Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-01-29 i Forum Inlägg

  1. 1 poäng
    Med några hundra liter vatten i sittbrunnen och fungerande självläns kan väl liknas vid att man drar ur proppen ur ett fyllt badkar vilket tar några minuter att tömmas. Sedan kanske självlänsen i sittbrunnen inte är fullt fungerande så då tar det lång tid att få ut vattnet.
  2. 1 poäng
    Om färgen sitter så bra att den inte lossnar med de metoder du redan använt, vad är då poängen med att ta bort den? Grundmåla där färgen släppt och där färgen sitter fast, slipa och måla över den med den färgen du nu vill ha på hela motorn.
  3. 1 poäng
    Välkommen till MG! Jag håller med och mitt svar är liknande. Du kan få båten fin utan att lägga pengar på färg.och du kommer att lära dig en hel del som du kan ha glädje av till ev. framtida båtägande. Skaffa/låna boken Vårda din plastbåt. Den finns troligen på biblioteket. Den finns på antikvariat (äldre upplaga), tex. via Bokbörsen. https://www.bokborsen.se/?f=1&qi=9789189564626 Den finns att köpa ny, https://www.bokfynd.nu/9789172236493/varda-din-plastbat-handbok-renovering-och-underhall/ Invändigt skulle jag först högtryckstvätta och sedan använda något kraftigt rengöringsmedel, tex. Abnet eller Mac A-25. Om det är möjligt skulle jag före tvätt ta bort så mycket trädetaljer som möjligt. Träet skulle jag slipa och lacka/fernissa. Bottenfärgen skulle jag ta bort helt och inte måla på någon ny. Om båten står på trailer behövs ingen bottenfärg och ligger den i en insjö får man ändå inte ha något gift i färgen. Hur mycket som växer på den beror ju på var den ligger. Västkusten är värst! LeFant Paint remover mjukar upp många färglager om du lägger på ganska rikligt med roller och sedan täcker med tunn plastfilm och låter den verka i 24 timmar. Täckfolie finns tex. på Biltema, https://www.biltema.se/bygg/farg/skydda-och-maskera/skyddsfolie/tackfolie-20-m2-2000034365, men även på andra ställen. Även matfolie/gladpack funkar bra. Sedan är det inte svårt att sprapa bort färgen med en spackelspade. På utsidan skulle jag laga i skador med gelkoatspackel. Finns i olika vita nyanser. Om man tejpar över lagningarna med packtejp innan de härdar kan man få dem jämna och tom. blanka uten något större arbete. Gå sedan övrer allt med först grov rubbing sedan finare rubbing och sist polish. En polermaskin underlättar, men båten är inte större än att du kan göra allt för hand. Jag gissar att det tar en arbetsvecka (40 timmar lite utspritt i tiden) att få båten ganska fin om det inte är några större skador som inte syns på bilderna. Kostnad runt 1 000:- kronor. Eftersom man alltid gissar för kort tid, så tar det nog 80 timmar. Lycka till! Mackey
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    0,4 in hg(manometerbild) är ett undertryck på ett fåtal millibar dvs absolut tryck på 990 mbar(a) . Fullt vacuum = 0 mbar(a) , Atmosfärstryck = c:a 1000 mbar(a)= 0 mbar(e) Jag brukar provtrycka vart annat år då oljan bytes(oljan avtappad) utan byte av tätningar i drev 500 mbar(e). Undertryck -300 mbar(e). Rekommenderat tryck vid byte av tätningar så provtrycks först till 300 mbar(e) sen till 1000 mbar(e). Lika så undertryck först till -150 mbar(e) sen -500mbar(e).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...