till Ola Åstradsson, projektledare för Volvo Ocean Race Stopover Stockholm.
Vad händer 14-25 juni?
Något otroligt stort, men det är få som insett det. I början av juni kommer man att märka av det med reklampelare på stan och stripade taxibilar. För att utnyttja Stockholms potential och få båtarna att segla ända in till stan har vi ett City Sprint med målgång på Strömmen den 17 juni klockan 13-14. Det uppmanar jag alla att komma och titta på. Den riktiga målgången är ju i Sandhamn omkring den 16 juni och lite svårare att pricka in. Inport racen är på Kanholmsfjärden den 21 juni.
Vad händer i stan när seglingarna pågår i Sandhamn?
Mycket, till exempel kommer MYS med cirka 30 veteranbåtar att paradera på strömmen och lägga till vid Race Village, den "stad" som byggs på Skeppsbron. Racen i Sandhamn kommer att sändas live på storbildskärmar i Race Village.
Vilken är din bakgrund?
Jag är gammal havskappseglare och seglade professionellt under minst 20 års tid. Har seglat America's Cup och var drivande i Nicoretteprojektet under 13 år.
Och nu är du projektledare för Stockholm Stopover?
Ja, jag är utsedd av Stockholms stad som står som värd för arrangemanget. Stockholms hamn har det operativa ansvaret.
Hur många jobbar med det?
Vi är ett tiotal anställda av Stockholms hamn men totalt ett trettiotal.
Och en massa volontärer?
Ja, 500 stycken. Som vi fått ihop redan, men visst kan man höra av sig om man är intresserad på
oceanracestockholm.se . Man får inget betalt, men många fantastiska upplevelser.
Hur kan ni garantera säkerheten med alla fritidsbåtar i farten?
Vi har gjort omfattande riskanalyser. Alla berörda myndigheter är inblandade, både på land och till sjöss, som sjöpolis, kustbevakning, sjöräddning, ordningspolis med mera. På Kanholmsfjärden har vi 60-70 båtar som bevakar området.
Har den måttligt seglingsintresserade något att hämta på Stopover Stockholm?
Oh ja, det kommer att vara hög kvalitet på restaurangerna och på en flytande scen ute på vattnet uppträder svenska toppartister, men jag får inte avslöja vilka ännu. Vi ska också anlägga en marina där privatpersoner kan lägga till. Det blir utställningar och aktiviteter där man bland annat får prova på att segla en Volvo Ocean-båt i en simulator. Och allt är gratis och öppet mellan 10-24 varje dag.
Tips för de redan frälsta?
Att komma till Sandhamn och se målgången, och inport racen förstås. Historiskt sett har tävlingen alltid avgjorts vid näst sista stoppet, så i Sandhamn kanske man får se den slutgiltiga segraren.
Vad tänker du själv inte missa?
Jag kommer att vara överallt, så jag får väl klona mig. Men bortsett från det sportsliga så ska det bli kul att uppleva stämningen med alla åskådarbåtar, både i stan och på väg till och från Kanholmsfjärden.
Åsa Bonthelius
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu