Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst
Gäst

2011 - Piggt i Sverige, men...

Göteborgsmässan var bättre än på åratal och klart bättre än Düsseldorf. Göteborg var packat med både folk och båtar, Düsseldorf var dött.

JAG JUBLADE när Svenska mässan slog upp dörrarna i Göteborg. Det är tydligt att Sveriges ekonomi mår mycket bättre än stora delar av övriga EU som sliter med euron. Under Düsseldorfmässan som gick av stapeln i januari såg det inte lika muntert ut.

Jag var där första gången 2008, då tillsammans med nestor Lasse Genberg, och förundrades över det totala överflödet av båtar. Jag återvände 2009 till Düsseldorf med Mikael Mahlberg och förväntade mig gräddtårta, men fick semlor. Och i år vankades det korv med bröd.

Mässområdet var patetiskt med blomgrupper och kaféer strategiskt utplacerade, skynken dolde hundratals tomma kvadratmeter. Fairline var inte på plats, Drettman gick i konkurs dagarna före mässan och många intressanta varv, till exempel Nor Tech, ställde ut via eventbolag - som inte vet ett smack om hur en båtmässa går till.

Göteborg var raka motsatsen och Stockholm ser i förhand ut att bli lika bra. Den stora skrällen stod Uttern T62 och D62 för och det verkar som att märket håller på att återuppfinna sig själv. Man har hittat en duktig designer i unge Russell Gillott som tidigare jobbade för brittiska Sealine.

Nord West är starkare än någonsin. Under finanskrisen, som även slog hårt mot Vindövarvet, satsade Team Benny Martinsson på en ny begagnathall och två nya båtmodeller: Nord West 430 Sport och SportsTop. Båda drog storpublik på Göteborgsmässan. De företag som höll hårt i plånboken under förra året och samtidigt hade modet att satsa på nya modeller verkar vara vinnare.

OCH DET ÄR tydligt att det finns ett intresse för väldesignade, och dyra, aluminiumbåtar. Anytec har gjort en riktig bjässe till båt med sin 860 SPD som kan utrustas med dubbla 300-hästare (1 316 000 kronor). Den är tungdriven: 860 SPD gör 40 knop med en 300-hästare medan den 700 kg lättare och 79 cm kortare 750 SPD gör runt 53 knop med samma motor. XO Boats, en tydlig konkurrent till Anytec, verkar lyckas med sina lackade high performance- aluminiumbåtar. Den nya 22-fotaren kostar runt en halvmiljon med 150 hk tvåtaktare från Evinrude.

Under Allt för sjön kommer vi även att få se nya Ruptechribben som konkurrerar med Paragon och till viss del Delta med sin attityd. Skrovet är signerat Ocke Mannerfelt och är begåvat med dubbla tvärsteg. Priset är okänt när jag skriver det här.

BÅTÅRET HAR ALLTSÅ börjat enormt spännande! Men vart världen och marknaden är på väg är mer osäkert. USA dras med triljoner i underskott, arabvärlden skakas av uppror och oljepriset stiger, för tillfället är det uppe i 100 dollar fatet. Högre oljepris hämmar marknaden för motorbåtar här hemma, men skapar också starka exportmarknader i oljeproducerande länder, bland annat Ryssland.

Det är tydligt att 2011 kommer att bli spännande.

 




Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa



Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...