Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-03-02 på alla områden

  1. 4 poäng
  2. 3 poäng
    Glasfiberspackel tillverkas av glasfibertrådar och polyester så det binder samman på samma sätt som glasfiberväv o polyester. Förarbetet är viktigt, lika viktigt för spackel som för väv. Du måste rugga upp ytan du ska plasta på så att polyestern i spacklet får fäste i det gamla laminatet. Om spackelkakan lossnar så beror det oftast på dåligt förarbete. Om du ska laga strukturella skador där det bryter och flexar i laminatet så är det fördelaktigare med väv som är mer långtrådigt och därför ger större hållbarhet. Men nu var det utfyllnadsskador du skulle laga.
  3. 1 poäng
    Vi har under vintern jobbat nästan varje ledig stund med att ta bort beklädnad och lim från helvetet, nya takskivor , nya lampor, tagit bort mellanväggen i garderoben för att få större. Självklart så isolerade vi innan beklädnaden sattes på plats . Samtidigt så kom min fru på den "brillianta" iden med att klä om alla dynorna som jag hade sagt att vi gör nästa år😓, sagt och gjort... Allt har vi gjort själva med lite hjälp av en kompis när vi behövde 6 armar (beklädnaden).
  4. 1 poäng
    WOW! Åh va snyggt det blev. Nu när jag vet att ni gjorde ett bra jobb får ni klartecken att fortsätta med våran båt. 🙃
  5. 1 poäng
    Oj! Har ditt LFP-batteri tackat för kaffet helt? När du skrev att du kunde ladda pga plusgrader trodde jag du hade fått igång batteriet igen. Eller?
  6. 1 poäng
    Precis och bland det viktigaste är att det är rent (fråga mig inte hur jag vet ). För att få underlaget rent krävs flera tvättningar med aceton. Varje omgång med ren trasa.
  7. 1 poäng
    Finns även långtrådigt polyesterspackel för lite större ojämnheter, dvs armerat med lite längre glasfibertrådar. Blir därför väldigt starkt och "segt".
  8. 1 poäng
    Då har mitt första missöde inträffat med mitt LifePo-batteri. Förra veckan upptäckte jag att batteriet var urladdat och hade stannat på 10V. Som tur var temperaturen i luftan så pass hög att jag kunde ladda upp dem igen. Lite korkat hade jag låtit min Victron BMV-712 vara på hela vintern för att kunna åka förbi båten för att kolla batteristatus. Den drar inte så mycket ström så det var inte orsaken men det visade sig att den inbyggda JK Smart BMS drog 65mA påslagen. Med lite andra läckströmmar som länspump hade jag en förbrukning på 70mA. Jag hade också laddat ur batterierna till ca 200Ah innan vinterförvaringen. Då blir det bara 120 dagars batteritid. Strömförbrukning i JK BMS är inte så lätt att mäta då den är inkopplad med så många kablar till de olika cellerna. Ett annat problem är att BMSen slås på när den får laddning men den stänger inte av sig förrän du håller in knappen i fyra sekunder. Så om man har solpanelsladdning under vintern men har låg temperurer under större delen av vintern finns det risk att batteriet laddas mer ut än in för att BMSen stoppar laddning under 0C. Tillsvidare kommer jag koppla av polerna och dra ut balanskontakten under vintern. Det borde räcka att stänga av BMSen och stänga av solladdning men jag behöver mäta lite mer för det. Gör det på mitt nästa batteri.
  9. 1 poäng
    Wow, förstår det varit ett helvetes jobb, men vad fint det blev😀 Antar det känns som en helt ny båt nu. Starkt jobbat av er💪
  10. 1 poäng
    Polyestern är tillräckligt "vattentät", om det är det du menar. Gelcoat, färg och lack är bara för att få en fin yta med rätt färg. Den tätar inget speciellt. Epoxy är ännu mer tät mot molekyler i vattnets storlek, och används med fördel som spärr i flera skikt vid risk för blåsbildning i gelcoat som kan bli resultatet av fuktgenomträngning genom gelcoaten (dock ganska sällsynt på moderna båtar). Men min åsikt är att detta är väldigt overkill på din båt, i synnerhet som den ju inte kommer ligga kontinuerligt i vattnet år ut och år in. Jag hade nog snyggat till ojämnheterna med polyesterbaserat 2k-spackel (Biltemas funkar bra, använd t ex det korttrådiga för mindre ojämnheter) och sedan målat botten med antingen en 2K-färg eller helt enkelt med topcoat. Eller sprutat med samma färg även undertill, om du ändå ska spruta resten.
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Det håller jag inte med om. Har målat på polyester många gånger redan ett par dygn efter plastning (aldrig väntat ens en hel vecka), och det har fungerat utmärkt. Oavsett om det varit 2k, billack på spray eller annan färg. Om det sedan varit ren tur alla gångerna eller om det mer är en myt med alla torkveckor kan man fundera på. Men när man lagar med 2k-polyesterprodukter generellt (reparation av plastkarossdelar t ex) på verkstäder så är det ju inga veckor det tar innan det går att lacka över.
