Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-01-24 på alla områden

  1. 4 poäng
    före och efter snart målning
  2. 1 poäng
    Tackar för goda råd. Bifogar en bild som visar hur en exakt likadan skada på en likadan båt lagades i USA på ett varv där.
  3. 1 poäng
    Nu tror jag inte att Åland är mer utsatt för störningar än ngt annat ställe i Östersjön. Att följa en kabel är ett klassiskt sätt att ta sig fram utanför farled i okända vatten. Nu vet jag inte hur det är på andra ställen, men min erfarenhet är att kablarna inte är speciellt exakt inritade i våra sjökort. Många kablar är ditsatta för länge sen och sjökorten är inte nödvändigtvis uppdaterade med korrekt plats. Men jag gör samma sak om det är okända vatten, dock försiktigt.
  4. 1 poäng
    Inte för att förringa din renoveringsiver men mitt råd är. Behåll trailer, sälj båten och lägg ihop med budgeten för materialet för att renovera den där båten. Då kan du garanterat hitta en skaplig båt utan direkta renoverings behov. Om du nu ändå ska renovera båten så är min erfarenhet att ingen färg är speciellt tålig. Gelcoat är nog det enda hållbara alternativet men är ganska arbetskrävande för att bli bra.
  5. 1 poäng
    Jag kanske inte kommer med det svaret du vill ha men så här hade jag gjort. För friborden. Slipat ojämnheter, gjort väl avgränsade delar för fyllning, tvättat med aceton mycket noga, lagt i gelcoat/topcoat ev med lite förtjockningsmedel, slipat jämnt och ev avslutat med en polering och vaxning, beroende på hur noga du är med resultatet. För insidan skulle jag först kolla om du behöver göra någonting genom att tvätta av den ordentligt. Det som brukar hända om man målar större delar är att man inte är tillräckligt noga med aceton-tvättningen och då släpper det man målat på. Så jag skulle undvika att göra något åt insidan om du inte måste. Vi hade en sån där Crescent i familjen när jag växte upp. Vi hade först en 14 hk McCullogh och då gick den OK men riktigt bra gick den inte innan vi satte på en 20 hk Mercury (2-takt). Dagens 4-taktare är ju oftast lite tyngre så jag vet inte var man bör lägga sig i motorstyrka med 4-taktare. Att ro den båten var inte kul! Bakändan svängde och levde ett eget liv eftersom den är så platt i botten i aktern. Välkommen till MG!
  6. 1 poäng
    Jag kommer att sakna BÅT-mässan, men jag kommer inte att sakna knallemarknaden med skokräm, oliver, olika sorters ost och korvar... Vill jag se sånt så går jag hellre på typ Rabbalshede marknad, inte nån BÅT-mässa
  7. 1 poäng
    Inte samma antenn (har 1/4-vågs rostfritt spröt i masttoppen) men kör AIS o VHF via splitter. Min antenn är ansluten till AIS-enheten som innehåller en splitter. Från AIS finns utgång där kabel går vidare till VHF. Jag har använt den konfigurationen i tolv år och har inte upplevt några problem med den installationen. Sannolikt försämrar splittern räckvidden för VHF p.g.a. att den tillför dämpning. Jag använder VHF väldigt sporadiskt så AIS-funktionen är viktigaste användningen av VHF-antennen. I de vatten jag vanligtvis seglar har jag inte upplevt har jag upplevt räckvidd/hörbarhet som tillräcklig. Sen finns det klassiska problemet med VHF-antenn i masttoppen vid mastbrott då så klart varken AIS eller VHF fungerar, men det har inget samband med splittern. För att lösa mastbrottsproblemet så ska det finnas reservantenn och möjlighet att flytta antennanslutningen från splitter/VHF till reservantennen (åtkomlighet, skarvkabel...). Inte minst vid mastbrott så är det en fördel med fungerande AIS och VHF då eventuell räddnings/hjälpinsats har lättare att positionera och samverka med "haveristen" så reservantenn är en viktig säkerhetsutrustning.
  8. 1 poäng
    Jo, särskilt Litauen som har gräns mot Kaliningrad. Sedan har ju uppgifter i tråden gjort gällange att Blekinge skärgård och Åland påverkas.
  9. 1 poäng
    Jag vill inte råda någon annan att bygga om. Men jag skulle gladeligen själv våga experimentera. Kommer i något skede att fixa om rodret på min båt. Det rodret är ett hemmabygge sedan tidigare och består - förenklat sagt - av fyra plana rostfria stålplattor ihopsvetsade runt stocken så att det blir en lång avsmalnande roderyta bakåt och en kort triangulär del framåt. Hade tänkt åtminstone fixa framkanten så att den blir rundad. Tänkte bocka en plåt som sätts fast framåt så har jag åtminstone en liten förbättring av hydrodynamiken (jag är fullständigt nernödrad på sådana detaljer) och om jag känner mig tillräckligt galen så experimenterar jag med en "split leading edge" också - dvs. övre halvan av rodrets framkant riktas en aning mot styrbord (vänsterskruvad propeller) och nedre halvan mot babord. Propellern skjuter ju inte vattnet rakt bak utan i en viss vinkel ut från propellern. Med split leading edge träffar propellerströmmen framkanten mera "rakt på". På stora fartyg sparas ganska många % i bränslekostnader men på en båt som min lär det knappast bli minsta lilla effekt. Jag tycker bara det är kul att fundera på dylika saker. En nacaprofil stallar inte lika snabbt. Och som sagt, med en del roderyta framför stocken blir också styrningen lättare när båten har fart... även om tung styrning uppenbarligen inte är ett problem i nuläget.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...