Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2024-11-22 på alla områden

  1. 1 poäng
    Det är jag som har gjort jobbet och mätt dom men det är svårt att se exakt på manometern så dom fyra på 250bar är mellan 248-250 bar och dom två på 260 är mellan 258-260bar. Mer noggrant än så har jag svårt att mäta med denna manometern, diffen på max ca 10 bar är nog väldigt nära sannningen. Innan jag bytte spetsar hade jag ett spann på ca 230-260 bar och motorn gick kanon även då (kanske något törstig pga läckage i spridarna) så egentligen vet jag inte vad jag funderar över.. man vill väl ha det så bra som möjligt jag låter det nog vara..
  2. 1 poäng
    Är det du som har mätt eller har de varit inlämnade och mätts av en firma ? Som jag uppfattar mätvärdena så är mätnoggrannheten inte bättre än 10 bar, eftersom alla tryck är jämna tiotal (dvs en nolla på entalssiffran). Så i verkligheten kanske det bara skiljer några få bar mellan dem. Och översatt till procent så är även 10 bars skillnad (om det skulle vara så mycket) bara 4%. Jag hade levt med det.
  3. 1 poäng
    Då var det kanske bara tursamt för mig när jag klickade fram en spec... Jag tittade på specen för Nordmax NMD105LIT. Min uppmaning kvarstår - titta på specen för det batteri du tänker köpa. Jag har inte följt diskussioner om livslängden på BMS i Dropin-batterier, det är kanske en svag komponent i deras livslängd. Det är ju enkelt att byta en extern BMS. Det går troligen även att byta en intern BMS, lite krångligare bara att bryta sig in i höljet. Om man "lyfte på locket" i ett 12V-batteri från LIME Power så fanns där bara fyra vanliga celler som var sammankopplade men utan BMS (det är märkligt tyst om dem numera, jag har mina misstankar om varför) ... Nordmax o LiLead är nog sammansatta på samma sätt och kompletterade med en BMS. Om du vill kunna köra bogpropellern på LFP så går det kanske att kortsluta BMS under tiden bogpropellern körs. Det räcker ju att balanseringen är i funktion under laddning av cellerna. (Notera "kanske" - jag har inte kollat närmare vad som händer när/om en inkopplad BMS kortsluts över minusanslutningen...) Vi ska kanske fortsätta diskussionen om LFP-installationer i en separat tråd och inte kapa tråden om "Elsystem i Scanmar33". TS är nog initialt mest intresserad av att strukturera sitt elsystem, LFP verkade komma i andra hand för TS.
  4. 1 poäng
    Vad jag såg när jag kollade de tekniska specarna på deras batterier så såg jag bara ett batteri i deras LFP-serie vars BMS hade balansering. Vad jag har förstått så är det ofta BMSen som ger upp långt innan batteriet är slut. Som jag ser det så är det en god anledning att välja lösa celler (kompletterade med separat BMS) istf färdiga batterier då batterierna i sig har väldigt lång livstid - om de sköts rätt. Jag väntar fortfarande på BMSer som klarar 1000W i kontinuerlig belastning (bogpropeller tex). I tester jag sett på YT så klarar vissa BMSer denna ström enstaka gånger trots att de specats för betydligt lägre kapacitet på topp. Vad som händer med dessa BMSer efter några överströms försök har inte framgått men jag gissar att de inte mår så bra.
  5. 1 poäng
    En liten komplettering avseende BMS i dropin-batterier som visar på behovet av att kolla databladen så batteriet inte havererar i förtid. Jag letade efter cellbalansering i databladet för Nordmax. De uppger 40mA och för normalt båtbruk så är det nog tillräckligt för 105Ah-celler. Jag har 150mA för mina 250Ah-celler och de diffar enstaka tusendels volt mellan cellerna. (I satsen till min BMS så ingår även en aktiv balanserare på 5A. Jag monterade den men testade att använda batterierna utan att ha den balanseraren ansluten, det har fungerat bra utan.) För LiLead LFP-batterier så framgår inget om cellbalansering i databladet. Det kan innebära att deras BMS endast skyddar för över- resp underspänning. Det är inte tillräckligt om man vill ha lång drifttid (många cyklar) för sitt LFP-batteri.
  6. 1 poäng
    Hur har du budgeterat för den säkerhetsnivå på sjön som kan förväntas av någon som betalar för den här typen av tjänster? Flytvästar, 1:a-hjälpenutrustning + utb, VHF + cert, navigationsutrustning, AIS, epirb som allt får ses som en miniminivå om du ska köra passagerare kommerciellt. Det gör mig lite fundersam över säkerhetsnivån då du tycker att 17k för utbildning är för dyrt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...