  13. 1 poäng
    Jag vill bara delge min nya kunskap pga vindutetorkarmotorn med växel hade gett upp på min Aquador 22. Ville inte köpa en ny enhet Reco W38 för nästan 6000 kr. Letade runt och hittade att motorn till VW Golf ll passade. Att passa in automatiskt parkeringsläge är knepigt, så det struntade jag i. Även läge för högre hastighet kändes onödigt. Då en knapp för den funktionen kostar nästa 400 kr. Motorn kostade 500.
  14. 1 poäng
    Inbyggda elradiatorer än nog ovanligt. Vattenburen värme (vattenradiatorer utspridda i båten) eller luftvärmare (luftutblås i salong, kabiner o toa) finns väl i nästan alla nybyggda båtar. Med vattenburen värme går det att komplettera med en elektrisk genomströmningsvärmare så brygg-el kan användas för uppvärmningen - om hamnägaren tillåter att elen används för uppvärmning. De flesta hamnar har inte så hög effekt ut till bryggorna, det kan vara många som ska dela på effekten och då löser säkringen ut redan om det är några varmvattenberedare inkopplade.. Min båt är tilläggsisolerad för att vara komfortabel tidiga vårar o sena höstar. Ibland använder vi en liten varmluftsfläkt på 800W som är tillräcklig för att hålla behaglig temperatur under kalla nätter (den går ofta på halvfart 500W). Jag har hittat en tystgående fläkt som inte stör nattsömnen, Å så en luftvärmare när vi inte kan använda elfläkten....
  15. 1 poäng
    Ja, det kan man ju fråga, i dessa tider med effektavgifter till nätägarna. Hur många delar på dessa vid en brygga? Kan väl bli nån krona om man ligger ensam. Har sett några gånger uppvärmning med pellets. Å andra sidan vet jag inte hur mycket energi som behövs för att värma hela, eller halva båten. Är väl nollgradigt i vattnet på vintern.
  16. 1 poäng
    Själv läcker jag lite luft då o då. Kanske ta en slurk av medlet🙄
  17. 1 poäng
    Yes, har gjort detta ett par gånger. Nu senast i våras. Du betalar svensk moms, liksom på allt som förs in till Sverige från utanför EU. Likaså betalar du en liten tullavgift också på fritidsbåtar (enstaka procent). Om du köper en ny båt kan däremot varvet sälja den för export och då blir ditt pris du betalar i NOK exklusive norsk moms. Då blir skillnaden nästan ingenting på slutpriset när den svenska momsen lagts på. Men eftersom du tittar på finn.no är det ju begagnade båtar det handlar om, och då är det priset som står i annonsen plus typ 27%. Spelar ingen roll att den är momsad i Norge en gång, det är inget du kan få tillbaka när den tas till Sverige/EU. Sedan är det ju många båtar som körs hem på vattnet till Sverige utan att prata med tullen, och då ingen frågar och vi inte har något båtregister så går det nog oftast bra. Problemet blir ju den dag du skall sälja båten om det när köparen frågar efter historiken uppdagas att den inte momsats när den kom in i Sverige. Momsningen, tull och deklaration skall i normalläget göras på plats vid svenska tullstationen vid gränsen (kan efteranmälas dock, om man kör hem den på egen köl). Numera tar de ju kort i alla fall 😄. Annat var det när jag tog hem min NB870 2002, då skulle de ha kontant betalning på plats. Ville inte heller kännas vid något konto (fast de hade pg). Blir ganska stora bärkassar för momspengarna när båten blir lite dyrare. Lyckades dock den gången efter mycket dividerande övertyga dem om att de faktiskt hade ett pg, på vilket jag även betalat in momspengarna. Men i våras var det ju kaos vid norska gränsen och när vår båt skulle passera fanns inte en chans att fysiskt nå svenska tullstationen i Svinesund på ett vettigt sätt, så jag anlitade KGH. De tog inte mer än runt 3.000:- för att sköta alltihop. De finns ju dessutom med kontor på plats i Svinesund. Observera att vägen (E6) vid Svinesund är byggd så du måste in 5 min i Norge och vända för att kunna svänga av till svenska tullkontoret. Inga problem normalt, men med från tid till annan rådande Covid 19-restriktioner kan dessa 5 min bli 14 dagar, då du de facto passerat gränsen och skall sitta i karantän. Och den kontrollen har stundtals inte varit att leka med, så kolla detta noga - om och när det blir aktuellt. Nu frågar du inte det, men för att förekomma om någon påpekar om CE och att Norge inte är med i EU. Nej, men de är i Europa och EES och precis samma CE-regler gäller där som i EU. Så det är en icke-fråga
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...