Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-01-13 på alla områden

  1. 1 poäng
    Det är väl måttliga krav på finish under oljetråget så det är väl bara att kladda på. Ett tips om det är riktigt svåråtkomligt. Jag hade problem med bottenfärgsmålning ovanpå rodret och varje höst fick jag köra in spackelspaden och skrapa havstulpaner. Jag tog en bit vanligt paketsnöre och doppade i färgburken. Drog snöret fram o tillbaka i den smala springan så färgen ströks av. Efter det blev det ingen påväxt längre. Samma metod borde kunna användas under motorn om utrymmet är trångt
  2. 1 poäng
    Hej det är trångt i hamnar under vecka27 till 33 sen lugnar det ner bra, för o efter säsong är bäst segling. Men även lite trevligt under högsäsong, annars ett bra tillfälle at besöka Danmark, Skagen är ju alltid trevligt sen vidare mot Läsö , Säby Anholt många fina ställen. men ta lite god tid på er, Göteborgs skärgård är lite mindre trängsel än norra Bohuslän, med gästhamnar på de flesta öar. Men många sevärda ställen mellan Marstrand o Koster. såsom Käringön Gullholmen vasholmarna Lilla o stora Kornö, Smögen Hunnebostrand Fjällbacka Väderöarna Grebbestad Resö syd o nord Koster. Listan går att göra mycket längre men några trevliga ställen att besöka ring runt till marinor på Orust, Tjörn finns ju även ganska många högre upp. Sotenäs kommun brukar erbjuda vinter plats på parkeringarna under vintern, finns ju även många marinor att vända sig till, så det borde gå att fixa vill man ha i älven kan man ju ringa till Lilla Edets båtklubb eller Nols båtklubb o prata med dem, de ligger ca 5 timmar motorgång från Göteborg. Nol ca 3 timmar. Trollhättans båtklubb ca 10 timmar, men då måste man slussa upp båten med sen finns det ju ett stort antal söder om Göteborg hemsegling är nog fint runt midsommar o framåt, vi har gjort den turen 6 ggr. gick på 4 dygn mellan Inagarö Hunnebostrand för ett par år sedan, Men det var transport segling, inte så kul att stressa så, men 8-10 dagar i lugnt tempo är nog bättre. några enligt oss trevliga ställen är Simrishamn Hanö Ystad .Malmö, gärna dockan mitt i stan Köpenhamn Ven Helsingborg Mölle Gilleleje Torekov Varberg . vad gäller bottenfärg så växer det ganska bra på västkusten, lite mindre på för säsong o mer under högsommaren/hösten, men har du epoxi under så är det ju bara att skrapa av det som växt när man tar upp o kanske ta några bad under sommaren o skrubba lite Ganska svårt att spå hur mycket det kommer o växa, används båten frekvent växer det mindre samt lite olika hamnar, det värsta som kan hända är ju ett litet lyft mitt i för o spola av lite när du är i Göta älv så ha koll på öppettider samt på att det är 6 st stora slussar , men de brukar vara odramatiskt så länge det inte är för fullt i dem. brukar oftast vara bra ström ned mot Göteborg samt 4 broar efter Lilla edet, och 6 st mellan Vänersborg o Trollhättan så bra att ha VHF i ordning mvh Johan
  3. 1 poäng
    Hittills tycker jag det varit magert med konkreta resultat från AI-hypen, sånt som vanligt folk har nytta av alltså. ChatGPT och Microsofts Copilot är visserligen bra och jag märker att jag använder dem mer och mer istället för att googla efter svar eftersom man får utförligare och bättre resultat från GPT-tjänsterna, det som slarvigt kallas Artificiell Intelligens trots att det inte är fråga om någon intelligens utan maskin-inlärning och avancerade förutsägelser om vad som ska vara nästa ord. Jaja, nog om det. Men nu händer det äntligen nåt som är bra för oss på sjön! Google har skruvat ihop en AI-modell som förutsäger väder bättre och betydligt snabbare än dagens nuvarande system med enorma sammankopplade