Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2025-02-28 på alla områden
-
3 poäng
-
2 poängJag har inte koll på färdigpaketerade batterier då jag redan byggt ett eget LFP-batteri med komponenter som motsvarar mina behov. Erfarenheterna från att ha byggt ett eget batteri har gjort att jag har lite koll på att bedöma kvalitet/prestanda i ett specifikt färdigförpackat batteri om tillverkaren varit tydlig i specifikationen. Låga strömstyrkor på förbrukning/laddning innebär ofta klena kablar eller celler med dålig prestanda. Det som inte nämns (t.ex. BMS) finns oftast inte eller har begränsad funktionalitet. Har man bra komponenter i paketet så vill man nog berätta om det. Sen är behoven av max strömstyrka något man själv måste ta reda på i sitt sätt att använda båten. Har man bara behov av lågt strömuttag men under lång tid så fungerar det med låg urladdningskapacitet och Ah-antal efter behovet. Har man bara en klen generator så behöver rekommenderad strömstyrka för laddning inte vara högre än generatorns kapacitet. Ofta måste man ändå begränsa laddningsströmmen med en DC/DC-omvandlare som kan begränsa laddningsströmmen (jag tvingades själv strypa generatorn för att den inte skulle bli överhettad). Enligt min uppfattning så är en BMS med bra funktioner ett krav om batteriet ska bli långlivat. Utan BMS med balansering så kommer cellerna att glida isär i spänningsnivå och då kommer någon cell att få överspänning och haverera i förtid. Min BMS med balansering håller cellerna på en differens i spänning på under 0,01V efter en stunds vila (oftast 0,005-0,008V). Vid laddning kan de hoppa upp till 0,015V vilket raskt sjunker när laddningen upphör. Jag såg en sprängskiss på ett Nordmaxbatteri där det såg rejält ut i förbindningen mellan cellerna. Sen vet man aldrig om bilden var korrekt återgiven eller bara beskrivande.... Om man hittar någon bloggare som @ChristerN gjort så kan man lära sig lite mer om insidan av de batterier som kollas.
-
1 poängIngemar! Är det verkligen M3? Det finns en " gänga som är ruskigt lik M3. Vi har en nästan likadan armatur å där är det tum-gäng. Sedan har vi flera äldre mässingsarmarturer å de har åsså tumme. Som kuriosa, en god vän dog å änkan skulle kasta skräp till tippen. Jag räddade en hel uppsättning med både gängtapp å gängsnitt med Unc å Unf samt W. Huga! W 3/16 är ruskigt vanligt fortfarande, jag ramlar på det ofta. Skulle reparera en speciell liten sak å det var 2,5 mm metrisk fingäng! Det var inte det lättaste att hitta en sån gängtapp. Tror jag köpte det från Skövde. Men sen var det tiden, tja, har vi övergått til metriska? Jag säger fortfarande 2"x4" om 45 x95 mm reglar. Men så är jag en Ruskig prick.
-
1 poängBara ett förtydligande. Metersystemet är inte samma sak som det ISO-metriska gängsystemet (och andra ISO-system), men det finns givetvis en koppling iom. att gängorna mäts i meter eller egentligen i delar av meter (millimeter).
-
1 poängFör att återgå till ursprungsfrågan så fick jag lite blodad tand (vart själv nyfiken). Hittade dessa uppgifter, men du kanske har hittat samma: Sedan 1958 finns en standardiserad international inch som är exakt 25,4 mm i alla länder som använder måttet, inklusive USA och Storbritannien. Detta system användes bara en kort tid, innan Sverige 1879–1889 successivt övergick till metersystemet. I Sverige röstade Riksdagen den 19 maj 1875 för en övergång till metersystemet. Det infördes officiellt genom en Kunglig förordning den 22 november 1878 med en tioårig övergångsperiod. De gamla måtten var tillåtna fram till ingången av år 1889. För åren 1887 och 1888 skulle i alla taxor, förordningar o.s.v. mått och vikt anges med både det gamla systemet och det nya.
-
1 poängSedär! Nu finns det en del data med på sidan längst ner. Vet att jag scrollade längst ner utan att hitta något tidigare. Kan ju vara att jag nekar alla kakor som gör att allt inte läses in ibland? Men, som sagt, begränsad info om BMSen och dess funktioner. Håller med. (Will Prowse på YT brukar ju ta isär batterierna och kolla dess uppbyggnad och kabeldimensionering inne i lådan. Ofta inte så bra. Hittar inte att han tagit isär detta men @Lintott hittar det säkert 😉)
-
1 poängHar bilar som passerar Jönköping 6 dagar i veckan (Stockholm - Göteborg) samt vänner som bor i Jönköping och Mullsjö. Tveka inte att kontakta mig via PM om du behöver något "stort och tungt" söder ut.
