Om motorn inte varvar som den ska, och samtidigt blir för varm, kan man misstänka att avgaserna inte kommer ut som de ska. Det är inte så att det suttit en avgasbälg med klaffar tidigare, där klaffarna har lossnat och åkt in i drevet och blockerar?
Motorn har en remdriven sjövattenpump längst ner till vänster på bilden. Den tar vatten genom en bottengenomföring. I vissa båtar är det nästan omöjligt att byta impeller, men båten på bilden verkar ha gott om plats. Om det sitter Alpha onedrev på båten finns det en impeller i drevet som normalt kyler sjövattenkylda motorer. Vid färskvattenkylning kyler den bara drevet. När man konserverar måste man se till att båda impellrarna får kylvätska.
Det där är Skyllermarks exempelschema och det är rätt bra.
Det finns ett par småpunkter som jag skulle vilja ändra på i deras schema (jag tycker det är rätt märkliga missar de gjort...)
För det första så vill jag kunna bryta alla plusanslutningar ut från batteriet. Jag vill sätta en separat strömbrytare efter säkringen på kabeln till gasollarm/länspump. (Å så ska det så klart vara säkringar även till gasollarmet och länspumpen).
Denna strömbrytare står normalt tillslagen hela säsongen men bryts i samband med upptagning så det inte finns några småströmmar som tömmer batterierna under vintern. Då slipper du skruva loss polskor för att göra allt strömlöst.
För det andra så vill jag ansluta solcellsregulatorn till "konstantströmsbrytaren" så att du kan slå av den stora huvudströmbrytaren när du lämnar båten och ändå ha solcellsladdningen igång.
Att tänka på vid avsäkring av systemet är att säkringarna ska skydda de kablar som ligger bortom säkringen. Säkringen dimensioneras mot kabelarean på anslutningen. Då bränner du inte av de kraftiga matarkablarna om du skulle få en skada på kabeln (det är en enorm brandrisk om det blir kortis i en grov kabel som inte är avsäkrad). Sen sitter det mindre säkringar i säkringsboxen som dimensioneras mot de kablar som finns bortom den boxen.
Huvudsäkring ska sitta nära batteripolen (jag vill minnas max 30 cm). Om det inte går att montera så nära så ska batterikabeln ligga i ett separat kabelrör (vanlig kabelslang som används vid installationer i hus fungerar jättebra).