligare två i aktre delen av sofforna, men de når inte bordet. En extra plats ordnas dessutom lätt till vid främre bordsgaveln. Åtkomligheten till motorn, alla genomföringar, septiktanken, däcksmonterade beslag, hjärtstock etcetera är föredömlig. En följd av detta är alla muttrar i taket. Visserligen med kullriga skallar, men ändå. Många bra saker med inredningen alltså. De dåliga är ytbehandlingen av ändträt och att durkarna har för snålt tilltaget glapp. De satt på sina håll hårt fast bara efter en sommars seglande. Ett vanligt fenomen på nya båtar. Sittkomforten i sofforna är inte heller den bästa trots fi n, hård stoppning. Före lite i svanken helt enkelt. Önskvärt vore också att man kunde komma åt det förträffl iga stuvutrymmet, som är förberett för en hängkoj, under styrbords sittbrunnsbänk, från sittbrunnen.

FIN BALANS

Sittbrunnen är båtens bästa utrymme. Den är helt i linje med rashästkonceptet. Den är stor som synes på bilderna och klarar lätt sex personer under aktiv segling. På kappsegling är man sex till åtta ombord. Durken är alldeles plan och endast bruten för fotstöd. Beslagen sitter precis där de ska. Rorsmans plats på lovarts reling är bekväm med fi n utsikt. Där har han skot (tysk skotning), travare och rorkult, eller ratt, alldeles intill sig. Så ska det se ut. A35 lämpar sig därför ypperligt till den nya kappseglingsformen med bara två mans besättning som blivit populär ute i Europa och på senare år även i Norge. Den fl ugan lär säkert komma till Sverige inom kort. Beslagen är förstås förstklassiga. Lite mer kompletta och sofi stikerade med racingpaketet än i standardutförande, men skillnaden är inte stor. Stuvutrymmet i durken bakom skotskenan är gigantiskt stort och till för tampar, svabb, ankare och dylikt, men går faktiskt bra att sova i om andan skulle falla på. En annan bra sak är nödstegen som ligger hoppackad under durken i akterspegeln.

 

En person i vattnet drar bara i en tamp så kommer den ut. Bra säkerhetsgrej. Extra tillbehör är en lös stege som fästs i två små hål i aktersta delen av durken. Motorreglaget är Spinlocks avtagbara. Det borde de fl esta ha. Det fungerar också med ett vinschhandtag. Sittkomfort är bra för racing, men det är väl korta ryggstöd för att sitta bekvämt i hamn, men det fi nns ju dynor. 7/8-dels-riggen i aluminium kommer från franska Soromap. Kolfi berrigg går att få, men då kostar det. A35 är byggd för att kappseglas i IRC, vilket är den populäraste kappseglingsformen ute i Europa. I Sverige och övriga Norden seglar vi fortfarande mycket enligt IMS. A35 fungerar bra även där och har nått framgångar oavsett vilket kappseglings formen än är. Man ska ju spara det bästa till sist sägs det. I A35:ans fall är det seglingsegenskaperna. De är som nämnts mycket goda. Hon är känslig som ett sovande lejon, accelererar som en gepard och är smidig i rörelserna som en gasell. Det breda akterpartiet och den relativt tunga kölen gör att hon planar stadigt utan alltför stora överraskningar. Med gennaker på brant slör till halvvind, som är hennes bästa och roligaste bog, får man dock passa sig. Då kan minsta felaktiga roderrörelse resultera i en broach.

 

Under en av testseglingarna var Volvo Ocean- och trimaranseglaren Klabbe Nylöf med. Han hetsade verkligen på för att driva upp henne i maxfart. "Det gäller att jaga fart och hela tiden generera sin egen vind", manade han på. Så fort man slappnar av och inte lovar upp för att accelerera eller inte tar hem i skoten när farten ökar tappar man direkt en knop. När det går riktigt undan har man i stort sett krysskotning på slören. Att det är ofantligt roligt när det går undan är helt klart. En underbar känsla när skrovet nästan lyfter ur vattnet och planar iväg i perfekt balans. På kryss gäller det att hänga med med travaren, speciellt i hård, byig vind. Då går hon jämnt och fi nt med bra bett i rodret. Stagvändningarna görs på en femöring. Sammanfattning: Snygg, snabb med härliga, jolleliknande seglingsegenskaper. Relativt stadig tack vare tung köl och brett akterparti. Lätt att serva. Enkel, proper, luftig inredning med blandning av ljusa ytor, körsbärsträ och rostfritt. Gott utförande frånsett några smärre anmärkningar på knipande durkar och åtkomligheten till styrbords stuvutrymme. Grundpriset är 98 571 euro ex moms fritt varv i Frankrike. Inklusive moms, nödvändiga tillbehör och segel i Sverige hamnar man på drygt 1,4 miljoner kronor.

 

A35

Längd 10,59 m

Bredd 3,55 m

Djup 2,10 m

Vikt 4450 kg

Kölvikt 1990 kg

Storsegel 38 kvm

Genua 29,5 kvm

Spinnaker 95 kvm

Höjd i salong 1,85 m

Motor 21 hk

Design Joubert-Nivelt

Pris 1,4 milj kr

Tillverkning: Archambault Boats

Generalagent: SeaPaw Marine AB,

Hamnvägen 4, 181 66 Lidingö.

070 344 80 58 Seapaw Marine

 

TEXT & FOTO: MATS GÖTHLIN




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...