till Bisse Alm, som är vd på Visit Skärgården, Stockholms skärgårds egen resebyrå på Strandvägen i Stockholm.
Det var väldigt mycket folk här, är det för att solen skiner och ni har börjat med servering?
Det är bara fika än så länge, men vi hoppas så småningom kunna servera strömming och annat från skärgården. Men vår huvudsakliga uppgift är att marknadsföra skärgården från 15 augusti till 15 juni.
Vad ska vi med Visit Skärgården till egentligen?
Hitta ut till skärgården året runt. Det finns många som har öppet, men det gäller att hitta dem. Det är ett Moment 22. Om inget är öppet, hittar ingen dit. Men Vaxholmsbolaget är fantastiskt. De kör året runt.
Är ni inte till främst för turister?
Vi jobbar på att öppna skärgården och det gagnar alla. Men det är ju så att 60-70 procent av befolkningen i Storstockholm och Mälardalen, varav många med invandrarbakgrund, faktiskt aldrig har varit i skärgården.
Vad har vi båtmänniskor för glädje av Visit skärgården?
Om man har båt är det ju värdefullt om butiker och krogar har öppet. I en djupare mening går vårt arbete ut på att få en levande livskraftig skärgård, att våra barnfamiljer ska bo kvar.
Först hette det väl Öppen Skärgård, har ni bytt namn?
Nej, Visit Skärgården är ett helägt dotterbolag till Öppen Skärgård, som är en ekonomisk förening som ägs av cirka 200 företag i skärgården. Vi har en förnämlig plats på Strandvägen och en bokningsbar webb, till visitskargarden, där det också finns evenemangstips.
Har du något bra evenemangstips till båtfolket?
Jag har ju mitt hjärta på Möja, så jag säger Möja dansbana. Det är en klassiker som fortfarande lever.
Du är känd för din entusiasm, vad driver dig?
Glädje. Jag tycker att det är så roligt. Det är bara att sätta på sig skygglappar och garva åt tjuriga skärgårdsbor. Och bevisa att det går att förändra och göra saker. Jag tror på det nära mötet med kompetens, inspiration och humor.
Är du båtmänniska själv?
Ja, jag har till och med tagit maskinistutbildning och sjöbefäl så att jag får köra taxibåt.
Vad har du för båt?
Jag har en Möjabåt, byggd på Wäster bergs Båtvarv, som egentligen ligger på Drängsholmen alldeles intill Möja. Alla ser lite olika ut, men det är bra arbetsbåtar i aluminium. Vår byggdes -83 och ligger i hela året. Man kan stänga om sig och sätta på värmen.
Vad är det bästa med skärgården?
Ljudet, ljuset och den magiska känslan som är svår att beskriva. När jag kliver iland på Möja infinner sig en sådan sinnesro och lugn. All stress försvinner. Och tänk dig ljudet nu med alla ejdrar.
ÅSA BONTHELIUS
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu