Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-12-13 i Forum Inlägg

  1. 1 poäng
    När man använder saltvatten för toalettspolning bildas urinsten i slangar och tank. HCl skall inte användas för att rengöra rostfria tankar. Fosforsyra verkar var en bättre syra finns tex i: * Transclean 65, fosforsyra 10- <=20% sulfaminsyra, amidosulfonsyra 10- <=20% * Biltema Tank Rengöring, fosforsyra 1-5% * OCEAN Kalkbort Power som säljs av Apotea innehåller >30% Fosforsyra <5% Anjontensid <5% Nonjontensid <5% Parfym <1% Färg CI 42090 <1% Har använt både Transclean 65 och Biltemas Tank Rengöring med gott resultat. Idag hämtade jag ett paket från Apotea med stark fosforsyrablandning, blir väl till våren som jag kommer att avkalka med Kalkbort Power. Trots att vi kört med sötvattenspolning och inget toalettpapper i toaletten fick vi stopp sista veckan som löstes upp med Cleanosan WC tabletter. Vet inte om gästseglare brutit mot vår policy eller om det var gammal urinsten som lossat från tankväggarna? Vi har ingen inspektionslucka i den rostfria tanken med ett avlopp nedåt för tanksugning och tömning i havet utanför 12 Nm gränsen. # # # En längeseglare som varit ute i 5-7 månader visade hur deras slangar såg ut efter segling bla i det salta Atlant havet och Medelhavet (sy Tai Pan). I år har vi under 5 månader använt sötvatten från handduschen vid spolning för att slippa mer urinsten. Har köpt Jabsco elektrisk ventil avsedd för sötvattenspolade eltoaletter. Jabsco 37038-2012 - SOLENOID ANTI-SYPHON VALVE 12V Tanken är att använda ett T-stycke på den vita slangen mellan manuell pump och anslutning baktill på toastolen vid inkoppling av sötvatten. Fjädrande tryckknapp för att styra ventilen som släpper på tryckvattnet. Tanken är att kunna använda sötvatten eller saltvattenspolning under vår längesegling beroende på tillgång på sötvatten. Någon som har erfarenhet av sötvattenspolning?
  2. 1 poäng
    Boatsystem Group Sweden AB (tidigare Båtsystem) återkallar båtstegar! Det finns risk för klämskador på några modeller (BUT 48, BUT 75, BUT 100 och BUT 125 ) så ett klämskydd har tagits fram. En badstege/räddningsstege ska ju vara säker så att man helskinnad kan ta sig ombord utan att fastna eller klämma sig. Kan det ha hänt en olycka som föranlett denna återkallelse? Kan vara bra att även kontrollera andra vikbara fabrikat så att man inte kan klämma sig. Speciellt barn har ju inte samma risktänkande som vuxna. Så ta det försiktigt med vinterbad om ni har en sådan badstege/räddningsstege innan klämskydd monterats eller att annan stege är kontrollerad.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...