Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-12-17 på alla områden

  1. 1 poäng
    Man borde kunna slipa till/modifiera en skruvmejsel så att man kan hugga tag i brickorna från sidan, från hålet, och sedan dra upp dem.
  2. 1 poäng
    Kanske inte det svar du önskade men detta svar fick jag inför planerad spridarkontroll. För ett antal år sedan frågade jag på en båtmotorverkstad om de kunde provtrycka spridarna åt mig om jag demonterade själv. De undrade om de varit ur tidigare och hur motorn gick. De hade aldrig varit urmonterade (motorn var rätt många år gammal) och motorn gick hyfsat bra. Deras råd var då att låta dem sitta kvar. De varnade för samma problem som du råkat ut för, att brickorna fastnat. De hävdade att toppen behövde lyftas för att få bort fastnade brickor så de kunde knackas ur "inifrån". Om det var för att kunna ta betalt om de fastnade eller om det verkligen var sant fick jag aldrig reda på. Jag lät spridarna vara tills jag ett antal år senare gjorde en större översyn och de i alla fall skulle lyfta toppen.
  3. 1 poäng
    Många säger att du ska avstå från drev, kostar massor. Det behöver inte vara så, skötseln är är oljekontroll varje år och provtryckning efter några år, det är inte jättedyrt och oljekontroll och påfyllning klarar du säkert själv. Du får också en mer lättmanövrerad båt, vilket jag tyckte var en stor fördel när jag bytte från segelbåtslivet till motorbåt efter närmare 30år. Jag tycker inte du ska stirra dig blind på drev eller axel, utan välj den båt du tycker passar och är i bra skick. Ibland är det så att samma båt finns i både drev och axelversion då kan du prova vilken du tycker går bäst.
  4. 1 poäng
    Kanske går att se ägandet av båt som en investering, som möjligen förräntar sig. Om man kan nåt om ekonomi... Jag har gjort tvärtom...använt båten mycket och räknar med att så småningom om sälja den som väl begagnad enligt Blocketpris. Eftersom jag nyttjat min Albin Cumulus -79 under 18 säsonger med i snitt 70 nätter varje säsong, så är jag mycket nöjd vad jag fått för investerade pengar. Vad annat hade gett mig lika mycket, vad gäller teknik, mekanik, upplevelser, trivsel o s v, från tidigt vår tills den höst? Om jag i stället bara varit ute 7 nätter per säsong, så blir försäljningspriset ändå det samma. Tja i det fallet typ ren bitter förlust på ca 100 000 kr. Men nu börjar jag känna mig typ härligt nöjd. Blir väl en säsong till... Kanske med en ny Springer Spaniel. Min kamrat på alla färder och vad jag gjort.... har tyvärr lämnat mig av åldersskäl. Hon hade ett rikt liv, så som jag fortfarande har, kan man säga... Tack Emira.
  5. 1 poäng
    Sällanköpssaker Segel koster väl 60 000:- och håller i 15 år = 4000:- kr/år. Motor kostar 100 00:- om man installerar själv och håller runt 30 år = 3000:- kr/år. Sprayhood och segelkapell, cirka 1000:- kr/år. Dynor, gissningsvis 1000:- kr/år
  6. 0 poäng
    Hej! Jag har installerat elvinsch på trailern, men vinkeln till båtens ögla är ganska brant (vinschen sitter lågt). Se bild för detaljer. Tips och råd? Tack!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...