superdatorer. GenCast ska visat 97.2% bättre resultat än ECMWF’s ENS (dagens ledande prognossystem). Resultatet blir bättre ju längre fram i tiden man prognosticerar. Det vore ju fantastiskt att veta hur vädret faktiskt blir om en vecka eller två. GenCast är dessutom s.k. Open Source så vem som helst kan använda den fritt i sitt eget prognos-system/programvara. Själv kör jag ECMWF i Predictwind och jag hoppas de snart lägger till GenCast. Och även såklart att SMHI och andra prognosmakare som svenska sjöfarare använder tar till sig det här. https://foretagande.se/ny-ai-modell-revolutionerar-vaderprognoser-snabbare-och-mer-exakta-forutsagelser https://feber.se/samhalle/googles-nya-vader-ai-ar-en-hejare-pa-vaderprognoser/474641/ https://deepmind.google/discover/blog/gencast-predicts-weather-and-the-risks-of-extreme-conditions-with-sota-accuracy/ https://www.ecmwf.int/en/forecasts/documentation-and-support/medium-range-forecasts
  4. 1 poäng
    Jag skulle vilja förenkla o strukturera lite annorlunda. Se skissen som en idé. (Kapa sista biten av strömskenan så permanent-el går över egna anslutningar/säkring) Jag tittade på din strömbudget och summerade lite grovt. Om du slår på allt på en gång så är det knappt 10A. En post som inte finns med i budgeten (drar ju bara ström vid start) är värmaren som brukar dra ca 10A till glödspiralen. Summa maximalt 20A för förbrukning (blanda inte samman dessa siffror med förbrukad effekt/dygn). Laddning med generatorn ger kanske initialt under en kort period 30A (inte vad generatorn är märkt med det är batterierna som bestämmer vad de vill ha) och sedan sjunker det rätt snabbt. Om du byter till LFP i framtiden så laddar det kanske med 50A (du bör nog inte ladda med högre ström för då förstörs generatorn av värmeutvecklingen). Lika bra att dimensionera batterikablarna för ev byte av batterityp så kalkylera med 50A. En idé för dimensionering av kabel (batteri - säkring - huvudbrytare - fördelningsplint) kan vara 35 kvadrats kabel. Med 10 m (5+5m) klarar den ca 100A och 5 m (2,5+2,5m) klarar den ca 50A. Kortslutningsströmmen för en 35 kvadrats kabel är drygt 300A (inte att förväxla med "arbetslasten") så en huvudsäkring på 100A eller 150A till förbrukarbatteriet skyddar kabeln mot kabelbrand (finns ju ingen anledning att överdriva med din ganska låga toppförbrukning). För startbatteriet kan du välja 300A. Startmotorn drar ju rätt mycket ström vid starten. Laddkretssäkringarna räcker det nog med 100A och 35 kvadrat pluskabel. Minuskabeln kan vara rätt klen, den drar bara ström för att aktivera relät och det handlar om mA. Till minusplinten ska batterierna/motorminus anslutas till de grova skruvarna (större kontaktyta - mindre förluster). De klenare skruvarna används till alla andra minusanslutningar. Plusplinten hade jag bytt ut till Victron Säkringshållare som jag ritat in i elschemat ovan ( https://www.moory.se/p/victron-fuse-holder-6-way-for-mega-fuse/?_gl=1*lvs9ym*_up*MQ..*_ga*NjMyNzA2MDU4LjE3MzU4NTAxNzk.*_ga_H5HZXBFMDE*MTczNTg1MDE3OS4xLjAuMTczNTg1MDE3OS4wLjAuNTk0NDE0NjQ. ), den kostar ungefär som en plint och ger möjlighet att "säkra ner" kablarna till respektive funktion. Kompletteras med "MEGA fuse" för de fortsatta kablarna. Du kan välja lämplig kabeldimension o säkring för olika anslutningar (elcentralen, batteriladdare, ev inverter, laddningsrelä in/ut, o.s.v.). Victron har ett bra dokument om att bygga elsystem. Sålla bort reklamsnacket och rätt mycket om att bygga större solpanelsystem och läs valda delar - lärorikt. https://www.victronenergy.com/upload/documents/The_Wiring_Unlimited_book/43562-Wiring_Unlimited-pdf-en.pdf
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...