Mumm Stelton Cup avslutar 2010 års framgångsrika kappseglingssäsong för segel makaren Bengt Falkenberg med besättning i Team Teknova / Albatross Racing.
Strax efter rundningen på bilden bär det av på en fullkomligt besinningslös spinnakergång norrut i Öresund. Bengt står bred bent vid rodret och parerar byarna så att vi inte ska gå omkull i den korta, krabba sjön. Istället för att gippa ska vi ta ner spinnakern, stagvända och sedan sätta igen. Planen är att det ska löna sig i förhållande till risken att broacha.
Trimmarna sliter vid skot och gaj, och är tillsammans med rorsman och den som vinschar de enda i besättningen som inte klamrar sig fast längst akterut. Vi andra räknar ner när byarna ska slå till och följer andäktigt displayen vid masten. den visar 14 knop, den visar 15, 16 och slutligen dryga 17 knop. Det sjunger i skrovet som på en liten jolle när vår 8,2 ton tunga och 40 fot långa Beneteau First planar iväg. Kulingvindarna ger ekipaget en skjuts som jag inte trodde var möjlig. Väl inne i hamn läser vi av minnet på loggen - 18,85 knop! Sanslöst.
För några år sedan raljerade jag i en text att havskappsegling, det kan väl inte vara mycket att ha. Jollekappsegling var den rena läran, och jag ville komma iland varje eftermiddag, duscha, ta en pilsner och sova i en riktig säng. Men säsongen med det här gänget har öppnat ögonen. När tio man ska samsas i flera dygn och koordinerat utföra krävande uppgifter för att driva båten så fort som det bara går, då handlar det om kvalificerat lagarbete. en dimension som ger mersmak, och som rekommenderas . Men räkna inte med att få åka räk macka rätt in i en superproffsig besättning som gör den bästa säsongen någonsin. Sån tur har nog bara jag.
För segern i Mumm Stelton Cup, Færderseilasen och andra fina prestationer utsågs vi till Årets havskappseglare av Svenska Seglarförbundet.
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu