Powertrim VP DP-D/DP-E
Då var trimkolvar bytade och renoverade. Med hjälp av ett hydraulpress verktyg så gick trimkolvarnas sprintar att trycka ut utom en som konstigt nog skurit(rostfritt mot aluminium). Hydraultrycket var uppe i 1100 bar utan att sprinten rörde sig. Den sprinten satt rejält, med hjälp av avdragare, hydraultryck och distinkta slag med dorn så rörde den sig sakta inåt i båten.
Nästa problem var att samtliga slangkopplingar troligen inte var försedda med gängtätning då dessa ej gick att rubba. En släppte ett varv med värme innan nippeln gick sönder. Det blev till att montera av den trimkolven med slang i och den andra slangen fick bytas ut. Den andra trimkolven med slanganslutningar fick sitta kvar och blev renoverad på plats. Med Orbitrades verktyg kombinerat med ett spännband och 36 hylsa, så blev det enklare att lossna ändlocken på plats.
Renovering i verkstan där trimkolvarna till styrbords drev monterades och provades med trimpumpen innan det monterades i båten. Då blev det tätt och utluftat i kolvarna. En ny slang, två nästan nya trimkolvar, en trimkolv ompackad med ny kolvstång, en trimkolv ompackad samt översyn av båda trimpumparna och ny ATF olja så gick det vägen. Det blev några ny verktyg för att ta av muttrarna till trimslangarnas genomföring.
Lite havsvatten i ATF oljan visar sig på de kulor som tjänstgör som säkerhetsventil/backhake i kolven. Inre läckage här är nog vanligt och då sjunker drevet in mot aktern vid hård belastning. Några blev utbytta mot lösa ifrån SKF.
Montering av kolvtätning bestående av PTFE-band och o-ring måste ske på rätt sätt annars skadas bandet vid montering. Värm bandet med värmepistol samtidigt som det roteras. När bandet är så varmt att man knappt kan ta i det, ha kolven i närheten med o-ringen monterad, kräng på bandet och lägg kolven direkt i kallt vatten för att sen ställas in i en frys i 10 minuter. Då drar PTFE-bandet ihop sig max och ingen plastfilm behövs vid montering.
Utmärkt att ha en reservkolv med monterad kolv med stång och ändlock som man tar med sig till den kolv som ska monteras på plats i båten. Vid montering tas kolven ut ur extra cylindern, smörjs med ATF-olja för att sedan monteras direkt med lätt vickande rörelse.
Har nu tre defekta kolvstänger och en defekt trimcylindermantel, med urborrad gänga. Helicoil 3/8–24 finns att tillgå då detta är vanliga rostfria bromsrörsnipplar. Rören mellan trimcylindrarna är rostfria bromsrör. Får man problem med den koniska tätningen så finns det koniska kopparbrickor som passar i trimkolvarnas anslutningar.