Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-01-12 på alla områden

  1. 1 poäng
    Hittills tycker jag det varit magert med konkreta resultat från AI-hypen, sånt som vanligt folk har nytta av alltså. ChatGPT och Microsofts Copilot är visserligen bra och jag märker att jag använder dem mer och mer istället för att googla efter svar eftersom man får utförligare och bättre resultat från GPT-tjänsterna, det som slarvigt kallas Artificiell Intelligens trots att det inte är fråga om någon intelligens utan maskin-inlärning och avancerade förutsägelser om vad som ska vara nästa ord. Jaja, nog om det. Men nu händer det äntligen nåt som är bra för oss på sjön! Google har skruvat ihop en AI-modell som förutsäger väder bättre och betydligt snabbare än dagens nuvarande system med enorma sammankopplade superdatorer. GenCast ska visat 97.2% bättre resultat än ECMWF’s ENS (dagens ledande prognossystem). Resultatet blir bättre ju längre fram i tiden man prognosticerar. Det vore ju fantastiskt att veta hur vädret faktiskt blir om en vecka eller två. GenCast är dessutom s.k. Open Source så vem som helst kan använda den fritt i sitt eget prognos-system/programvara. Själv kör jag ECMWF i Predictwind och jag hoppas de snart lägger till GenCast. Och även såklart att SMHI och andra prognosmakare som svenska sjöfarare använder tar till sig det här. https://foretagande.se/ny-ai-modell-revolutionerar-vaderprognoser-snabbare-och-mer-exakta-forutsagelser https://feber.se/samhalle/googles-nya-vader-ai-ar-en-hejare-pa-vaderprognoser/474641/ https://deepmind.google/discover/blog/gencast-predicts-weather-and-the-risks-of-extreme-conditions-with-sota-accuracy/ https://www.ecmwf.int/en/forecasts/documentation-and-support/medium-range-forecasts
  2. 1 poäng
    tack uppskattas! motivationen är ju inte alltid på topp svårt att hitta tid för båten utanför familjen och jobb
  3. 1 poäng
    Varför ? Har det något med farten att göra? har själv 40mm axel och blackjack som 25år+ gammal och fortfarande i bra skick.. Nu byter vi den dock för det goda sinnets skull.
  4. 1 poäng
    Oavsett hur det går för dig måste jag imponeras av jobbet du gör. Kan inte komma med några kloka råd runt pågående arbeten men det kan säkert andra här göra. Lycka till!
  5. 1 poäng
    vad tror ni kommer det att hålla ??
  6. 1 poäng
    min tanke är att sticka av dom där dom fortfarande är raka borra / svarva 26.5 hål och köra i en 30 gängtapp svarvar även en reses nu väntar jag på material som jag gör samma sak på fast resesen blir åt andra hållet sedan gängar jag in en syrafast järnstång som låser dom två ihop med Gänglåsning TL70 VID20250111152942_(1).mp4
  7. 1 poäng
    Jag skulle måla med drevfärg innehållande koppar (med ordentlig grundning) för att undvika havstulpaner. Nackdelen är att ommålning krävs varje år.
  8. 1 poäng
    Har många gånger förstummad stått och sett på när folk tar upp och sjösätter sina båtar utan att köra ner vagnen ordentligt i vattnet. Både ser amatörmässigt ut, riskerar skada båten och blockerar rampen för andra då det tar tid. Ner med vagnen ordentligt. Spola av naven med färskvatten därefter. Lagerna kan man se över/fetta in en gång årligen.
  9. 1 poäng
    Jag har sjösatt och tagit upp 28 fots snipa på ramp, ca 3,5 ton. Går fint, men nog måste man ner med grejerna så långt som möjligt.
  10. 1 poäng
    Normalt vänder tillverkarna stefapackningarna bakpå naven med läppen inåt så de skall hålla kvar fettet i navet. När man vänder läppen utåt håller den vatten och skit ute ur navet i alla fall någotsånär. Har man då en fastskruvad eller fastspänd navkopp på utsidan med smörjnippa i kan man pressa in fett där och så pressas det yttersta fetter ut under läppen på stefapackningen. Fördelen är att när det är för mycket fett i navet pressar överskottet ut när man kör. Nackdelen är att man måste smörja regelbundet eftersom navet hela tiden förlorar litet fett. Problemet är hur du skall klara av bromsarna....... här i trakten har de flesta inga bromsar på båtkärrorna eftersom det normala är att sjösätta med traktor. Att få överskottsfett och saltvatten i bromstrumman är inte så bra för bromseffekten.
  11. 1 poäng
    Det är inget problem att sjösätta en mindre snipa på ramp. Så gör nästan alla här i trakten. Så gjorde jag med min 22 fots träsnipa när jag hade denDet gäller bara att ha ett tillräckligt kraftigt dragfordon. De flesta använder någon gammal traktor. Och förståss en ramp med vettigt vattendjup för aktern sjunker ju lågt då man drar upp fören på kärran. En sak att tänka på är att du måste backa ut så långt det någonsin går. Naven skall vara precis ovanför vattenytan. Vissa djupa tunga snipor går inte att få på kärran om man inte backar ned naven under vattenytan. Då gäller det att ha smörjnippor utanpå naven och bakframvända stefapackningar bakpå naven så man får pressa dem fulla med smörjfett före man backar ut och så pressa in ännu mer så vattnet pressas ut när du är uppe igen.
  12. 1 poäng
    Köpte? Får ju åka ner i fickan vid nästa tandläkarbesök.....😎
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...