Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Gäst
Gäst

3 moderna trender - förnuft och fylla

Det har hänt mycket de senaste 35 åren. Tyvärr är det få milstolpar som kan tillskrivas båtlivet. Men en och annan ny trend kan vi skönja. Här är en av dem. Att allt fler åker fast för sjöfylleri betyder inte att fler kör berusade. Trenden är faktiskt att vi blivit förståndigare till sjöss.

Att dricka alkohol på sjön och köra båt berusad har tidigare aldrig uppfattats som något problem. Många har till och med sett detta som en rättighet. Vattnen i våra skärgårdar har varit en fristad för rattfylla. Där ute, bland kobbar och skär, har vi upplevt en frihet som saknar motstycke. Vår allemansrätt ger oss möjlighet att förtöja i stort sett överallt. I öppna farleder utan hastighetsbegränsning växer hornen ut, och priset är en farlig blandning av farter när kryssande segelbåtar möter snipor som rundas av snabba motorbåtar. Trots att vi saknar krav på utbildning sker det förvånande få olyckor. Dödade och skadade har enligt statistiken varit fiskande äldre män i mindre båtar i skyddade vatten. Sju av tio saknade flytväst, hälften hittades med gylfen öppen och övriga var troligen nattbadare som fått kramp och drunknat. Så har det tidigare sett ut.

 

Att fler och fler skaffar fritidsbåt höjer naturligtvis olycksstatistiken. Inte på grund av att de nya båtmänniskorna på något sätt är sämre. Tvärtom. Den nya generationen båtägare har i många avseenden ett säkrare beteende. Användandet av flytväst är betydligt bättre bland nya båtägare. Långt fler väljer också att skaffa sig en nautisk kompetens. Förarbeviset ses som en självklarhet. Även synen på alkohol är markant annorlunda. Den nya generationen fritidsskeppare tycks ha en större förståelse för det regelverk som gäller på sjön. Orsaken kan vara att man ser båtlivet som en del av det vanliga samhället. Regler och lagar är till för att följas, så även på sjön. Sjöpolisen och Kustbevakningen har blivit allt flitigare. Resurser har satts in för att styra upp vårt beteende på sjön. Att man från myndigheternas sida rapporterar om en ökning av sjöfylleriet har sin förklaring. Dels utför man fler kontroller än tidigare. Dels sker dessa kontroller vid tidpunkter och platser som man vet kommer att ge resultat. Ändå ska detta inte ses som något positivt. Naturligtvis är det bra att man vid dessa punktinsatser lyckas gripa och beivra ett antal båtförare, men ett positivt resultat vore att ingen kontrollerad hade druckit alkohol. Varken Sjöpolisen eller Kustbevakningen får idag utföra omotiverade kontroller av båtar. Vad man menar med det är att det måste finnas misstanke om brott för att man ska få stoppa en båt. Alltså, fel eller bristande lanternföring är i sig ett brott, båten kan stoppas. Nu kan man utföra en rad kontroller. Till exempel av om båten är stulen. Under tiden man vänligt men bestämt upplyser föraren om de regler som gäller vid mörkerkörning, tar man personuppgifter och bildar sig en uppfattning om skepparens allmänna tillstånd. Misstänker man att personen i fråga har druckit alkohol blir det till att blåsa. Tyvärr har Kustbevakningen idag ingen befogenhet att utföra alkoholtest, varför man i dessa fall måste kalla på polis.

 

Vad man inom polis och Kustbevakning ser som ett allt större problem är ökningen av andra droger. Här är lagen densamma som på landbacken. Drograttfylla till sjöss. Problemet är att det inte är lika lätt att bedöma om föraren är påverkad av narkotika. Kustbevakningens personal får, om båtägaren ger sin tillåtelse, gå ombord på den misstänkta båten och utföra ett test som kan avslöja om det finns eller har funnits narkotika ombord. Om vi bortser från dessa fall, som inte på något vis representerar den stora skaran båtmänniskor, ser vi en stark trend att färre förare kör båt berusade. Undersökning efter undersökning levererar larmrapporter om att svensken dricker allt mer alkohol. Det finns ingen anledning att betvivla detta. Systembolagets försäljningssiffror är bevis nog. Men informationskampanjer, ökade kontroller och en gnutta skrämselpropaganda har gett resultat till sjöss. Det är inte så att vi båtmänniskor blivit förståndigare när det gäller vår konsumtion av starka drycker. Vi är ett axplock ur Sveriges befolkning och beter oss som folk gör mest. Däremot har vi blivit bättre på att respektera de lagar och regler som gäller.

 

Idag är det inte ovanligt att man har en »fyllechaffis« som kör hem från sjökrogen. Tyvärr är det ibland den som på många andra sätt är minst lämpad för uppdraget. Kom ihåg att det är du som är båtägare och skeppare ombord som har ansvaret. Att på grund av att du är berusad överlåta ansvaret på någon som inte kan framföra båten på ett säkert sätt är knappast någon förmildrande omständighet. Jag tror att vi har långt kvar till ett allmänt nyktert beteende till sjöss. Precis som i biltrafiken, där senaste rapporten säger att närmare femton tusen bilförare kör berusade varje dag, kommer det att finnas berusade båtförare. Förhoppningen är dock att allt fler inser faran man utsätter sig själv och andra för. I synnerhet när man färdas i snabbgående båtar. Riskerna ökar naturligtvis med farten, men även den som färdas i en långsamgående båt tar en större risk.

 

Förmågan att ta kloka beslut som kan vara avgörande för att undvika en olycka försämras kraftigt. Packad, glad och starkast i världen färdas man gärna utan flytväst. En brand ombord, kollision med annan båt eller en grundstötning kan innebära ett ofrivilligt dopp. Och berusade människor drunknar lätt. Så låt oss tillsammans verka för ett säkrare båtliv. Vänta med den där ölen tills båten är förtöjd för natten. Åker du egen båt till sjökrogen så fundera över om inte lite bubbelvatten till maten är ett bättre alternativ. Vi ses där ute.

 

Text och foto: Anders Jelving




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...