Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-11-21 på alla områden

  1. 2 poäng
    Om du ska sätta ny givare i genomföringen så måste du kolla att det går att låsa den i befintliga spår. Givaren får ju inte kunna ploppa upp ur hålet. Sen går det ju även att skruva ur genomföringen och sätta i en som passar den givare du vill sätta dit. Innan du väljer givare så ska du inte bara mäta innerdiametern i genomföringen utan även hur stort hålet genom botten är om du tänker ersätta genomföringen. Skulle hålet vara för litet så är det inte så svårt att fila upp diametern.....
  2. 2 poäng
    Powertrim VP DP-D/DP-E Då var trimkolvar bytade och renoverade. Med hjälp av ett hydraulpress verktyg så gick trimkolvarnas sprintar att trycka ut utom en som konstigt nog skurit(rostfritt mot aluminium). Hydraultrycket var uppe i 1100 bar utan att sprinten rörde sig. Den sprinten satt rejält, med hjälp av avdragare, hydraultryck och distinkta slag med dorn så rörde den sig sakta inåt i båten. Nästa problem var att samtliga slangkopplingar troligen inte var försedda med gängtätning då dessa ej gick att rubba. En släppte ett varv med värme innan nippeln gick sönder. Det blev till att montera av den trimkolven med slang i och den andra slangen fick bytas ut. Den andra trimkolven med slanganslutningar fick sitta kvar och blev renoverad på plats. Med Orbitrades verktyg kombinerat med ett spännband och 36 hylsa, så blev det enklare att lossna ändlocken på plats. Renovering i verkstan där trimkolvarna till styrbords drev monterades och provades med trimpumpen innan det monterades i båten. Då blev det tätt och utluftat i kolvarna. En ny slang, två nästan nya trimkolvar, en trimkolv ompackad med ny kolvstång, en trimkolv ompackad samt översyn av båda trimpumparna och ny ATF olja så gick det vägen. Det blev några ny verktyg för att ta av muttrarna till trimslangarnas genomföring. Lite havsvatten i ATF oljan visar sig på de kulor som tjänstgör som säkerhetsventil/backhake i kolven. Inre läckage här är nog vanligt och då sjunker drevet in mot aktern vid hård belastning. Några blev utbytta mot lösa ifrån SKF. Montering av kolvtätning bestående av PTFE-band och o-ring måste ske på rätt sätt annars skadas bandet vid montering. Värm bandet med värmepistol samtidigt som det roteras. När bandet är så varmt att man knappt kan ta i det, ha kolven i närheten med o-ringen monterad, kräng på bandet och lägg kolven direkt i kallt vatten för att sen ställas in i en frys i 10 minuter. Då drar PTFE-bandet ihop sig max och ingen plastfilm behövs vid montering. Utmärkt att ha en reservkolv med monterad kolv med stång och ändlock som man tar med sig till den kolv som ska monteras på plats i båten. Vid montering tas kolven ut ur extra cylindern, smörjs med ATF-olja för att sedan monteras direkt med lätt vickande rörelse. Har nu tre defekta kolvstänger och en defekt trimcylindermantel, med urborrad gänga. Helicoil 3/8–24 finns att tillgå då detta är vanliga rostfria bromsrörsnipplar. Rören mellan trimcylindrarna är rostfria bromsrör. Får man problem med den koniska tätningen så finns det koniska kopparbrickor som passar i trimkolvarnas anslutningar.
  3. 1 poäng
    Givare till en Silvalogg. Kan även fungera till en Silva/Nexus-server. Troligen från tiden slutet av 1980-talet till en bit in på 2000-talet. Om du inte har något instrument till loggen så är den att betrakta som elektronikskrot. Alternativt så kan den säljas/skänkas till någon med ett äldre system vars givare havererat. Det är tveksamt att genomföringen passar till modernare givare (de brukar ha större diameter) så håll reda på blindpluggen så du kan proppa igen hålet. Om du saknar blindplugg och inte avser att borra upp hålet till ny givargenomföring så är det tryggast att plasta igen hålet efter genomföringen.
  4. 1 poäng
    Glödstiften är inte konstruerade för 12Volt, utan för en lägre spänning. Eftersom det sitter ett motstånd mellan batteri och glödstift, kan ju spänningen aldrig bli 12Volt vid stiften. När det gäller muttrarna på stiften, är de kordongmuttrar med mejselspår, så det är inte fel i boken när det står att man ska dra muttrarna med skruvmejsel. När det gäller åtdragningsmomentet på stiften, är det nog inget fel heller. Stiften till en MD21. är kraftigare byggda än de flesta andra stift.
  5. 1 poäng
    Bor man i Stockholm så är ju Östersjökompaniet ett alternativ. De har tyg, skum och massa andra grejer för sånt här hemma så man kan känna och klämma på plats. Kompetent personal de gånger jag har handlat där.
  6. 1 poäng
    Obs att kalkylatorn dubblar ledningslängden för dig! Den förutsätter att man anger avståndet mellan förbrukare och batteri och sedan dubblar den kabellängden för att man behöver ha två ledare, vilket kan vara förvirrande.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...