till Mikael Ekbäck, ordförande i Bryggseglarklubben.
Varför startar man en sådan här klubb?
Idén föddes 2004 under en lunch på Djurgården. Jag och min kompis Claes Wilkmar tyckte att det var en kul grej. Jag registrerade hemsidan, men det dröjde till 2006 innan vi kom i gång ordentligt. Vi har 14 medlemmar just nu, men vi vill gärna bli fler. Det är det som är tanken. I dag är det mest vänner och bekanta, men alla är välkomna.
Är alla båtburna?
Nej, men de flesta har varit det till och från. Men det är inget krav. Det här är en intresseorganisation som vill bevara en fin tradition, som föddes under andra världskrigets drivmedelsbrist.
Var håller ni hus?
Överallt i Sverige. Vi träffas hyfsat regelbundet, bland annat i min båt i Hägerstenshamnen. Det är en LS 30, en motorbåt i stål från 1985.
300 kronor per år, är inte det en dyr medlemsavgift?
Nej, det tycker jag inte. Vi kollade runt vad andra motsvarande organisationer brukar ta. Man kan också se det som en grundplåt. Vi har ju skaffat klubbvimpel som man kan köpa till självkostnadspris. Och när man betalat första gången kan man fortsätta som stödmedlem gratis sedan.
Hur optimerar man båten för bryggsegling?
Starka tampar och bra fjädrar behövs. Och ett bra hamnkapell kanske. Det är också viktigt att ha bekväma och sittvänliga möbler.
Bästa tipset för en bra bryggseglats?
Glada vänner, god mat och god dryck. Och bra väder underlättar ju.
Är det bara bryggsegling som gäller?
Nej, i våras firade vi femårsjubileum och då hade vi picknick vid Drottningholm. I höst tänkte vi ha filmkväll och se Göta kanal 1 & 2, SOS och klassikern Att angöra en brygga. Där Lars Ekborg fäller vår favoritreplik: "Jag tar befälet, jag har ju dambyxor". Vi har också en klubbmästare som har till uppgift att hitta på aktiviteter.
Vad utmärker en riktig bryggseglare?
Att man inte lämnar bryggan för ofta. Själv gjorde jag det fyra gånger i sommar.
Blir man utesluten om man sticker ut med båten för ofta?
Nej, nej, nej, så elaka är vi inte.
Ni har visst en drivmedelsansvarig i klubben, vad gör han egentligen?
Inte mycket, men det är mer av en hederstitel. Det var ju bland annat drivmedelsbristen som gjorde att den här fina traditionen kom till en gång i tiden.
Åsa Bonthelius
Mer info för nyfikna bryggseglare på bryggseglarklubben.se
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu