till Linda Lindenau som leder Svenska Båtunionens projekt Fler kvinnliga förebilder i båtlivet.
Är det viktigt med fler kvinnor i båtlivet?
- Vi har redan en massa kvinnor i båtlivet, alla medföljande fruar. Det är både en säkerhetsfråga och en trivselfråga att de kan använda båten på egen hand. Och Båtlivsundersökningen som gjordes 2006 visar att många kvinnor vill in i båtlivet, men upplever hinder.
Har kvinnor motor- eller segelbåt?
- Fler kvinnor har segelbåt. Varför vet jag inte.
Många kvinnor kanske inte vill?
- Visst, i en undersökning av Marie Lekare i Smedjebacken där hon frågar kvinnor om varför de inte kör båt svarar många att det är skönare att bara sitta och vila. Fortfarande är det kvinnorna som gör större delen av det obetalda hemarbetet och jobbar heltid, så det är kanske inte så konstigt.
Du har skrivit boken Ta rodret kvinna och bara titeln väcker irritation, både bland män och kvinnor?
- Feminism betyder att vilja arbeta för lika rättigheter mellan könen, men det har ju blivit ett skällsord i dag. Visst har en del kvinnor genom kvinnorörelsens historia varit överdrivna eller gjort felaktiga saker, men det har ju män också gjort. Vi kvinnor är tyvärr snabba på att racka ner på varann.
Killarnas reaktion då?
- Den kan jag ha större förståelse för. De känner sina positioner hotade. Men i det här fallet handlar det ju om att vi ska ha det trevligt tillsammans på semestern.
Många menar att de minsann aldrig betvivlat att en kvinna skulle kunna köra båt?
- Men då kan man fundera över varför kvinnor inte gör det då? Jag tror mycket på förebilder. När jag föreläser händer det att kvinnor kommer fram och säger att de tänkt lära sig att köra familjens båt, men då har barnen sagt: mamma du kan inte, det är pappa som ska köra båten. Så vi lär ju barnen hur samhället och båtvärlden ser ut.
Man kanske inte är så medveten som man tror?
- Nej, flera gånger har unga kvinnor berättat: Vi skaffade båt och bestämde att vi skulle dela på allt, men sen vet jag inte vad som hände.
Fler kvinnor i båtlivet alltså?
Det finns en annan aspekt också. Studier visar att mångfald på arbetsplatser ger bättre lönsamhet. Båtbranschen är en av de mest homogena branscher du kan hitta. Det borde betyda att man inte har optimerat lönsamheten i den. En intressant tanke, tycker jag.
Hur kom du in i båtlivet?
Jag köpte båt när jag blev ensam mamma. Jag seglade med min bror som liten och ville erbjuda mina barn det. Så jag måste träffa en karl med en båt, tänkte jag. Men när ingen karl dök upp ville jag inte vara en mes. Jag köpte en Stortriss. Och så seglade vi iväg.
Blev de bitna?
Ja, de blev ju det. Jag kan verkligen rekommendera det till ensamstående mammor. Billigt och kul.
Åsa Bonthelius
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu