Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-02-13 på alla områden

  1. 6 poäng
    Fler och fler kommer att förbättra sina elsystem isamband med installation av LFP batterier. #1 Fyller på med tips hur jag kapade mina 95 mm2 kablar vid installation av LFP batterier. Mätte upp rätt kabellängd, eltejp runt kabel som skydd på båda sidor om där jag ville kapa, på med 2 breda slangklämmor, litet mellanrum på slangklämmorna för det finbladiga bågfilsbladet. Resultatet blev bra men tar lite tid. (fotot nedan är troligen taget när jag börjat lossa på slangklämman...) Pressade först ena änden på kabeln, provmonterade och markerade "vinkeln" för den andra kabelskon för med feta kablar är det svårt att vrida en felpressad kabelsko rätt. Detta är en anledning till att inte köpa färdiga standardpressade kablar. #2 När jag installerade en ny Victron inverter fick jag problem att få in alla kardelerna på de maximalt feta kablarna (osäker på om det var skruvanslutning på invertern eller om det var vid pressning av kabelskorna till kopplingsplint). Blev en del grova ord innan jag kom på en fungerande lösning. Räddningen blev att använda en tillklippt dropp-stopp till vinflaskor, tunn metall som styrde in kardelerna.
  2. 2 poäng
    Körde bägge, men låter du torka så hugger det på en gång. Limma våt i våt gör att du justera och det torkar, jag lovar. Körde kombination tort och vått, speciellt i taket och olika vinklar.
  3. 1 poäng
    Bra tips! Jag klippte med kabelsax från Wiha. Den kostade ca 250:- och var smidig att arbeta med men klarar bara 50 kvadrat (jag behövde inte grövre kablar). https://www.hornbach.se/p/kabeltang-wiha-170mm/5216807/ Victron är tydligen lite slarviga med angivelserna för kabeldimension. Både @anuba och jag hade problem att få plats med angiven kabeldimension i Orion DC/DC-omvandlare. Numera har de minskat dimensionsangivelsen i installationsanvisningarna. Jag fick klippa några trådar ur kabeln för att få in den. Det påverkar laddningen när det bara är i anslutningen det saknas några trådar. Det kändes bättre att kapa några trådar i änden än att gå ner en dimension i kabelarea på hela kabeln. Z50218001_Kabelschneider_Classic_180mm.webp
  4. 1 poäng
    Båda Sen låter man det torka tills det är klibbfritt innan mattan läggs fast. Hellre torka för länge än för kort tid.
  5. 1 poäng
    Ser bra ut med en enkel vagn, men vår huvudplan är att ha den i vattnet vid kajen nedanför lägenheten och sedan tömma den och ta in den i lägenheten eller möjligen i källaren när vi inte är på plats. Vi får se hur det funkar i praktiken, som alternativ kan vi troligen hyra en plats att ha den utomhus uppblåst på en obebyggd tomt. Vi får, som du föreslog, ta en tur och provsitta i båtar av olika storlek. Lutar nu innan dess åt en båt på ca 3,7 m med uppblåsbar botten och durk.
  6. 1 poäng
    Välkommen till klubben när det gäller detta jobb! Har i stort sett kämpat varje helg sedan november. Jag bifogar lite jobb som vi har gjort i midcabinen och mastercabinen. Ger även lite tips: Vi testade mycket kemikalier och kom fram till Biltemas färgborttagningsmedel i gel tog bort limmet samt det gamla skummet bäst. Pensla på rikligt, låt verka en stund och ta bort med papper. Sen måste man acetontvätta noga efteråt, blir en oljig hinna av gelen. Precis som du har vi använt Biltemas liggunderlag, samma material som båttillbehörsfirmorna säljer (EVA Skum). Sen har vi lagt på skrovbeklädnad offwhite från Hjertmans (är väldigt följsam). Casco flex som lim. Nya takskivor med samma skrovbeklädnad. Mallar gjorde jag nya av A4 papper som jag tejpade ihop (bra med 4 händer) och sattes upp. Tänk bara på att du måste ha varmt när du limmar, annars torkar inte limmet. Har massor med bilder, men är för tunga här (märkligt enligt mig). Finns mer att se på Facebook och Instagram om intresset finns, bara skicka ett PM.
  7. 1 poäng
    Hej, Jag håller på med ett liknande projekt i min båt och tyvärr håller jag med om dina fasor. Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel, men så här gör jag: 1. Ta bort gammal lim och skumgummirester. Det som inte gått att ta bort "för hand" har jag slipat bort med excenterslip. Det är ett skitgöra och det smutsar ner men går ändå förhållandevis fort. 2. Den skrovbeklädnad som jag limmat direkt på skrovet har jag limmat med Casco Flex vilket fungerat bra och samtidigt ger ganska mycket tid för justeringar. Jag gjorde ett försök med kontaktlim men det hugger direkt så minsta fel går inte att åtgärda 3. Det absolut svåraste i mitt tycke är att få perfekt passform på bitarna av skrovbeklädnad då en båt är helt befriad från räta vinkar och har de mest konstiga former. Där det har varit möjligt har jag istället gjort en panel i tunn plywood som klätts med skrovbeklädnad med både lim och häftpistol. För mig har denna metod funkat absolut bäst. Panelerna limmas sedan på plats med silikon eller valfritt lim. Några av panelerna kommer jag försöka fästa med "Fastmount" som verkar vara en spännande produkt. Jag har köpt hem lite prover men inte använt dem än så jag kan inte säga hur bra deller dåliga de verkligen är Då jag inte upplevt båten som vare sig kall eller fuktig har jag, till skillnad från många andra, inte isolerat med liggunderlag eller liknande så där kan jag inte råda. /Christian
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...