till Ted Mannerfelt, som tillsammans med pappa Ocke Mannerfelt tilldelats designpriset Red Dot Design Award: Best of the best för båten Pirelli Pzero 1400.
Överraskad?
Ja, det måste man säga. Speciellt att vi fick utmärkelsen Best of the best. Det hade vi inte kunnat drömma om.
Vad är det för ett pris?
Red Dot är världens mest prestigefyllda designpris, som designvärldens Oscar ungefär. Det har funnits sedan 1950-talet och delas ut varje år i olika kategorier.
Men vad är Best of the best?
Av dem som får priset Red Dot väljs de ut som är något alldeles extra. Vi blev alltså Best of the best i kategorin Transport, som första svenska företag någonsin. Det var också första gången en fritidsbåt fick priset.
Är juryn kapabel att bedöma en båt?
Den består av 12-15 speciellt utvalda personer. De tittar främst på det estetiska, men tar också hänsyn till ergonomi och miljö. Men de bryr sig inte om ifall den gör 30 eller 50 knop, även om det lättdrivna skrovet ingår i konceptet. Den drar 15 procent mindre än en vanlig RIB.
Det är en RIB-båt ni fått pris för?
Ja, en sol- och badbåt gjord för Medelhavet. Den gör 50 knop med Volvo Pentas standard-dieslar. Skrovet har Ocke ritat, ett racingskrov, och jag står för all design. Jag har tagit med mig många erfarenheter från bildesignsidan, speciellt kring cockpit.
Ritade ni den med priset i åtanke?
Nej, vi gjorde den på beställning åt italienska Pirelli, men när den var klar tyckte vi att den var väldigt snygg och speciell. Den finns redan i produktion, fem båtar är byggda. Till sommaren kommer den också med en stark bensinmotor. Då har den potential för 80 knop.
Du utbildade dig till bildesigner, var det ett sätt att frigöra dig från pappa?
Ja, det kan man säga. Jag bodde tio år i England och arbetade bland annat på Jaguar. Men så ville jag flytta hem och återgå till båtarna. Det riktigt kliar i fingrarna. Det finns massvis att göra på båtsidan.
Funkar det bra att jobba med pappa?
Ja, vi kompletterar varandra väldigt bra. Vi kallar oss nu för Mannerfelt design team.
Hur ser framtidens båt ut?
Den kommer att vara mycket mer energieffektiv. Och social. Fler vanliga människor vill ut på sjön, folk som vill umgås och vara nära vattnet. Båtlivet blir lättare och tillgängligare.
Får du komma ut på sjön privat någonting?
Oh ja, från och med midsommar är jag och min familj på landet hela sommaren, och då kör vi en snipa. Men det är klart, vi stänger inte kontoret helt, en del snack om båtar blir det.
Mer om båten på mdteam.se
Åsa Bonthelius
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu