Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gäst
Gäst

10 frågor

till brasilianaren torben Grael, som just vunnit Volvo Ocean Race och anses som en av världens bästa seglare genom tiderna.

Varför började du segla?

Det kom långsamt. Det var aldrig ett avgörande ögonblick då jag bestämde mig. Jag seglade mycket med min farfar när jag var ung och tyckte om det mer och mer.

Vilken båt seglade du först?

En populär båt i Sydamerika som heter Penguin. Efter den blev det Snipe tillsammans med min yngre bror Lars, sedan Starbåt. Jag seglade alltid Laser vid sidan om.

Din äldre bror heter Axel. Inga brasilianska namn precis?

Nej, min farfar kom från Danmark.

Du har seglat mycket jolle som ung. Är det möjligt att bli en toppseglare utan jollebakgrund?

Jag tror inte det. Jollesegling ger så mycket teknik och många färdigheter som man missar om man bara seglar stora båtar. Det är därifrån jag har fått känslan för seglingen.

De mäktiga Volvo Oceanbåtarna ser ju ut som stora jollar. Beter de sig också som segeljollar?

Tekniken är ungefär densamma. Det är förstås stor skillnad att segla flera man ombord på en stor båt, men seglingstekniken är ungefär densamma och påminner mycket om jollesegling. Jag har definitivt nytta av jolleseglingen när vi surfar i 30 knop i Södra oceanen.

Är du en affärsman eller en seglare?

Seglare. Det skulle inte gå att segla på det här viset om man inte först och främst tyckte om att segla. Att bara göra det för pengar skulle vara svårt.

Har Volvo Ocean blivit mer racing än äventyr?

Det är fortfarande ett stort äventyr. Det är inte var dag man seglar jorden runt. Och så här fort. Men visst är det mycket mer racing nu än tidigare.

Har du en ambition att bli den störste seglaren någonsin?

Jag tänker inte så. För mig är den störste Paul Elvström med sina fyra OS-guld. Han är min stora idol. Han var, och är fortfarande, en fantastisk seglare.

Din bästa seglingsupplevelse?

Mitt andra OS-guld i Aten 2000. Aten är en mycket speciell plats för OS med sina traditioner och sin atmosfär.

Hur länge kommer du att hålla på med segling?

Så länge jag tycker det är roligt och är konkurrenskraftig kommer jag att fortsätta. Det som är bra med vår sport är man kan segla även när man är gammal. Det går ju att segla klubbseglingar eller bara för nöjes skull.

MATS GÖTHLIN

Torben Grael har bland annat fem OS-medaljer, varav två guld, sex världsmästartitlar och har gjort framgångsrika

America's Cup-seglingar.

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...