Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Gäst
Gäst

10 frågor till Pelle Nordström

10 frågor till Pelle Nordström, 47, från Luleå som står bakom hemsidan trabatsakuten.nu.

Varför startade du Träbåtsakuten?

Det började med att jag skaffade en träbåt själv trots att jag inte kunde något om träbåtar. Jag sökte information på internet, men hittade inte mycket. Så jag startade upp med egna frågor och hoppades få svar. Och tur som var började folk hitta till sidan.

Vad fi nns det för matnyttigt på hemsidan?

Det diskuteras friskt på Forumet där det fi nns olika grupper som Renovering & underhåll, Konstruktörer, varv & båttyper bland annat. Jag samarbetar också med Sjöhistoriska museet där ett par medarbetare åker runt i framför allt Mellan- Sverige till olika varv och fotograferar båtar som verkar övergivna. Bilderna publiceras på hemsidan. Det har resulterat i att 30-40 båtar har kunnat räddas i stället för att hamna på majbrasan. Jag har just fått en ny cd med bilder på båtar från i höstas som jag ska lägga ut på hemsidan.

Hur får man tag på ägaren?

Det är ett detektivarbete som den som är intresserad får sköta själv.

Så det står fortfarande en massa träbåtar på land och torkar sönder.

Ja, men de blir färre och färre. Men visst går det att göra fynd.

Är hemsidan välbesökt?

Nu är det totalt cirka 3 800 medlemmar, men det är lite olika hur aktiva de är. Det är i alla fall fl er än 1 000 unika besökare per dag.

Sköter du hemsidan själv?

Ja, det är bara jag som håller igång hemsidan. Men det kräver inte så mycket tid. Jag gör inget journalistiskt arbete, kärnan i Träbåtsakuten är diskussionsgrupperna. Det är träbåtsfolket i Sverige som snackar och det behöver inte jag lägga mig i. Båtbilderna däremot, som folk skickar in, kräver lite arbete. För närvarande fi nns cirka 650 stycken.

Vad har du för båt själv?

Ingen alls just nu. Jag har inte kvar den båt jag köpte när jag fl yttade till Luleå och startade hemsidan 1998. Men det var en mahognybåt, en Solö från slutet av 60-talet, som jag hittade efter lite letande på olika varv. Så just nu står jag mellan båtar kan man säga.

Hur är det på träbåtsfronten i norra Sverige?

Det finns en hel del träbåtar här och ett stort intresse. Motorbåtsklubben Neptun i Luleå har till exempel en egen träbåtssektion.

Vad jobbar du med till vardags?

Jag är IT-konsult. Så jag jobbar med datorer, men inte med hemsidor. Det är en fritidssyssla.

Det är lätt att hamna på trabatsakuten. se i stället för trabatsakuten. nu?

Det är folk som köper domänadresser och sedan försöker tjäna pengar på att sälja dem. Men jag vill inte stödja ett sådant beteende och har inte ekonomiska resurser att köpa heller. Jag litar på att de som vill hittar till hemsidan ändå.

Text & foto: Åsa Bonthelius

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...