Man måste hålla isär laddningsgrad och kapacitet.
"Batteritankmätare" visar alltid 100% när vissa laddningsvillkor uppnåtts (batteriet tar inte emot mer laddning under viss tid). 100% på batterimätaren är 100% av den kapacitet du ställt in mätaren på. Sedan sjunker procentvärdet efterhand som du förbrukar ström.
Om ett nytt batteri är på 100Ah (inställt i mätaren) så har du gjort av med 50Ah när mätaren står på 50%.
Blybatterier tappar ca 10% av sin kapacitet per år så efter ett år har batteriet kvar ca 90% av ursprungligt kapacitet. Då ska mätaren konfigureras om och ställas in på 90Ah. Då visar mätaren fortfarande 100% vid fulladdat men redan efter att ha förbrukat 45Ah så visar mätaren 50%. Om du inte ställt in nytt värde för batterikapaciteten så kommer instrumentet att visa 55% efter att du förbrukat 45Ah (halva egentliga kapaciteten) men det är ju varken mätarens eller batteriets fel om du inte ställer om mätaren till den reella batterikapaciteten.
Sen finns det en självurladdningsräkning i mätaren. Den "tickar ner" över tiden och visar ett beräknat värde på våren även om batteriet inte varit anslutet. Ett säkrare sätt att kolla laddningsgraden på våren innan laddningen sätts igång är att mäta polspänningen. Den kommer inte att överensstämma med mätarens uppfattning om laddningsgraden. Men det är inget att bry sig om.
Ladda batteriet fullt så kommer mätaren efter ett tag att hoppa upp på 100%. Ställ om batterikapaciteten med avdrag för ca 10% av tidigare värde. Sedan kommer du att ha ett tillräckligt bra värde för procent förbrukad ström ur dina batterier.
Batterimätare är aldrig helt exakta i sin beräkning av kvarvarande effekt i batteriet. Det finns en effekt som heter "Pukert" som är en konstant för skillnaden mellan urladdning och laddning av ett batteri. Det krävs fler Ah för att fylla upp batteriet än antalet Ah som batteriet laddats ur med. Pukert påverkas även av hur hög urladdningsströmmen varit. Du kan få ur fler Ah om du har ett litet strömuttag än om du har ett stort strömuttag. Den dynamiken kommer du aldrig att kunna kalibrera mätaren med. Det påstås att mätaren ska vara självlärande i förhållande till användningen och justera denna konstant själv. Jag märkte inte den "AI-effekten" på mätresultatet när jag hade blybatterier i båten.. Men jag tyckte mig i alla fall ha bra koll på laddningsgraden.
Jag blev aldrig nära "batteritorsk" förrän det blev kortis i en cell i ett av mina tre batterier. Då reagerade jag på att batteripacken inte tog laddning som tidigare utan procentvisningen sjönk. Jag kunde felsöka, hitta varför laddningen sjönk, koppla bort det dåliga batteriet och fortsätta med de två kvarvarande säsongen ut. Visserligen med endast 2/3 av tidigare kapacitet men det räckte tills upptagningen. Sedan blev det byte till LFP men det är en annan historia.