Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-12-25 på alla områden

  1. 2 poäng
    Tyvärr bygger dina idéer på hur det funkar på östkusten. 1. Man behöver tvätta oftare än varannan vecka. Redan efter en vecka är påväxten påtaglig här, under större delen av säsongen. Du får tro hur lite du vill på det, men så är det bara. Skulle man missa en tvätt på ett par veckor är det kört, då sitter det. Så aldrig bli sjuk, aldrig resa bort, hela tiden åka och köra båten till bottentvätten. 2. Nästan alla båtplatser i Bohuslän och Gbg finns i kommunala småbåtshamnar, där kommunernas regler gäller. Om kommunen sätter dit en bottentvätt finns det, annars finns det inte. Det finns en del privata hamnar, men de står för en liten andel av det totala antalet båtplatser, och alla har inte möjlighet att skaffa båtplats där, om de skulle vilja. 3. Att köra och tvätta botten skulle behöva läggas in i ett schema, ungefär som tvättider i en gemensam tvättstuga eftersom efterfrågan skulle vara brutalt hög. Det innebär i sin tur att man inte kan åka och tvätta när det funkar bäst för en själv, utan man måste anpassa sig, eller avstå om jobb, familj eller andra åtaganden kommer i vägen. Det är svårt att planera sjukdom eller dåligt väder, så man kan vara körd bara vid en miss. 4. Den faktiska tiden i båttvätten kanske bara tar 20 minuter, men sen får man räkna med tiden för att ta sig till hamnen (i mitt fall 25-60 min, beroende på trafiksituation), förbereda båten, köra den till själva tvätten, kanske vänta några minuter på att den ska bli ledig, tvätta, köra tillbaks båten och förtöja igen, och sen åka hem. Om vi hade haft en bottentvätt i vår hamn hade jag behövt räkna med mellan två och tre timmar totaltid för en tvätt. Varje vecka. Jag hade bara kunnat kvällar och dagtid helger, och personalen som sköter tvätten hade förmodligen inte jobbat såna tider, så man hade behövt ta ledigt från jobbet för att lösa det många gånger. Inte rimligt på långa vägar. Och med begränsat med tid att lägga på båten skulle nog de flesta hellre lägga de 2-3 timmarna på att vara ute med den. I största hamnen i Gbg, Björlanda Kile, finns det drygt 2000 båtar. Föreställ dig kaoset om flera hundra varje kväll skulle köra till en bottentvätt där. 5. På många håll skulle man förmodligen inte få lov att installera en bottentvätt. Risken för att föroreningar sprids skulle många se som för stor. I vår hamn skulle det garanterat inte få finnas pga naturhänsyn (speciellt område), så där skulle det handla om kanske 70 min transportsträcka till bottentvätten (närmaste andra hamnen där det teoretiskt skulle kunna finnas en i ett sånt läge). Då snackar vi runt fem timmar totalt för att få botten tvättad. Nej, sorry, det är helt orimligt. Ja, det kan funka med de förutsättningar som råder på östkusten, men det finns inget sätt att lösa det praktiskt och hållbart i Bohuslän. Så förbjuds kopparfärgerna, då är det över för segelbåtar här. Motorbåtar kan nog klara sig med skrovduk och silikonfärger (där den höga farten kan slita bort påväxt) och segeljollar/trailerbara segelbåtar kan också fortsätta funka. Men "bobara" segelbåtar, nix. Där är det slut.
  2. 2 poäng
    Sedan har ju inte de flesta något mätinstrument så hur gör man då en lämplig test för att övertyga säljaren/tillverkaren om att det är fel på produkten. "Min VHF störs av er DC/DC-omvandlare" känns som att säljaren/tillverkaren kan förklara bort, så vad bör man göra och hur bör man uttrycka sig.
  3. 1 poäng
    Tja, du får tro precis vad du vill. Det varierar så klart lite från hamn till hamn och från säsong till säsong, men en vecka är en ganska bra utgångspunkt om man inte vill ha permanent påväxt. Bottentvättar kan bara ta bort lösa grejer, inte havstulpaner som redan hunnit sätta sig ordentligt. Men även om vi skulle nöja oss med varannan vecka blir det fortfarande en helt orimlig arbetsbelastning. Jag skulle inte kunna lösa det rent praktiskt och fortfarande ha tid över för att använda båten fullt ut. Förmodligen skulle runt hälften av tillfällena jag har att använda båten under en normal säsong gå åt till bottentvätt enbart. När det pga väder och andra omständigheter redan är ganska begränsat i antal, försvinner liksom grejen med det om det skulle drastiskt minskas ännu mer, utan att min tidsåtgång skulle minska totalt. Jag förstår att det är svårt att förstå om man är pensionär och har oceaner av tid, men för mig är det helt annorlunda, och för mig skulle ett upplägg med frekvent bottentvätt helt enkelt inte fungera alls. Och jag kan garantera att väldigt många andra skulle hamna i samma sits, och därmed skulle segelbåtslivet på västkusten upphöra för de allra flesta. Några få, snuskigt rika, skulle nog kunna anlita folk för att hålla båten ren, eller installera båthiss på egen plats, men det är inget för de flesta.
