1. Om man lägger signalledaren till givaren till fast +12V - hur skall då mätaren kunna mäta någon signaländring från givaren ? Om givaren har en extra kabel, dvs tre anslutningar (varav en den vanliga minusen), skulle det kunna vara aktuellt att koppla en av dem till +12V. Men annars alltså inte.
2. Ja, om man lägger +12V på signalledaren från en vanlig givare (och den andra ledaren är kopplad till minus som vanligt) kommer givaren att brinna upp, i alla fall efter ett tag. För en vanlig 10-180 Ohm-givare kommer då utsättas för en ström som ger en effektutveckling på mellan 1-14W i givaren (beroende på hur mycket det är i tanken). Det tål den inte !
Veglia är vanligt på italienska fordon, bl.a. Fiat. Och säkerligen finns de därför i flera båtar också. Men på våra gamla Fiatbilar är det inget annorlunda med dem jämfört med andra instrument/givare - instrumentet är det som skall ha +12V, medan givaren är kopplad mellan "signal" på instrumentet och minus.
Nu är ju italienarna inte speciellt konsekventa så det KAN ju fortfarande vara någon mystisk avart din kompis har. Och även om Lucas (han med plusjorden i bl.a. brittiska bilelsystem) lär vara uppfinnaren av mörkret så är jag helt övertygad om att han som uppfann glappkontakten jobbade på Fiat.....