Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-01-02 på alla områden

  1. 1 poäng
    Säkringen skall i första hand säkra mot kabelbrand fram till nästa "nedsäkring". Så det korta svaret är att den skall dimensioneras efter den klenast efterföljande kabeln strömmen passerar innan den når fram till nästa säkring. I de allra flesta fall matar ju denna "huvudkabel" en grupp säkringar med lägre värde, varifrån de klenare kablarna till olika förbrukare sedan går. Då tar dessa mindre säkringar s.a.s. över ansvaret för skyddet av dessa klenare kablar. Sedan brukar detta (i ett väldimensionerat elsystem) kanske bli en onödigt stor säkring jämfört med vad alla förbrukare tar (de som kan tänkas vara igång samtidigt i ett "worst case"), så då kan man ju gå ner ytterligare i värde.
  2. 1 poäng
    Du får ett totalt sett betydligt bekymmersfriare båtägande med totalt sett mindre arbetsinsats om du lyfter ur den gamla motorn och plockar isär den och antingen borrar cylindrarna eller byter cylinderfoder beroende på hur den är byggd, sätter in nya kolvar och kolvringar och kolvtappar pch kolvtappsbussningar och ventiler och oljepump och spridare. Slipar vevaxeln till undermått om det behövs. Helt enkelt en vanlig motorrenoverng. Jag gjorde en sådan genomgång på traktormotorn för två år sedan och räknat i problem och arbetstid och krångel var det grovt räknat samma tid som gick åt som skulle gå åt på din föreslagna ombyggnad av Monarken. Till saken hör att jag är timmerman och snickare och aldrig hade helrenoverat en motor förr. Jag fick litet konsulthjälp av en kamrat och av min farbror och så lämnade jag bort bearbetningsarbetet och spridarinställandet till en motorverkstad. Resten var bara vanligt arbete. Efter det har den gamla motorn varit bekymmersfri. Vill du ha det enkelt och välfungerande skall du inte sätta en massa tid på att skapa en båt som inte fungerar ordentligt i vattnet.
  3. 1 poäng
    Jag har en Nidelv 28 med en "box" I en Toft. Förra ägaren har isolerat den med 50 mm rosa hård "frigolit". Den är ca 60*50*30 och har inga kylelement. Gamla ägaren berättade att han tog med 2 flaskor 1,5 liter med vatten som han frusit hemma. Sen la han båda i boxen. Morgonen efter tar vi en flaska. Och lägger i frysen, sen byter vi varje dag. Har alltid kalla öl och kall dricka i båten när vi är ute. Boxen öppnas ovanifrån så kylan inte kan rinna ut. Så isolera bra och köp öl för pengarna 😉
  4. 1 poäng
    Näj, ingen böj på avluftningsslangen där det kan samlas bränsle, men samtidigt viktigt med en svanhals så att det inte kan komma in vatten i tanken
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...