till Lennart Jähkel, aktuell i andra säsongen av Kanal 9:s program Sjön suger.
Så nu har du och Johan Ulveson rest runt i Stockholms skärgård och besökt vänner igen?
- Ja, vi träffar dem och åker ut någonstans. Vi hämtade till exempel Kristina Lugn på Dalarö och sedan pilkade vi lite torsk som vi tillagade. Petra Mede träffade vi vid Tyresö slott, Johan Glans på Kymmendö och med Pia Johansson var vi på Ornö.
Det är ni som lagar maten?
- Ja, det var vi för det mesta. Utom när vi hade Plura som gäst, då lagade han maten.
Det är en väldigt fin båt ni reser runt med?
- Ja, Sola är en Petterssonbåt, som jag tror är byggd -38, det var vad förra ägaren trodde. Jag har haft den sedan -94. Först hade Johan och jag den ihop, men sedan köpte jag ut honom.
För att det inte gick att äga den ihop med honom?
Jodå, det gick jättebra, men det var väl Johan som fick lite dåligt samvete för att han inte hade tid.
Ni är gamla kompisar?
- Ja, sedan vi gick på scenskolan i början av 1980-talet.
Så du är gammal träbåtsfantast?
- Nej, jag äger en träbåt och jag sköter den väl hyfsat, men jag är ingen träbåtsentusiast som renoverar pietetsfullt och är väldigt duktig på att snickra. Men min tidigare båt var också en träbåt, en Drake som var väldigt fin och seglade jättebra.
Berätta något kul som hände under inspelningen?
- Tja, när vi hade Dan Ekborg som gäst så stötte vi på en älgkalv som verkade totalt orädd. Den stod blickstilla trots att vi närmade oss, så pass att Dan precis skulle mata den på bara någon meters avstånd. Men då sa jag - till älgkalven - att det här förstår du är Dan Ekborg, och då plötsligt ryggade den tillbaka kraftigt. Det var rätt kul.
Är du ute mycket privat med familjen och bor i båten?
- Nej, det blir mest dagsturer. Men jag har gjort ett par längre turer. Jag gick Strömsholms kanal med en kompis en gång. Man kan komma ända upp till Smedjebacken, men vi gick till Fagersta. Då hade den precis firat 200-årsjubileum. Det var fantastiska små slussar och slusstrappor.
Är du intresserad av matlagning, Johan verkar inte riktigt respektera dina kunskaper?
- Nja, det handlar om våra roller i programmet, han är lite av en matbesserwisser. Men visst är jag intresserad av matlagning, även om jag egentligen inte platsar i ett matlagningsprogram. Men det är det ju inte fråga om heller.
Nästa projekt i karriären och på sjön?
- Jag jobbar på Stockholms stadsteater och ska vara med i en föreställning som heter Mefisto. Vi repeterar i höst och har premiär i januari. Och Sola, henne tänker jag behålla några år till.
Text och foto: Åsa Bonthelius
Sjön suger har premiär den 22 oktober. Kan också ses på kanalnio.se
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu