Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-02-03 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Jag var på väg att satsa på nya generatorer från Kina. Mekanisk så ser de jättefina ut. Men när det kom till den elektriska prestandan blev jag förvånad. Kunde inte tro att det var så dåligt. Generatorerna är stämplade 190A men när den Kinesiska generatorn inte ens kom upp till den strömmen så är den bara en fin mekanisk kopia. De få båtägare som funderar på att bygga ihop ett liknande system som jag har gjort är det stor risk att de kommer bli mycket besvikna om de använder den typen av generator. Mitt skojigaste projekt som jag har startat. Lärt mig så otroligt mycket om generatorer. Kanske, tror, nog, bör, kan vara, är typiska ord som de flesta killgissare och "arm chair specialist" använder. Jag vill veta och delar med mig av svaren som jag har kommit fram. Skojigt att du/ni uppskattar detta. Kommer få studiebesök i generatorverkstaden i veckan av en som redan har en vattenkyld generator tillsammans med kompis som ev. vill ha en.
  2. 2 poäng
    @LSU. Du har fått flera kloka råd här dock saknar jag det som för mig är det självklaraste. Du måste MÄTA, dvs du måste veta hur hög spänning dina paneler och din regulator ger samtidigt som du bör ha koll på hur mycket ström (hur många A och Ah) dina batteriet tar emot. (A, dvs Ampere och Ah, dvs Amperetimmar.) Annars vet du inte om det är paneler/regulatorn med sina inställningar eller batterierna som gör att du inte får mer laddning. Att mäta spänningen gör du med en enkel multimeter och att mäta strömmen gör man ofta med en sk tångamperemätare. Tångisarna brukar också kunna fungera som vanliga multimetrar och kostar några hundralappar mer än en billig multimeter. (Se bara till att den kan mäta DC i intervallet 10-25 A.) Ännu enklare är att installera en batteritankmätare, eller det är inte enklare att göra just installationen,, men med en korrekt installerad och inställd sån kan du hålla koll på en del av historiken också. Jag brukar säga att om man ibland vill veta hur mycket soppa man har kvar i tanken så vill man lika säkert veta hur mycket laddning man har kvar i batterierna. Det får man bara med en batteritankmätare (batterimonitor). Lycka till!
  3. 1 poäng
    Jag har kikat i min regulator och mina 3st 100 wattare har gett dåligt under pressen i år. Så räkna inte med att du får tillfredsställande laddning med din solcell. Har stödladdat men landström när jag grejat med båten nu i vinter.
  4. 1 poäng
    Sällskapet sitter där upp och har trevlig medans jag står nere i ruffen och diskar. Hur skoj är det? Bästa uppgraderingen som jag har gjort. Stoppat en en diskmaskin under nav bordet. En disk om 27 minuter tar ca: 60Ah. En kväll när det regnar titta på en film. Ligger i var sin soffa med en 42`TV och Bose stereo. Espresso kapsel bryggare. Suveränt att få en kopp kaffe. Micro, brödrost, elvisp, induktionspaltta, hårfön (för henne) liten frys, dammsugare, värmepistol (Suveränt verktyg). Polaren som snarkar har sin syrgasmaskin som går på 230V, hans fru uppskattar mycket att han kan använda den när dom är med oss. Det som är bra att motorn inte behöver gå länge för att fylla på batterierna. Köper aldrig landström i gästhamn. Visst går det att ha det enklare, men vi vill ha guldkant på livet och njuta efter det att vi har fyllt 65. Har samma standard i båten som hemma. Har alltid invertern på som genererar 230VAC och den drar typ 15Watt i tomgång. Brukar ligga på ca: 150Ah/dygn
  5. 1 poäng
    Tar det igen 😉 Energin räcker sannolikt inte för att regulatorn skall ge "hög spänning". För ju högre utspänning, desto mer ström slukar batterierna i sig. Mer än vad som finns tillgängligt. Du kan ju inte kräva att regulatorn skall skicka ut och ladda batterierna med högre effekt än vad du stoppar in i den från panelen.... 🤔 Men innan man kan vara säker och innan du tycker det skall "hända" mer måste du, precis som redan nämnts, mäta laddströmmen till batterierna som de får maximalt - dvs en solig dag när de inte är speciellt uppladdade. Det är den viktiga parametern. Spänningen regulatorn ger ut är då mer sekundär, i synnerhet när det är en solpanel som är energikällan eftersom regulatorn då oftast ändå inte når upp till inställt "börvärde" på utspänningen (se mitt tidigare svar). Du kan ju också ha fel på din solpanel, även om det inte kanske pekar på det just nu. Sedan när du mätt laddströmmen vet du om du har fog för din önskan att det skall "hända" mer.
