KAPPSEGLING. Den 11 november 2011 smäller startskottet för nästa upplaga av Volvo Ocean Race. Då lämnar båtarna Alicante i Spanien och sätter kurs mot Kapstaden i Sydafrika. Men först blir det folkfest i Spanien och chansen är stor att vi återfinner ett pärlband av gamla Ocean Race-deltagare i vimlet.
DET VANKAS NÄMLIGEN återträff för gamla Whitbreadoch Volvo Ocean Race-seglare. Seglingscelebriteter som Skip Novak, Mike Sanderson och Grant Dalton, som för övrigt skeppar Camper-syndikatets båt i den kommande tävlingen, har alla gjort tummen upp för att komma till Alicante och dra gamla rövarhistorier för alla som vill lyssna. Och mannen med seglingsvärldens största leende, Magnus " Mange" Olsson, kommer förstås också.
- Ju fler som kommer desto roligare. Några personer saknar man ju mer, inga namn nämnda, men jag saknar dem alla. Ska bli kul, historierna blir ju bara bättre med åren, konstaterar han glatt. Det blir den första offi ciella återträffen någonsin där alla tidigare deltagare är inbjudna och det arrangeras en regatta där seglarna återigen får stifta bekantskap med de tunga Maxi 80-båtarna.
HANS EGNA ORD, med eftertryck, är att han älskar Volvo Ocean Race. Och vad vore väl då mer logiskt än att Magnus Olsson återigen är sugen på att dra ihop en svensk eller nordisk båt, även om han själv skulle stanna på land den här gången.
- Det fanns så oerhört mycket vilja och glädje i Ericsson 3-gänget och jag skulle gärna ha med stommen därifrån i ett nytt projekt. Tyvärr behövs det så mycket erfarenhet för att komma med i ett team, så många duktiga seglare får aldrig chansen i de mer rutinerade teamen. Vi får se vad som händer. Man har året ut på sig innan det blir för sent. Oavsett vilket så kommer Magnus Olsson finnas på återträffen och säkert ta i lite extra när han berättar sina historier.
- Seglingen har gett mig så mycket. Jag vill gärna ge tillbaka genom att vara där och om möjligt inspirera andra.
Jens Augustinsson
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu