Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-01-23 i Forum Inlägg

  1. 5 poäng
    Oavsett vad raol skriver och diverse beräkningar om jordens krökning så är störningarna ett faktum. Jag vet inte hur det görs eller tekniken bakom, men jag ser konsekvenserna av det. Jag kör året runt i sjöräddningen och ser störningarna med jämna mellanrum. En typisk störning är att vi får en felposition på 100-500m. Det kan se ut som att man kör rakt över en ö fast man passerar med god marginal. Vi kör med trippla GPS-system i båten och ser störningen i alla 3. Vi kör numer med radar som primär naviagtionsutrustning och det elektroniska sjökortet som sekundär. Vi har i vinter ökat på övingar att köra enbart med radar och papperskort, helt utan plotter. Som ni ser på mitt "namn" så kör jag i hela den Åländska skärgården. Man får tycka och tro vad man vill om störningarna, huruvida de är verkliga eller ej. Men det är ändå aldrig fel att förbereda sig på att en störning kan ske. Ha med papperskortet och en kompass, samt öva någon gång.
  2. 2 poäng
  3. 1 poäng
    Nejdå, inte mer pessimistisk än när jag var liten pôjk och seglade optimistjolle… Inte pessimist men väl vardagsrealist. 😀
  4. 1 poäng
    ett bra tips är att ta sig över till vårt fina grannland Danmark under juli, av nån anledning är det lättare att segla runt där mycket tack vare frihamns systemet , vi brukar ofta sticka över dit i början av semestern, sen augusti o framåt är helt ok i vår skärgård. sen har du ju även Norges syd o syd öst kust, fina platser o lite båt vad gäller lyft så är jag inte lika pessimistisk som George de större samhällena i bohuslän brukar ha lite marinor med truckar som klara lyft av medelstora båtar, vissa med mast på Hunnebo Kungshamn Hamburgsund för at nämna några, priset varierar säkert men 1000-1500 för et snabblyft är inte omöjligt, stenhuggar kranarna eller Derrick kranarna finns ju kvar på många ställen men inte de som alltid används. Brukar lyssna på den i Hunnebo när den används, elmotorn låter över hela hamnen , troligen ingen bromsjustering de sista 30 åren. sen har man ju alternativet svajankring som alltid funkar om man vill hålla sig ute bland öarna, då kan man få bra platser även i Juli mvh Johan
  5. 1 poäng
    Men knappast på 1.2 eller 1.6 GHz...
  6. 1 poäng
    Det skall inte vara så omöjligt att komma rätt lång med en sändare även bortom horisonten. Det är dock svårt att hitta enkla verktyg kan räkna på refraktion i atmosfären så jag gav upp. Skrapade ihop den här informationen för höja kunskapen i tråden. Det finns produkter som säjer sig räcka 35mil. https://www.shoghicom.com/technology-updates/gps-jammers Det förklara dock inte hur det hela går till. Istället för att hänvisa till tumregler för utbredning av VHF-signaler är det bättre titta på vilka parametrar som kan gälla för ett GPS-länkhopp. Om man lite vårdslöst använder sig Okumura-Hata-modellen ser det rätt lovande ut.. Den är en empirisk modell som används för att beräkna sträckdämping från en hög mast till en låg mottagare men det är troligen utan jordens böjning. Om man antar att sändaren kan sända med 100W och att den sitter på 100m och har en hyfsat bra antenn på 16dBi, https://www.antennaexperts.in/gps_jammer_antenna.asp Mottagaren i båten tar ju emot från sidan av antennen kan den vara så dålig som -5dBi Mottagen effekt verkar kunna hamna runt -150 dBm - -125 dBm, https://www.labsat.co.uk/index.php/en/applications/receiver-sensitivity-testing#:~:text=An important factor of GPS,dBm depending on environmental factors. Det ger en systemdynamik på uppåt 50dBm + 16dBi -5dBi + 150 dbm = 211 dB Då bör man kunna nå bakom horisonten om frekvensen är rätt. Med den här metoden kommer man till och med 50mil. https://www.cdt21.com/technical_tools/okumura-hata-curve/ Om den här metoden används från Kaliningrad bör man kunna mäta upp rätt hög störsignal i Baltstaterna.
  7. 1 poäng
    Det finns ju inget utbud! För länge, länge, länge, längesen var det faktiskt roligt att glida runt på mässan och se diverse smarta båttillbehör som man inte viste att man behövde samlade på ett ställe. Det är inte jättelätt, tror jag, att hitta och få se dessa tillbehör i funktion på nätet och framför allt kan man ju inte peta på dem och pröva själv. De som höll ut längst var väl men jag tror inte ens de ids delta på båtmässorna längre. Frågan är om inte intresset för en båttillbehörsmässa i lite mindre och billigare format skulle dra mera köpande båtmänniskor än jätte(dyra)mässan i Älvsjö. Sedan har jag uppskattat mässan flera ggr, bla. när vi skulle köpa segel och ny motor. Då är det perfekt att ha massor av olika leverantörer samlade på ett ställe. Det kändes även bra att prata med turismrepresentanter från kommuner längs norrlandskusten eller från Estland innan vi gjorde våra lite längre seglingar i Östersjön. Jag vill slå ett slag för en båtmässa utan båtar helt enkelt!
  8. 1 poäng
    @raols beskrivning av utbredningsteorin är helt riktig. Och fysikens lagar är svåra att gå runt.... MEN, just i Östersjön finns ju mängder av fartyg med inte helt tydlig bakgrund, syfte och ägarskap. Frågar man mig skulle jag tro att det finns gott om fartygsstationerade störsändare, sanktionerade av den stora grannen i öst. Och därför kan dessa störningar upplevas långt från ryska kusten, även nära marken/vattnet. Och då störsändaren hela tiden rör på sig och kanske bara slås till lite då och då blir den väldigt svår att lokalisera samt ställena där det uppträder tillsynes slumpmässiga över tid.
  9. 1 poäng
    Jag köper allt ifrån Volvo Penta eller olsson part Båten har stått stilla i 5 år jag anser att det är lika bra att kolla över allt och byta så många packningar som det går. Det ger Lugn och ro i själen 🙂‍↕️
  10. 1 poäng
    Ja, till "Gurra" åker jag ibland men utrymmet är inte så stort där. Fördel Gurra: Båtarna är i sitt rätta element Nackdel Gurra: Mindre område, ofta regnar det, lite fel säsong då man gärna vill längta till sommaren under våren.
  11. 1 poäng
    Många butiker och krogar stänger på veckorna redan efter v:31 men har ofta öppet ett par helger till. kanske 1-2 helger in i september. efter v31/32 rasar gästhamnsavgifterna med ibland flera 80% på en del hamnar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...