  4. 1 poäng
    En video som visar sambandet mellan brus i radion (eller att en station försvinner bort) och att DC/DC:n slås på/av är faktiskt inte så dumt. För det faktum att en pryl inte är (elektriskt och störningsmässigt) "kompatibel" i det sammanhang den är avsedd för är nämligen också skäl för underkännande. Detta är grundkravet, men det är ju svårare att framförallt testa och täcka in alla upptänkliga situationer än att mäta mätvärden i ett labb, så därför finns kravet med gränsvärden. Men gränsvärdena är ju i allmänhet satta för att representera den verkliga situationen och inte tvärtom. Och kan man då visa att prylen inte fungerar i ett typiskt och vanligt, verkligt sammanhang är egentligen de absoluta mätvärdena inte så intressanta: Prylen fungerar ju inte i den tänkta "applikationen".
  5. 1 poäng
    Uppmaning! När vi skriver om bottenfärger och hur de fungerar och vilka alternativ som finns är det jättebra att tala om ungefär var båten ligger förtöjd. Det ger alla läsare mycket mera kött på benen om hur färgerna fungerar. Det är stor skillnad att ligga på västkusten och i Östersjön och det är även stor skillnad på om man ligger nära en åmynning eller var på västkusten, Skåne/Halland, eller i Östersjön man ligger.
  6. 1 poäng
    Mäter man rent ledningsbundet kan man få visst hum om störnivån generellt genom att mäta på plats, t ex i båten. Men man har ingen aning om varifrån störningarna kommer som man ser vid en sådan mätning, och då den dessutom görs med icke-standardiserade kablage o.s.v. kan man inte heller jämföra med standardens maxvärden. Att mäta utstrålat (dvs med en mottagarantenn) utanför en skärmad/dämpad kammare och överhuvudtaget få någon uppfattning om något är tämligen svårt, och i dagens "elektroniska smog - samhälle" nästan omöjligt. Enstaka frekvenser kan man kanske mäta i frifält/ute, särskilt om det är långt från "civilisation", men annars inte. Ett annat problem att mäta utanför en skärmad, dämpad kammare är att det man ser bara är sant i exakt den punkt antennen står. En kraftig störning kan ha reflekterats mot något så antennen just där träffas av störningen både med en direktvåg och en reflex, som om den färdats en multipel av 1/2 våglängd längre eller kortare kommer vara i motfas - och då ta ut direktvågen. Dvs det ser fint ut på mätningen, men är i praktiken egentligen riktigt grisigt. Så precis som @Lintott skriver är det viktigt att täcka in alla aspekter när EMC-mätningar görs. Annars går de inte att lita på. Men även som ingenjör är det väldigt lätt att förbise något som man inte tänkte på och får då ett resultat som är helt fel, men som p.g.a. okunskap ofta betraktas som en sanning. Stöter på det dagligen, för EMC-mätning ÄR komplicerat. Däremot är det inte så komplicerat att designa en i det närmaste störningsfri produkt, det är bara att förhålla sig till vissa designregler och inse att de små komponenterna för ett par kronor som inte verkar ha någon inverkan på funktionen inte är något projektledningen får pruta bort. Med rätt avstörningskomponenter på rätt plats och inte minst en vettig layout på burk och kretskort (kostar ju inget extra) blir det inga EMC-problem senare. Vilket Victron märkligt nog inte bara misslyckats med - man har heller inte skyndsamt åtgärdat problemet..... Har f.ö. själv en växelriktare på min solpanelsanläggning på huset (fabr "Sungrow") som är totalt knäpptyst på alla radiofrekvenser vid alla belastningar, bortsett från någon enstaka liten störning långt ner på långvågsbandet. Detta trots att kablarna inte är tvinnade eller någon annan "specialåtgärd" vidtagits. Visuellt inuti sitter det bara några extra ferriter i den jämfört med andra, men ingenjörerna som gjort elektronikdesignen visste vad de gjorde. Och den är inte dyrare än andra, men helt befriad från de störningsproblem andra fabrikat orsakat.
  7. 1 poäng
    Hej. Glödstift fanns att köpa som tillbehör till 41-motorerna. Så att det finns en hel del motorer där de har eftermonterats. Ingemar
  8. 1 poäng
    Ja, man kan testa med instrument, Problemet är att dessa instrument är dyra (mycket dyra...), de kräver dessutom god kunskap och erfarenhet av att göra EMC-mätningar, å så ska mätningen ske i en signaltät bur så testaren har kontroll över miljön. Det är detta som testlabben håller på med. Utelämnar du något av de tre förutsättningarna så är mätningen inte att lita på. Sådana tester klarar inte vi amatörer.
  9. 1 poäng
    Jag kan absolut rekommendera er alla att skänka segel till detta examensprojekt om flera segel önskas. Skicka ett PM och fråga. Jag fick en rundvisning i Konstfacks lokaler och en trevlig pratstund. Telefonplan är bara några minuters avstickare från E4/E20 vid Västberga. Gratis perkering utanför SATS. Dina segel kommer säkert att göra mera nytta där än i ditt förråd.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...