Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
Gäst
Gäst

10 frågor

till kompisarna Jarmo Hallqvist och Roger Eklund, som besökte Scandinavian Boat Show i november.

Är ni båtägare?

Roger: Ja, vi har båt båda två. Jag har en Sea Ray 270.

Jarmo: Och jag har en Sea Ray 268.

Så det är motorbåt som gäller?

Roger: Jag har haft motorbåt i tio år snart, men jag har börjat titta på segelbåtar. Jag vet inte om det har med åldern att göra.

Jarmo: Jag är nybliven båtägare sedan i våras. Så Roger är min mentor, han har lurat hit mig.

Så du Jarmo köpte en båt först och ska lära dig sedan?

Roger: Ja, men han kan ju inte träna på min. Det blir för dyrt.

Varför besöker ni mässan?

Roger: Ett stort båtintresse. Egentligen går man runt och tittar mest. För ofta ligger priset på de båtar som man skulle vilja ha lite för högt.

Jarmo: Ja, det är mest ögongodis. Ett sätt att förlänga båtsäsongen.

Vad var häftigast på mässan?

Jarmo:Jag såg en fin Baia One som var nästan fem meter bred. Typisk pojkbåt. Fyra och en halv miljon, och då fick du med motorcykeln som stod på den. Den och Capri någonting, som låg bredvid, var häftiga.

Roger: Jag håller nog på Najad 44 och Hallberg-Rassy 54, det är drömbåtarna.

Sämst på mässan då?

Roger: Ingen särskild båt. Det är klart att man kan gå förbi vissa båtar och fundera över hur fan kan man köpa en sådan där. Vad ska man ha den till?

Jarmo: Eller hur tänkte de när de byggde den?

Ska ni besöka de andra mässorna här, Det Goda Köket och Allt För Hälsan?

Nej, det var båtmässan vi åkte hit för.

Hur ser ert båtliv ut?

Jarmo: Tanken på båt kom för knappt två år sedan. Men det passar mig perfekt nu när jag inte har någon stuga längre. Båten ligger i Västerås hamn och jag kommer dit på tio minuter. Jag åker dit ibland och sätter mig och läser tidningen efter jobbet. Just att vara i den miljön vid vattnet är skönt. Jag bodde på båten i somras.

Roger: Ungefär samma för mig. Jag bor i Hallstahammar och har båten i en båtklubb i Strömsholm med drygt hundra meter hem. Bara för någon vecka sedan var vi vid klubbholmen som ligger mitt i Mälaren. Men ibland blir det bara att ligga vid bryggan och umgås med likasinnade. Det blir en livsstil.

Men du hade planer på att segla några år på världshaven?

Ja, det är en gammal dröm jag har, men det ligger säkert tio år fram i tiden.

Först måste du skaffa dig en segelbåt?

Ja, och så måste jag lära mig att segla.

ÅSA BONTHELIUS

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...