-
1 poängTack för länken. Jo, den känner jag igen (det finns f.ö. flera av denna modell som varit ute senaste åren). Jag var faktiskt på väg att bjuda på just den men auktionsfirman skulle ha så hiskeligt mycket i frakt hit ut till "obygden".... Mer precisa åldersangivelser utan vidare evidens har jag dock lärt mig att man - tyvärr - bör ta med en stor nypa salt. Man kan tycka att de borde vara auktionsfirmorna som har koll, men det är inte alltid så. Den som jag köpte nu (den större modellen av den på fotot) finns mycket trovärdig info som gör gällande att den måste införskaffats till det hemmet den suttit i senast tidigt 60-tal. Är också riktigt tung metallstomme (verkar vara brons i mina, inte mässing), som är hårdlödd ihop. Men den kan säkert ha funnits att köpa "ny" under många år så 1970-tal också kan stämma. Och som du skriver finns ju hantverket fortfarande och säkerligen finns sådana som byggts senare, kanske med en tidigare modell som förlaga. Oavsett så triggade ovissheten om lampans ålder (och ursprung) mina funderingar om när vi gick över till metriska systemet i industri och hantverk 😉
-
1 poängGenerellt har jag uppfattningen att metriska gängor var ovanligt på 30-talet. Under 40- och 50-talen var det mera blandat beroende på varifrån man köpte produkterna, men mest tum-gängor fortfarande. I mitten av 50-talat tror jag att Svenska Industrins Standardiseringskommission (SIS) tog flera beslut mot att gå över till ISO-standard. I praktiken blev det mer och mer ISO under 60- och 70-talen. Jag gick på gymnasieingenjörslinjen med maskinteknisk inriktning mitten/slutet av 70-talet och vi fick i princip bara veta att det fanns andra typer av maskin-gängor än M-gängor. Sedan lever ju vissa "konstiga" gängtyper fortfarande kvar som standard i vissa branscher. Inom VVS-branschen används fortfarande flera olika typer av tum-gängor. Jag tror att stativfästet på en kamera är en UNC-gänga.
-
1 poängHej, Jag har en Ryds camping med en 50hk från 2014 och drygt 100h på mätaren. Gav 40k för den för två år sedan, och den är helt perfekt som en familjebåt. Motorn kunde varit starkare men funkar helt ok ändå och båten planar snabbt. Hade tidigare en Ryds Tumlare som var 4,6 m lång men den blev snabbt för liten för en familj.
-
1 poängJapp, en Ryds camping för 50' är stöldbegärlig som en gråsten. Hänger man på en ny motor så får man problem, men då har man gått låååångt över 50' @Mackey: Sluta svinga så förbenat.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängLättare att byta om den pajar men tyvärr också lättare att bli av med en mörk natt. På en mindre båt är det ju lite trist att ha en inombordare som tar plats, men på en lite större båt tycket jag inte att inombordaren är direkt ivägen även om den naturligtvis tar en del plats som kunde varit bra att ha som stuvutrymme.
-
1 poängRyds Camping tillverkad efter 1976 med en motor från 2000-talet är en trevlig bekantskap. Sån hade vi när ungarna var mellan 3 och 12. Riktig badbåt med kapell så att man kan övernatta. Fördelarna är att motorn hänger bakpå och man slipper springa på den hela tiden. Lätt att ta upp på trailer och underhålla själv. Motorn bör vara 60 hk eller strax över.
-
1 poängExakt! På våren före sjösättning är båten alltid för stor! Fortsättning: En Skilsö 23 är som flera redan skrivit inte så stor, men frågan är väl hur du tror att båten kommer att användas. Om det gäller att åka ut över dagen för att bada när man redan vet att det är sol så är den ju onödigt stor. Om det är mera aktuellt att kunna övernatta så är den rätt lagom som förstabåt kan jag tycka.
-
0 poängVilka tändstift har du i motorn? Vad rekommenderas? Jo, jo.... OT, men vad jag förstår, så behöver du förmodligen sätta dig in i mer om din motor, om båtlivet ska bli bra. Köpa en hyfsad verktygsats för att kunna fixa det enklaste o s v. Inte dumt med en tångamperemeter om man har en susning om hur en sån kan användas. Vart sitter filimasardioden.... Går oftast inte att ringa på mekaniker.... eller köra in på verkstad. Gå med i Sjöräddningssällskapet! .
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00