Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Gäst
Gäst

10 frågor

till Bengt Nordfors, 51, som öppnar en ny båtbottentvätt i Kolström i Stockholms skärgård.

Hur kommer det sig att du som är operasångare öppnar en båtbottentvätt?

Har du hört historien om norrmannen som kom in i en butik med en groda i pannan? Så frågade expediten hur det kom sig? Tja, det började som en finne i arslet, svarade grodan ... Skämt åsido, jag köpte granntomten till familjens sommarstuga på Ingarö, under Ingaröbron, så att vi fick 120 meter strand. Sen har jag under tio år byggt ut huset och utvecklat en småbåtshamn för 30 båtar. Jag ville helt enkelt göra något vettigt av ett ställe där det bara är dy.

Nämn någon spännande produktion du varit med i för dem som kanske inte känner till dig?

Jag spelade Raoul de Chagny, ena huvudrollen i The Phantom of the Opera, i de första 700 föreställningarna.

Är du speciellt miljöintresserad?

Nja, jag har inte ett brinnande miljöintresse, men jag känner mitt ansvar. Jag har ju det absolut bästa läget för en bottentvätt i skärgården, 10 minuter och 5 knop i båda riktningarna, och fem meter från en av skärgårdens mest trafikerade farleder. Det blir så gott som "float through".

Du tror på bottentvättarnas framtid?

Ja, det är klart. Tvättar du tre gånger per säsong - strax före midsommar, en gång i augusti och strax före upptagningen - så behöver du aldrig mer slipa och bottenmåla.

När ska den öppnas?

Den öppnas 1 maj.

Har tvätten några begränsningar?

Båten får inte vara bredare än 3 meter i vattenlinjen. Och segelbåtar får inte gå djupare än 1,70 meter.

Vilket intresse är störst, musiken eller båtlivet?

Det har blivit mindre opera på sistone, den världen har blivit så okreativ och förutsägbar. Men jag musicerar och skriver en del satir och så har jag prioriterat att vara hemma med mina barn. Och nu har jag tre minuter till jobbet. Det är livskvalitet. Jag är ingen riktig båtmänniska, jag är snarast rädd för sjön. Men jag tycker om att snabbt komma fram till ställen där det är gudomligt.

Du spelar flera instrument, vilket är favoriten?

Just nu är det George Formby-stile ukulele, det vill säga ukulelebanjo. Det är fruktansvärt svårt och kul, och när folk blir lyckliga av att det svänger kan man skriva vilka elaka texter man vill.

Favoritbåt?

Vår husbåt. Den brukar vi ankra upp varje år på en sådan där gudomlig plats, en ö i skärgården.

Om man nu slipper måla bottnen, har du något annat vårrustningstips?

Njut av solen nu när du får tid över. Efterson tvätten kommer att vara gratis hoppas jag att folk inte ska bråka med mig för mycket. Så njut av livet och gör något kreativt, för det tänker jag göra.

ÅSA BONTHELIUS

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...