  6. 1 poäng
    Nästan hur liten som helst kommer ladda dina batterier fullt. Men det kommer ta längre tid än med en större. Min poäng är att batterierna tar till sig den energi panelen orkar ge, oavsett. Det viktiga är att få upp spänningen till batterierna över deras egen-EMK men hålla den under gasningsspänningen, vilket är regulatorns uppgift. Batteriet har ingen aning om spänningen det har över sig kallas absorption eller bulk, och det är som sagt inte speciellt relevant heller med en solpanel som energikälla som ändå oftast inte orkar leverera så hög ström batterierna skulle vilja sluka i sig för stunden. I övrigt instämmer jag i @Lintotts och @ChristerNs svar och tips..
  7. 1 poäng
    Vad är skicket på batterierna? Har du testat dem? Hur gamla är de? Har du skötts väl under "sin livstid"? Misskötta batterier (djupa urladdningar, långtidsförvaring med dålig laddning mm) kan åldras i förtid. Sen kan även nya batterier ha tillverkningsfel så de får interna kortslutningar. Då kan ett dåligt batteri "sänka" de övriga i en parallellkopplad batteribank. Mitt senaste batteribyte triggades av att det blev kortis i ett batteri så det inte gick att få upp spänningen i batteribanken. De batterierna hade använts flitigt i elva säsonger (välskötta med undvikande av djupa urladdningar o.s.v.) så jag var inte förvånad över att ett av dem började tröttna. (Nu har jag bytt batterier för sista gången - till LFP!) Att 75W solpanel inte ska kunna få upp laddningen i en batteribank som inte har förbrukare inkopplade verkar konstigt. På förra båten hade jag en gammal 50W-panel (den var 30 år gammal när jag sålde båten..) som var inkopplad via en solcellsregulator utan alla fina inställnings- o övervakningsmöjligheter som Victron har. Panelen laddade två Tudor Marinbatterier (klassiska våta blybatterier, jag vill minnas de var på 70Ah vardera). Det var alltid fulladdat när jag kom till båten på fredagen.
  8. 1 poäng
    Med en 75W-panel får du i praktiken i bästa fall en laddström på 4-5A en solig sommardag. Är det mulet har du bara någon enstaka A kanske. Så på två dagar får du teoretiskt max kanske 80-90Ah. Tänk sedan på att det är batterierna som bestämmer vilken ström de vill sluka, regulatorn sätter bara spänningsnivån och levererar sedan den ström batterierna "drar". Om den inte finns tillgänglig - vilket är det vanliga när det gäller solpaneler - så sjunker utspänningen tills jämvikt uppstår. Du har 3x60Ah AGM-batterier, och om de är halvladdade kommer de tillsammans sluka i sig något tiotal A eller mer vid den högre spänningen, åtminstone initialt. Men det kan ju solpanelen inte leverera. Så visst har Victron en god poäng här. Så eftersom spänningen (och kanske knappt strömmen heller) "kvalar in" för att vara Absorption så visar väl regulatorn helt enkelt inte det. Men batterierna slukar ju sannolikt all energi solpanelen kan ge i alla fall, och att börja skruva på värden lär därför inte ge dig snabbare laddning. I praktiken är faktiskt de olika moderna på en solpanelsregulator tämligen irrelevanta (om man inte har jättepaneler). För när batterierna är riktigt urladdade slukar de allt regulatorn/panelen kan ge och spänningen orkar inte hållas uppe på inställt börvärde. Och när de är nära fulladdade och inte längre drar i sig knappt något bör man ju hålla nere spänningen på säker nivå (bulk). (Själv har jag stängt av allt smart och har en fast (max)spänning på 14,0V från solpanelsregulatorn både till AGM och LiFePO4, och det har fungerat bra).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...