Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Gäst
Gäst

10 frågor till Sven Yrvind

som ska rekordrunda Kap Horn.

Vad gör du nuförtiden?

Jag har flyttat till Västervik. Bor modernt för första gången med egen verkstad. Här finns Marströms varv som är världsledande på kolfiber. Så jag har gjort min bom och spiror i kolfiber här, och alldeles nyss ett bombeslag. Jag har fått nyckel så att jag kan låna deras grejer.

Vad är det för båt du bygger på?

Den är 4,80 lång och 1,30 bred och väldigt grundgående. Den har ingen köl, istället en horisontell skiva, som en fem centimeters remsa utefter kanten, ungefär som sömmen på en sko. Plus annorlunda rigg och ingen rorkult. Den är döpt efter mig själv. Den heter Yrvind. Ungefär som Ericssons båt. Du kan läsa mer på www.yrvind.com. Den ska jag runda Kap Horn med. Från lat 50 grader syd i Atlanten upp till 50 grader syd i Stilla Havet, mot strömmen och vindarna, först då har man rundat Kap Horn. Det är bara en ensamseglare i en båt under 60 fot som klarat det.

Hur många gånger har du korsat Atlanten?

Det är inte så lätt att säga. Jag har seglat på diagonalen och lite kors och tvärs. Första gången var 1969. Senast i höstas med Thomas Gran.

Ja, hur gick det för er i Vegan?

Det gick väldigt bra. Först seglade vi över Nordsjön till Irland och sedan direkt till Florida, där jag har en kompis som också ritar båtar. Det tog 56 dagar att segla de 4000 sjömilen. Efter det frågade Thomas om jag trodde att han skulle klara att ensam segla över Atlanten. Och ja, det trodde jag. Jag låg ju mest och läste böcker och ritade på mina båtar. Han seglade från Florida till sydvästra Irland på 45 dagar. Därmed blev han den yngste svensk att segla ensam över Atlanten.

Hur många båtar har du konstruerat?

Jag vet inte. Jag har hållit på sedan början av 60-talet. En del har blivit färdiga, andra inte. En står i Sjöhistoriska museets Båthall 2 vid Vasamuseet, en utanför Museum of Yachting i Newport, Rhode Island, och en på Loftahammar Segelsällskap.

Vilken båt är du mest nöjd med?

Den som jag håller på med just nu. Det är som med tjejer, vet du.

Vilken är din mest dramatiska strapats?

Det var nog vid mitt första försök att runda Kap Horn, 1974, med den första Bris som jag byggde i källaren. Då kapsejsade jag och en vecka senare gjorde båten en pitch pole, en kullerbytta, i en rykande orkan.

Du brukar däcka över dina båtar, men ibland vill du väl sitta ute?

Ja, men jag har ganska stort akterdäck. Där sitter man som när man är på picknick i gröngräset. Det här att man ska sitta på en stol är ett sentida påfund.

När tror du Yrvind blir klar?

22 april fyller jag 70 år och då hoppas att vi kan sjösätta den. Annars fryser vi tiden och firar senare.

Hur firar du jul?

Jag firar inte jul. Jag är ateist, vet du. Jag firar inte såna borgerliga grejer. Jag jobbar varje dag.

ÅSA BONTHELIUS Foto: Privat

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...